Inlägg från: Härrbert |Visa alla inlägg
  • Härrbert

Min fru hatar min syster

Hej,

jag är en gift familjefar som behöver lite vägledning.

Min syster är en mycket ytlig person, egenföretagare och affärskvinna.

Hon lägger ner mycket tid på sitt företag/arbete som hon brinner för och ägnar kanske inte tillräckligt med tid till sina barn.

Som mamma så är hon inte den varma kärleksfulla idealiska mysmamman. Hon skämmer bort barnen med mycket prylar, istället för att ge dem kärlek, som kompensation för sitt upptagna arbete.

Hon och hennes man har nyligen skilt sig och han har flyttat ut. Vet inte riktigt hur de gör med barnen nu men antar att det kommer bli varannan vecka framöver, vilket också blir sämre för dem, då pappan är ungefär lika frånvarande som min syster gällande barnen.

Min fru är den raka motsatsen till min syster.

Hon arbetar som socialsekreterare och har en lång utbildning inom ämnet. Hon är väldigt uppmärksam på olika beteenden hos människor för att sedan analysera och slutligen döma.

Hon stör sig mycket på min syster och på att jag inte kritiserar hennes beteende trots att jag håller med min fru då hon gör det. Kritiken måste komma från mig och helst vara hårt dömande om den ska vara värd att noteras.

När vi har familjeträffar ca 5 gånger om året stör min fru sig på att jag ger min syster mer uppmärksamhet än henne, vilket jag tycker är konstigt då vi inte ses lika ofta.

Allt som händer beteendemässigt mellan mig och min syster under de här träffarna memoreras och sparas i min frus arkiv för att sedan när som helst plockas fram och diskuteras.

Vi har haft dessa familjeträffar under 4 års tid och varje nytt tillfälle blir bara en rad av nya negativa beteendenotiser som sparas i arkivet, vilket med andra ord betyder att läget försämras då färre positiva händelser sparas.

Hon kallar min och min systers relation för ?mental incest? då jag sällan säger något negativt om henne.

Min fru anser att jag ska älska henne mer än min syster och kan inte skilja på äktenskapskärlek och syskonkärlek.

Jag har haft min syster i 38 år och vi har starka blodsband vilket jag inte tycker är något konstigt.

Har varit tillsammans med min fru i 5 år.

Vi kan säga att finns runt 30st olika händelser som varav en kan plockas fram när som helst för att sedan diskuteras från morgon till kväll under en hel veckas tid. Dessa diskussioner brukar infalla då det är nära till nästa familjeträff.

Jag tycker inte detta är hälsosamt för våra barn som får drabbas av dessa grälen under såna långa perioder.

Vad gör jag?

• Svar på tråden Min fru hatar min syster
  • Härrbert

Ursäkta men min fru tycker att lågutbildade människor inte har rätt till att ha en åsikt i den här frågan. Kanske för att ni anses vara för dumma eller oerfarna (vad vet jag).

Jag är själv lågutbildad och oerhört ointelligent så vad jag säger är tyvärr inte vatten värt.

• Härrbert

Ja du beccagranen om det hade varit så enkelt...

Det är så att min fru måste alltid vara i ?första rummet? som hon kallar det, och tycker att ens ursprungsfamilj inte är lika viktig som sin egenskapade familj vilket jag också håller med om. Hon har sagt att om hon och min syster hade hängt högt uppe på en klippa och jag kunde rädda livet på endast en av dem så skulle jag ju förstås lätt välja min syster.

Det gör mig förstås ledsen när hon tvingar mig att välja på det sättet.

• Härrbert

Till Massidess

Det jag antar att min syster gör är att ägna mer tid åt sitt företag än sina barn. Jag tycker det är viktigast att diskutera.

Vi har för övrigt ingen kontakt med henne förutom på högtidsdagar. Det pågår inga intriger eller osanningar oss familjer emellan.

• Härrbert

Nej Massidess, allt handlar om att hon tycker jag älskar min syster mer än henne, och ser inte skillnad mellan kärlek i äktenskap och syskonkärlek.

Har du läst mitt inledande inlägg ordentligt? Min fru har inte sagt något om min syster i ?förbifarten?. Det har pågått diskussioner som handlar om mitt och min systers beteenden då vi träffas, från morgon till kväll veckovis under tre års tid, så att det vardagliga livet har fått sättas på vänta. Det kan jämföras med missbrukare som lever i en undanflykt utan kontakt med verkligheten, förutom de få dagar på året dom är nyktra.

Hon känner sig utstött av att få mindre uppmärksamhet av mig då vi har familjeträffar, och där har du den ?illa behandlingen? som du söker.

Min syster pratar gärna om sitt företag och hur det går, vilket jag är intresserad av att lyssna på. Hon har också ett stort intresse för mode av hög standard och gillar att visa upp sina nya skor och väskor etc.

Jag förstår att det kan störa någon som inte har det intresset vilket även inkluderar mig själv.

Jag vet att mitt beteende ändras när jag träffar min mamma och syster, då jag uppträder på ett mer skärpt och korrekt sätt, än vad jag gör hemma till vardags, och det är väl klart att man kan störa sig på det, men det man måste väl ändå kunna dra en gräns någonstans?

• Härrbert
    Anonym (.) skrev 2019-04-05 12:34:02 följande:

Kan du ge exempel på en händelse som hon ältar?

Det verkar som om du blir en annan person runt din mamma och syster, det kanske är det som är mest störande? Du är liksom inte hennes man längre utan en helt annan person som beter sig annorlunda? Jag har varit med om det och det var jättekonstigt! Det blir en märklig känsla när man ser sin kille förvandlas till någon helt annan som man kanske inte alls är attraherad av..

Jo jag kan väl dra några exempel på vad som ältas:

Klagar på att syrrans barn har för mycket dagistid. Men vad vet vi om det? Barnen är hos farmor en hel del också.

Tycker att jag är för snäll mot mina syskonbarn då jag inte ger dem tillsägelser när hon tycker det behövs. Men jag gör det då det jag anser att det behövs.

Hon åkte vid ett tillfälle bil ensam med min frus man som körde för fort, vilket hon tyckte var obehagligt. Hon sa ingenting om det under hela bilfärden som varade ungefär en timma. Blir sedan arg på mig för att jag i efterhand inte säger åt honom hur han ska köra bil.

Hon förväntar sig att jag ska säga spontankritiska saker om syrran, vilket jag sällan gör. Det kan också förstöra en hel dag eller två.
Svar på tråden Min fru hatar min syster