• JontAnders

    Olika åsikter om sommarjobb.

    Min snart 15 åriga dotter småpratade i morse om sitt favoritband och hon nämnde på slutet att hon gärna någon gång skulle vilja resa till Korea, Frankrike eller English för att gå på konsert och se dem live. Hon har en kompis som också tycker om samma band.

    Jag föreslog då att hon kunde leta efter ett sommarjobb för att finansiera resan och konserten. Detta ansåg min fru vara fräckt och hon blev sur och irriterad.

    För mig är den reaktionen förvånande eftersom jag anser att det är fullt normalt att sommarjobba för att sedan ha egna pengar man kan använda till sådana saker.

    Anledningen till att sommarjobba är enligt mig att tjäna egna pengar och att lära sig hur arbetslivet fungerar.

    Vad tycker ni? Var jag fräck?

  • Svar på tråden Olika åsikter om sommarjobb.
  • Alexi

    Jag förstår inte. Det är ju inte en normal reaktion att inte vilja att barn ska lära sig jobba. Så det måste ju ligga något mer bakom?

  • syntharen

    Kan det vara så att hon blev sur för att du mer eller mindre godkände att eran 15-åring kan få åka till Korea eller ett annat land om hon bara tar ett sommarjobb och tjänar pengarna själv till resan? För ingen blir väl sur om man föreslår att en 15-åring skaffar ett sommarjobb.

  • äldreochklokare
    JontAnders skrev 2019-03-31 13:13:07 följande:

    Min snart 15 åriga dotter småpratade i morse om sitt favoritband och hon nämnde på slutet att hon gärna någon gång skulle vilja resa till Korea, Frankrike eller English för att gå på konsert och se dem live. Hon har en kompis som också tycker om samma band.

    Jag föreslog då att hon kunde leta efter ett sommarjobb för att finansiera resan och konserten. Detta ansåg min fru vara fräckt och hon blev sur och irriterad.

    För mig är den reaktionen förvånande eftersom jag anser att det är fullt normalt att sommarjobba för att sedan ha egna pengar man kan använda till sådana saker.

    Anledningen till att sommarjobba är enligt mig att tjäna egna pengar och att lära sig hur arbetslivet fungerar.

    Vad tycker ni? Var jag fräck?


    Det är rätt svårt för 15-åringar att få sommarjobb men jättebra att försöka hitta ett förstås. 
    Desutom måste väl ni/någon följa med om hon ska resa utomlands innan hon är 18, man får inte resa hur som helst? Och vissa konserter kan ha åldergränser. Låter som en långsiktig plan och inget fel i det. Du får nog fråga din fru vad det var hon reagerade på egentligen. 
  • EmberEyes

    Jag tror som nämnts ovan att det fräcka eller felaktiga var att du nu "lovat" ungen att hon ska få resa till Korea och gå på konsert om hon bara tjänar ihop pengen själv.

Svar på tråden Olika åsikter om sommarjobb.