• Töjan

Arv med särkullbarn

Jag och min särbo pratar om att ev.flytta ihop så småningom och vi pratade lite löst om ev. köpa ett hus tillsammans, jag tog då upp det här med att det faktiskt kan ske att nån av oss avlider och att vi borde skriva ett testamente om vi inte vill gifta oss eftersom vi båda har barn på varsitt håll. Särkullbarn har ju alltid rätt att ärva och jag menade på att vi borde göra så att vi båda sitter i orubbat bo om nån av oss går bort. Särkullbarn har ju alltid rätt till en viss del men att man minskar arvet genom testamente så det är lättare för den överlevande att lösa ut särkullbarnen. Jag tänker ju inte på enbart mig här eftersom jag också har barn sen innan utan vi båda skulle få samma förutsättningar. Då säger han till mig att han inte vill att jag ska ärva av honom utan han tycker att hans barn ska ärva hela hans tillgångar och att jah isåfall får köpa ut barnen eller sälja... vilket betyder att jag måste lösa ut barnen med halva huset istället för kanske 25 % om vi skrivit testamente. Det är ju lätt för honom att säj som har betydligt högre lön än jsg trots att han inte jobbar heltid vilket jag ju gör, han har betydligt lättare att lösa ut mins barn än jag har att göra mot hans. Jag begär ju inget av honom som jag själv inte ställer upp med... Vad hade ni gjort? Jag vill nog inte köpa hus tillsammand med den mannen sen han sa så....

• Svar på tråden Arv med särkullbarn
  • modsey
    Petronella71 skrev 2019-03-31 11:51:05 följande:

Livförsäkring slutar oftas att gälla efter en viss ålder som nån skriver längre upp, 65 år va det nån som trodde, annars är det ju en möjlighet men man vill ju intf flytta bara för man fyllt 65... jag vill ju bo kvar till jag inte klarar av attsköta det pga ålder

Finns både t 70 och 85 år.
  • möjligt
    Petronella71 skrev 2019-03-31 11:44:50 följande:

Det är han som hela tiden vill att vi ska flytta ihop, jag vill väl också det men det är han som tog upp det först och han som pratar om det ofta och säger att han inte vill bo ensam

Men är det så att det är viktigast för honom att bli sambo så får han ju flytta in hos dig när du köpt hus. Problem solved
  • Anonym (dumheterärdumheter)
    Bagar Bengtsson skrev 2019-03-31 01:41:45 följande:
    Tycker det är egoistiskt att ungarna inte ska få rätt till sina pengar.
    Det är verkligen höjden av egoism att inte vilja leva som en uteliggare för att skydda någon annans pengar.
  • Alessia

Du kan ju ställa som villkor att ni gifter er innan ni flyttar ihop, samt innan dess också besöker jurist och reglerar arvsförhållanden som kan uppstå när endera maken dör, eller blir sjuk/dement och inte kan ta ansvar för egendom längre.
    Jag skulle aldrig flytta samman - bli sambo - eller för den delen gifta mig, utan att juridiken i förhållandet är klarlagt och undertecknat. Med tanke på att en mycket stor del av alla äktenskap och samboförhållanden bryts upp finner jag det vara god politik. 
    Ogillar du mannens attityd ska du kanske förbli särbo, TS.

• Anonym (k)
    Anonym (dumheterärdumheter) skrev 2019-03-31 13:52:33 följande:
    Det är verkligen höjden av egoism att inte vilja leva som en uteliggare för att skydda någon annans pengar.
    Hen menar nog att man kan skaffa ett boende man har råd med. Inte sova på en parkbänk.
  • Töjan
    Bagar Bengtsson skrev 2019-03-31 12:01:40 följande:

Om jag nu ska vara lite hård... Låna pengar av dina barn om du inte har råd. Det är ju vad du förväntas att hans barn ska göra för dig, låna ut deras pengar. 

Det låter som at det funkar för dig att bo särbo, men din kille vill ha dig hos sig varje natt. Säg som du har skrivit i tråden till honom. Hur gamla är barnen, kommer ni bra överrens? Det är många frågor och många scenarion. Om jag hade haft särkullebarn så hade det spelat stor roll hur gammal man är när man dör, vilken relation man har till partnerns barn.

