• Banonym

Muslimer använder ni slöja/Hijab/Burka pga er kultur/religion eller för att det ser fint ut?

Topic, och följdfråga om ni använder den utav egen fri vilja skulle ni kunna ta bort inför alldagliga människor precis så som man gör med en mössa/keps vid matbordet?

Ytterligare frågor:
    Ser ni något problem med slöja/Hijab/Burka?  
    Om ni ser det som frivilligt kan du medge att det är inlärning från kultur/religion att göra detta även om du tror att du använder den frivilligt? 
    Har ni sett någon bli bestraffad för att vilja ta av sig slöjan?

Nu för att klargöra varför jag undrar är för att jag som ung såg en flicka bli bestraffad av hennes bror på skolgården eftersom hon hade tagit av sig slöjan på idrotten(Detta var första gången jag såg något straff som hade med slöjan att göra och än idag blir jag rädd när jag ser små flickor använda sjal/hijab då jag blir påmind om vilket förtryck det innebär), precis så som jag ser när en kvinna lämna islam så blir hon bokstavligen spottad på och smutskastad av muslimer. 

Jag har blivit mer och mer anti-islam ju mer jag lärt mig vilka negativa och konkreta straff islam har.

Men slöjan är det mest konkreta som finns idag och ingenstans har jag sett en frågeställning där man frågar om personer kan faktiskt ta av sig detta plagg för i mina ögon skulle människor vägra detta för att det är deras "finhet" eller dylikt. 

Om tar av dig slöjan vad blir konsekvenserna tror du i en invandrartät förort? Speciellt om muslimer ser dig ta av den?

• Svar på tråden Muslimer använder ni slöja/Hijab/Burka pga er kultur/religion eller för att det ser fint ut?
  • Miina97
    hadhouda skrev 2019-04-01 16:05:47 följande:

Ska vi komma någon vart i ämnet så gäller det att man respekterar allas olika val här i livet.

Så länge vi inte har svart på vitt att ALLA kvinnor bär hijab pga förtryck så är det fortfarande antaganden.

Jag tror starkt på att vi måste bli öppnare mot varandra.

Lära känna varandra. Våga sätta sig på parkbänken och våga prata med den där kvinnan man målat upp som förtryckt.

Hon kan vara lyckligare än många andra. Hur vore det att försöka se det från hennes perspektiv?

Är man ens villig?

Klokt inlägg! Tänker på denna bild när jag läser det.

• Banonym
    Miina97 skrev 2019-04-02 08:15:05 följande:
    Saken är den att du ser religion eller utövandet av religion som antingen ?hjärntvätt? eller ?tvång?. Jag utövar min religion för att jag älskar islam och Allah swt. I min dyrkan bär jag slöja. Det är mitt val att göra så, och jag känner att jag närmar mig Allah swt i och med det. Jag skrev tidigare att jag när jag vill kan ta av mig den, men väljer att inte göra så. Du verkar inte känna många muslimer ,utan gillar att läsa löpsedlar istället, men jag har både familj släkt vänner och bekanta som är muslimer och en del bär slöjan, niqab och utan slöja, med eller utan islamiska klädseln.

Slöjan i islam är obligatorisk, den finns i Koranen, i sunnah och alla fyra rättsskolor är eniga om att den är det. Däremot har vi olika stark tro och för en del är slöjan svår att ta på i ett land som Sverige, men det är första gången jag hör en muslim säga att den inte är obligatorisk här faktiskt.
    Det beror på hur man utgår från vad man ska göra ifrån religion. Ja? Typiskt exempel är ca 70% av människorna som har Islam som religion vill att vi ska leva i en allsmäktig Sharia stat. Att 70% vill att vi ska utföra avrättningar på människor som är gay/avhoppare från Islam/kritiserar Islam är definitionen av hjärntvätt på extrem hög skala. Genom tiderna har mindre grupper fötts som visar tydligt exempel på detta men motats tillbaka av den demokratiska världen. Vi ser tydliga exempel genom tex Jihadister/extremister/Islamister. Om världen skulle låta detta gå runt så skulle massmord ske överallt. 

Att säga till barn kommer dö om de inte följer si och så är extremt jävla sinnessjukt. Sedan att familjen tvingar någon indirekt att bära slöja är lika sjukt, exempel finns redan på hur det fungerar indirekt.
  • beccagranen

Jag frågade mina två kollegor som är muslimer, vad hijab hade för betydelse för deras del, deras fruar bär. Det första var att hon inte skulle visa upp sitt hår, för att attrahera andra män, endast familjen får se. När vi samtala om att de flesta attraheras av ögon, leende och kropp inte hår, du var det mer en ursäkt om att en bra muslimsk kvinna följer sin mans tro. Ju mer hängiven kvinnan är till sin religion, desto bättre man som följer traditioner och fostrar sin fru och döttrar.

