• Anonym (Hmm)

Smartwatch i skolan?

Snart-tioåringen har fått en smartwatch, en som egentligen är för vuxna för att vi inte hittade någon telefonklocka utan gps.

Nu är diskussionen om den ska få följa med till skolan, vi är oense. Den som köpte den köpte den just för att kunna ringa när det är dags att gå hem, medan den andra anser att sånt inte hör hemma i skolan.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Smartwatch i skolan?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (1) skrev 2019-04-02 16:43:38 följande:

Vet inte barnet om när skolan slutar, eftersom ni måste ringa och tala om det?

Har de telefonförbud i skolan? Om inte, så är det väl ok att ha den eftersom den kan likställas med en telefon.

Hen har inte koll på när hen ska gå hem nej.
  • Anonym (Hmm)

Barnet går inte hem själv, men det är en stor skola och hen går på övervåningen, så poängen är att hen ska vara klar och vänta vid dörren när vi hämtar.

I nuläget ringer vi fritidspersonalen varje dag, det börjar kännas väldigt tradigt.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (...) skrev 2019-04-02 19:05:00 följande:

Min granne har köpt "klockor" åt sina barn som går att ringa med och ta emot samtal, till viss del för att kunna spåra dom via GPS om något skulle hända på vägen till eller från skolan. Jag tror att de till viss del är rädda för kidnappning också vilket jag tycker är lite väl osannolikt.

Då kan du hälsa dem att risken för det är större MED gps, för de kan hackas och då kan potentiella kidnappare lära sig hela deras väg till och från skolan osv redan innan. Just därav vi letade efter en utan gps.
  • Anonym (Hmm)

Och barnet kan inte klockan bra nog och har ingen känsla för tid alls. Varför hör inte till tråden då det inte är det jag vill diskutera.

• Anonym (Hmm)

Och skolan har inget mobilförbud eller några speciella regler gällande telefoner, det är vi föräldrar som är oense.

• Anonym (Hmm)

Det är efter fritids, så alla går inte samtidigt och det är väldigt naivt att tro att alla har resurser.

Svar på tråden Smartwatch i skolan?