Det enkla svaret blir att ni antingen hyr eller köper ett billigt boende där du kan lösa ut honom.

Vet inte varför jag svarar för jag har redan bestämt mig för att inte köpa hus tillsammans med honom under dessa förutsättningarna och det har jag sagt till honom, vi får lösa det på annat sätt... Men svar på dina frågor är att hans barn är vuxna och utflugna medans mina är yngre och bor hemma. Vi har varit tillsammans/särbor i 3-4 år och hans 3 barn känner jag väl. Han går ej med på att hyra fastighet, han hyr själv ut div. olika fastigheter och det är hans krav på boende som gör att jag ev. inte kommer ha råd att lösa ut barnen vid en ev. bortgång, så ett billigt boende är inget alternativ om vi köper tillsammans. Däremot om jag köper själv så kan jag köpa ett billigare boende men då kommer han inte vilja flytta till mig för fastigheten har inte det som han är ute efter.

Å som sagt så kommer hans barn redan ärva alla hans andra fastigheter, dom vill jag inte ha med å göra å har inte att göra med heller så dom har så dom klarar sig och blir över.
  • Ess
    möjligt skrev 2019-03-31 09:59:18 följande:
    Låter som ett bra val!

Är det viktigt för honom att bli sambo så får han flytta in till dig
    Hon måste bara bo in sig rejält först innan han flyttar in, så att det inte går att hävda att det är köpt för gemensamt bruk.
  • Töjan
    Alessia skrev 2019-03-31 13:54:40 följande:

Du kan ju ställa som villkor att ni gifter er innan ni flyttar ihop, samt innan dess också besöker jurist och reglerar arvsförhållanden som kan uppstå när endera maken dör, eller blir sjuk/dement och inte kan ta ansvar för egendom längre.

Jag skulle aldrig flytta samman - bli sambo - eller för den delen gifta mig, utan att juridiken i förhållandet är klarlagt och undertecknat. Med tanke på att en mycket stor del av alla äktenskap och samboförhållanden bryts upp finner jag det vara god politik. 

Ogillar du mannens attityd ska du kanske förbli särbo, TS.

Vad som helst kan hända i ett förhållande, det kanske är han helt plötsligt som inte har ekonomi till att driva det runt om hans firma går i konkurs eller han blir sjuk.

Jo här kommer allt bli på papper om vi så skulle köpa nått tillsammams eller om den ena flyttar in till den andre, vi har båda blivit rätt hårt brända i tidigare förhållande när det gäller boenden så svart på vitt är det som gäller annars förblir jag särbo
  • möjligt
    Petronella71 skrev 2019-03-31 17:20:19 följande:

Vet inte varför jag svarar för jag har redan bestämt mig för att inte köpa hus tillsammans med honom under dessa förutsättningarna och det har jag sagt till honom, vi får lösa det på annat sätt... Men svar på dina frågor är att hans barn är vuxna och utflugna medans mina är yngre och bor hemma. Vi har varit tillsammans/särbor i 3-4 år och hans 3 barn känner jag väl. Han går ej med på att hyra fastighet, han hyr själv ut div. olika fastigheter och det är hans krav på boende som gör att jag ev. inte kommer ha råd att lösa ut barnen vid en ev. bortgång, så ett billigt boende är inget alternativ om vi köper tillsammans. Däremot om jag köper själv så kan jag köpa ett billigare boende men då kommer han inte vilja flytta till mig för fastigheten har inte det som han är ute efter.

Å som sagt så kommer hans barn redan ärva alla hans andra fastigheter, dom vill jag inte ha med å göra å har inte att göra med heller så dom har så dom klarar sig och blir över.

Fast rent krasst är det ju då inte sååå högprioriterat för honom att bo med dig. Han hade tyckt det var trevligt om det sker helt och hållet på Hans premisser men han är inte beredd på att kompromissa eller ge avkall på nånting.
  • möjligt
    Ess skrev 2019-03-31 17:23:52 följande:

Hon måste bara bo in sig rejält först innan han flyttar in, så att det inte går att hävda att det är köpt för gemensamt bruk.

Bra poäng
Svar på tråden Arv med särkullbarn