• Misen1
    Banonym skrev 2019-04-02 18:26:37 följande:

Det beror på hur man utgår från vad man ska göra ifrån religion. Ja? Typiskt exempel är ca 70% av människorna som har Islam som religion vill att vi ska leva i en allsmäktig Sharia stat. Att 70% vill att vi ska utföra avrättningar på människor som är gay/avhoppare från Islam/kritiserar Islam är definitionen av hjärntvätt på extrem hög skala. Genom tiderna har mindre grupper fötts som visar tydligt exempel på detta men motats tillbaka av den demokratiska världen. Vi ser tydliga exempel genom tex Jihadister/extremister/Islamister. Om världen skulle låta detta gå runt så skulle massmord ske överallt. 

Att säga till barn kommer dö om de inte följer si och så är extremt jävla sinnessjukt. Sedan att familjen tvingar någon indirekt att bära slöja är lika sjukt, exempel finns redan på hur det fungerar indirekt.

En religiös person gör vad dennes religion dikterar oavsett om det är rätt eller fel. Religion är alltid korrupt.
  • Misen1
    beccagranen skrev 2019-04-02 20:00:16 följande:

Jag frågade mina två kollegor som är muslimer, vad hijab hade för betydelse för deras del, deras fruar bär. Det första var att hon inte skulle visa upp sitt hår, för att attrahera andra män, endast familjen får se. När vi samtala om att de flesta attraheras av ögon, leende och kropp inte hår, du var det mer en ursäkt om att en bra muslimsk kvinna följer sin mans tro. Ju mer hängiven kvinnan är till sin religion, desto bättre man som följer traditioner och fostrar sin fru och döttrar.

Det är just det där vi alla är medvetna om men ingen behörig vill erkänna. Kudos till dina kollegor att de försa (?) sig.
  • K Kalle
    Banonym skrev 2019-03-31 17:10:52 följande:

1. Sa jag att hon behöver göra något? Nej.

2. Nej, men för någon som mig som ser slöjan som ett förtryck skulle vilja se något bevis på att det inte är ett förtryck, och om man inte kan ta av sig slöjan så tänker jag fortsätta se det på detta sätt. Om det är samma sak som vilket plagg som helst då ska det inte vara så svårt men tydligen är det just det. Det är ju tydligen viktigt att du ska behöva "skydda henne" ifrån att svara, vilket är ännu mer oroväckande.

3. Nej, jag tänker fortsätta kritisera det jag anser som fel. Om man vill att människor ska kunna förändra på sig så får man bemöta det man säger på ett trovärdigt sätt.

4. Nja, så länge du följer de svenska lagarna.

5. Jag vill se vad slöjbärare svarar på denna fråga och det enda jag möter är ursäkter och undanflykter från den kritiska frågan. Är du muslim? Bär du slöja? I så fall varför kan du inte svara på frågan.

Det är ett internaliserat förtryck dvs de som är förtryckta känner inte att de är det.
  • Banonym
    K Kalle skrev 2019-04-02 21:44:11 följande:
    Det är ett internaliserat förtryck dvs de som är förtryckta känner inte att de är det.
    Precis, man har blivit så hjärntvättad att man tänker att det är okej. Precis som misshandel i hemmet, man accepterar det till slut och sen är man i en sjukhussäng och beklagar sig själv att det blivit som det blivit när man har haft alla tecken hela tiden. Samma jävla grej med slöja, man är så insmörjd att man tror sina egna lögner om att det är en själv som väljer det. 
    beccagranen skrev 2019-04-02 20:00:16 följande:

"för att attrahera andra män", precis dom sexualiserar sig själva vilket leder till kvinnoföraktet vi ser muslimska män har idag. 

Så skönt att lyssna på kvinnor som inser detta och börjar prata öppet med ett leende på läpparna och vinden tar håret men så synd att Islamister och deras människor gör allt för att smutskasta personen. 
  • Miina97
    Banonym skrev 2019-04-02 18:26:37 följande:
    Du gillar inte islam helt enkelt och bygger dina fördomar kring det. Egentligen bryr du dig inte hur vi muslimer känner kring vår religion eller varför vi bär slöja, du ser bara detta som ännu ett tillfälle att få spy ut lite galla över oss.

