• bloomberg

    SSK eller BMA? Vad ska jag bli?

    Kära familjelivare, hjälp en vilsen själ! Vill börja plugga efter en del år i arbetslivet. Vet att det finns många trådar om SSK-yrkets fördelar och nackdelar, men nu skulle jag vilja jämföra det med BMA (biomedicinsk analytiker) och fråga vad ni tycker. Jag är intresserad av vård, hälsa, kroppen, naturvetenskap,psykologi och vill ha ett legitimationsyrke för då har man sitt jobb men kan flytta/byta om man vill. Här är det jag kommit fram till. 

    BMA (labb-inriktning)
    +Intressant att lära sig att diagnosticera sjukdomar mha prover
    +Finns intressanta masters att söka, om man vill
    +Oftast dagtidsjobb
    +Inte så socialt (kan vara skönt, lite lugnare)
    +Labbar/kemi är kul
    +Man kan bli forensiker (liten chans, men ändå!)

    -Dålig lön
    -3+1 år att läsa (måste läsa upp några ämnen innan)
    -Mindre variation än SSK, ev tråkigt (?)
    - Svårare utbildning än SSK 
    - Kan sakna patientkontakt efter ett tag

    SSK
    +Stor variation/bredd på vad man kan göra
    +Roligt att få jobba mer fysiskt med människor
    +Kommer alltid behövas, lätt att få jobb
    +Intressant och nyttigt att lära sig om kroppen och omvårdnad
    +Kan jobba med barn

    -Dåliga arbetstider/skift/natt 
    -Stress

    Någon som vill uttala sig? Vad tror ni? Eller någon som har tips om någon annan utbildning som är rolig? 

  • Svar på tråden SSK eller BMA? Vad ska jag bli?
  • Nyilund555

    Det låter som att du har lite fördomar om BMA-yrket :). Du kan välja en inriktning med patientkontakt likväl som du kan välja bort patientkontakt som ssk. Jag är BMA och jobbar med klinisk fysiologi, nuklearmedicin och ultraljud. Jobbar dagtid, har mina egna patienter i alla åldrar och har fantastiska sociala kollegor.

    Jag har även arbetat inom klinisk neurofysiologi med patienter, oftast barn. Jag har jättebra lön men den har jag också förhandlat upp.

  • bloomberg
    Nyilund555 skrev 2019-03-31 09:19:31 följande:

    Det låter som att du har lite fördomar om BMA-yrket :). Du kan välja en inriktning med patientkontakt likväl som du kan välja bort patientkontakt som ssk. Jag är BMA och jobbar med klinisk fysiologi, nuklearmedicin och ultraljud. Jobbar dagtid, har mina egna patienter i alla åldrar och har fantastiska sociala kollegor.

    Jag har även arbetat inom klinisk neurofysiologi med patienter, oftast barn. Jag har jättebra lön men den har jag också förhandlat upp.


    Tack för ditt svar, kul att höra från en BMA! =) Jag känner till klinisk fysiologi, men det är sant att jag kanske har fördomar/okunskap mot den inriktningen. Har inte känt till så mycket om nueklarmedicin, spirometri, ultraljud osv (men har börjat läsa på nu). Verkar ju spänannde?!? =) Åh, nu vill jag ju bli BMA och börja NU! 

    Men är det kul? Trivs du? 
    Var utbildningen jättesvår? 
    Vad tjänar du? (förlåt, jättefräck fråga, om du inte vill svara förstår jag)
  • Embla twopointoh

    Det är bara dålig lön om du väljer att jobba för staten. Privata arbetsgivare betalar i allmänhet mer.


    Vill du jobba som forensiker skulle jag gissa att du måste du läsa mer kemi än vad BMA-utbildningen ger, ta en master i kemi troligen. Det är hög konkurrens om forensiker-jobben (jag funderade ett tag på att läsa till forensiker, men valde till slut analytisk kemist i stället eftersom det finns fler jobb där).

  • Nyilund555
    bloomberg skrev 2019-03-31 11:28:24 följande:

    Tack för ditt svar, kul att höra från en BMA! =) Jag känner till klinisk fysiologi, men det är sant att jag kanske har fördomar/okunskap mot den inriktningen. Har inte känt till så mycket om nueklarmedicin, spirometri, ultraljud osv (men har börjat läsa på nu). Verkar ju spänannde?!? =) Åh, nu vill jag ju bli BMA och börja NU! 

    Men är det kul? Trivs du? 

    Var utbildningen jättesvår? 

    Vad tjänar du? (förlåt, jättefräck fråga, om du inte vill svara förstår jag)


    Jag trivs fantastiskt bra, väldigt omväxlande jobb eftersom alla patienter är unika. Mycket problemlösning och tekniska utmaningar.

    Jag tyckte utbildningen var lagom svår. Jag började läsa till SSK, läste en termin men tyckte inte det var utmanande nog.

    Jag jobbar inte i Sverige så jag har nog en högre lön än genomsnittet. De BMA jag känner som jobbar i Sverige på klinfys tjänar 32-36 000 i månaden med några års erfarenhet.
Svar på tråden SSK eller BMA? Vad ska jag bli?