Inlägg från: Anonym (Signatur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Signatur)

Varje gång jag har blivit förälskad/gillat någon väldigt mycket har jag mått dåligt - Är det så för alla?

Du verkar ha omedvetet börjat förknippa kärlek med ångest och lidande, det kan bli så om man bara har dålig erfarenhet. Så varje gång dessa känslor dyker upp får du en stark psykisk och fysisk negativ reaktion som är starkare än dopaminet du får av det. Din kropp varnar dig för fara.

En nödvändig biologisk utveckling för vår överlevnad för tusentals års sedan som tyvärr är kvar och som inte passar det moderna samhälle.

Jag har samma problem vilket gjort att jag vid 34 års ålder fortfarande inte kunnat inleda en seriös relation för rädslan för själva smärtan som uppstår när jag gillar någon knäcker mig.

Går i KBT för det nu, finns nartuligtvis bara ett sätt att bli av med det på. Att fortsätta utsätta sig och till slut få en bra erfarenhet med någon där det är ömsesidigt. Då kommer belöningssystemet minnas det som en väldigt njutbar känsla och inte förknippa det med ångest och lidande som nu.

Några tankar bara..

Svar på tråden Varje gång jag har blivit förälskad/gillat någon väldigt mycket har jag mått dåligt - Är det så för alla?