Lite skrattretande är det iallafall att du tror vi bär slöja för att vi sexualiserar oss själva till den grad att vi måste täcka oss för andra muslimer. Alla dom kvinnor som inte är muslimer är alltså inte förtryckta enligt din mening, utan bär stringbikini, shorts som täcker halva röven och pushups tills brösten ramlar ut bh för deras egna skull. Det är ju så bekväääämt eller hur? Dom kortkorta kjolarna mitt i vintern värmer ju så sköööönt tills den dag tjejen får urinvägsinfektion. Eller alla härliga giftiga ämnen tjejer sprutar in i ansikte och kropp är ju egentligen inte så farliga, eller alla bilder på halvnakna tjejer på insta för vad gör man inte för några likes och kommentarer. Smink använder ju tjejer bara för att det är så hälsosamt med massa produkter i ansiktet, det är bara ett tillfälle att läppstiftet kallas suduction och obsession , och sängkammarblicken på beskrivningen i reklamen är ju bara ett namn när man handlar eyeliner och bara ett sätt att beskriva effekten av produkten. Det faktum att sex säljer i reklam är också bara en skitsnack och den halvnakna kvinnan på motorcykeln är bara där av ren tillfällighet. Porrindustrin där dom frigjorda kvinnorna ställer upp på vad som helst för pengar, njuter ju egentligen eller hur?

Som jag skrev tidigare och som du totalt ignorerar trots det faktum att du i din frågeställning faktiskt undrade. Jag är en muslimsk tjej som älskar islam och min slöja. Bär den för min religion och känner mig stärkt och skyddad med den. Sedan vad du tycker om det är inte mitt problem.
  • Misen1
    Miina97 skrev 2019-04-03 06:28:27 följande:

Du gillar inte islam helt enkelt och bygger dina fördomar kring det. Egentligen bryr du dig inte hur vi muslimer känner kring vår religion eller varför vi bär slöja, du ser bara detta som ännu ett tillfälle att få spy ut lite galla över oss.

Lite skrattretande är det iallafall att du tror vi bär slöja för att vi sexualiserar oss själva till den grad att vi måste täcka oss för andra muslimer. Alla dom kvinnor som inte är muslimer är alltså inte förtryckta enligt din mening, utan bär stringbikini, shorts som täcker halva röven och pushups tills brösten ramlar ut bh för deras egna skull. Det är ju så bekväääämt eller hur? Dom kortkorta kjolarna mitt i vintern värmer ju så sköööönt tills den dag tjejen får urinvägsinfektion. Eller alla härliga giftiga ämnen tjejer sprutar in i ansikte och kropp är ju egentligen inte så farliga, eller alla bilder på halvnakna tjejer på insta för vad gör man inte för några likes och kommentarer. Smink använder ju tjejer bara för att det är så hälsosamt med massa produkter i ansiktet, det är bara ett tillfälle att läppstiftet kallas suduction och obsession , och sängkammarblicken på beskrivningen i reklamen är ju bara ett namn när man handlar eyeliner och bara ett sätt att beskriva effekten av produkten. Det faktum att sex säljer i reklam är också bara en skitsnack och den halvnakna kvinnan på motorcykeln är bara där av ren tillfällighet. Porrindustrin där dom frigjorda kvinnorna ställer upp på vad som helst för pengar, njuter ju egentligen eller hur?

Som jag skrev tidigare och som du totalt ignorerar trots det faktum att du i din frågeställning faktiskt undrade. Jag är en muslimsk tjej som älskar islam och min slöja. Bär den för min religion och känner mig stärkt och skyddad med den. Sedan vad du tycker om det är inte mitt problem.

Skillnaden på de halvnakna porrbrudarna du snackar om och slöjbärare är väl den att porrbrudarna inte får stryk och straff av sina män/familjer om de klär på sig/slutar sminka sig.
  • Kawthar

Är revertit och bär den islamiska klädseln sedan flera år tillbaka. Bär den för min religions skull och tolkar det som ett påbud från Gud. Kan tillägga här att jag tog på den innan jag träffade min man, innan någon bestämmer sig för att kommentera att jag gjort det för min pappas/bror eller mans skull. Jag gjorde det helt av min egen vilka utan några som helst påtryckningar från någon annan. Tvärtom hade jag familj, släkt och vänner som gjorde allt för att jag skulle ta av mig den och som totalt vägrade kontakt pga den. Gissar att det inte är lika intressant för media att visa upp den bilden! Men jag har aldrig ångrat mitt val, älskar min slöja och bär den med stolthet!

Svar på tråden Muslimer använder ni slöja/Hijab/Burka pga er kultur/religion eller för att det ser fint ut?