Inlägg från: Massidess |Visa alla inlägg
  • Massidess

Min fru hatar min syster

Du skriver inget om vad din syster gör..

Du låter precis som min man, hans syster är helt untouchable. När systern kommer och hälsar på i vår stad så vill hon att barnen ska skippa skolan för att gå och bada med henne. Jag föreslår att de kan göra det efter skolan då de ändå slutar tidigt, men det är hel tokigt enligt systern då barnen inte har några seriösa lektioner så ändå (barnen går i grundskola). Systern blir märkbart irriterad på att jag inte viker mig och ignorerar mig i flera timmar. Sen så kommer mannen hem och då passar det systern att säga att skolan är viktig och ler och pratar.

Jag blir lite ledsen över situationen då jag egentligen vill ha en nära relation till min egen svägerska.

Så min man märker att jag har förändrat humör. Och tjatar hela tiden på vad som har hänt. Och jag förklarar läget. Men nej! Då är det jag som är den elaka! Det är jag som ljuger om att systern ens skulle föreslå att barnen ska skippa skolan. Och hur kan jag ens säga att jag blir ignorerad av systern!?! Det är jag som är otrevlig och dum mot systern.

Det är samma visa hela tiden. Och ja, hans syster är också ytlig men det är upp till henne. Men att börja attackera sin egen fru för sin syster. Det är jag som hjälper min svärfamilj med allt möjligt, jag har till och med skrubbat deras toalett. Men det är jag som är den som är respektlös.

Jag tycker synd om din fru som har en sådan make som inte ger uppskattning till sin fru.

• Massidess
    Härrbert skrev 2019-04-04 19:42:11 följande:

Till Massidess

Det jag antar att min syster gör är att ägna mer tid åt sitt företag än sina barn. Jag tycker det är viktigast att diskutera.

Vi har för övrigt ingen kontakt med henne förutom på högtidsdagar. Det pågår inga intriger eller osanningar oss familjer emellan.

Vad menar du med att du tycker att det är viktigast att diskutera? Låter som om det är mer egentligen som går att diskutera.

Är det så att din fru har blivit illa behandlad och påpekat det och har i förbi farten sagt något negativt om att din syster bryr sig mer om sin karriär än barn. Och det hela slutar med att du struntar i delen där din fru blir illa behandlad och lägger all fokus på att hon har sagt något negativt om att systern bryr sig mer om karriären än sina egna barn..
  • Massidess
    Härrbert skrev 2019-04-05 07:07:30 följande:

Nej Massidess, allt handlar om att hon tycker jag älskar min syster mer än henne, och ser inte skillnad mellan kärlek i äktenskap och syskonkärlek.

Har du läst mitt inledande inlägg ordentligt? Min fru har inte sagt något om min syster i ?förbifarten?. Det har pågått diskussioner som handlar om mitt och min systers beteenden då vi träffas, från morgon till kväll veckovis under tre års tid, så att det vardagliga livet har fått sättas på vänta. Det kan jämföras med missbrukare som lever i en undanflykt utan kontakt med verkligheten, förutom de få dagar på året dom är nyktra.

Hon känner sig utstött av att få mindre uppmärksamhet av mig då vi har familjeträffar, och där har du den ?illa behandlingen? som du söker.

Min syster pratar gärna om sitt företag och hur det går, vilket jag är intresserad av att lyssna på. Hon har också ett stort intresse för mode av hög standard och gillar att visa upp sina nya skor och väskor etc.

Jag förstår att det kan störa någon som inte har det intresset vilket även inkluderar mig själv.

Jag vet att mitt beteende ändras när jag träffar min mamma och syster, då jag uppträder på ett mer skärpt och korrekt sätt, än vad jag gör hemma till vardags, och det är väl klart att man kan störa sig på det, men det man måste väl ändå kunna dra en gräns någonstans?

Jag har läst din inledning. Och eftersom jag är själv i en liknande situation och vet hur det känns att vara frun som är elak och missunnsam så vill jag bara berätta hur det kan vara.... I min situation så får även systern uppmärksamhet när hon kommer, med all rätt. De pratar på finska trots jag ber dom att prata på svenska så jag också förstår, men de fortsätter på finska. Och då blir jag den elaka frun som inte tål att systern får uppmärksamhet. Ändå så måste jag delta vid familjesammankomster som varar i timmar flera dagar i sträck och sen undrar dom varför jag är så missunnsam när jag egentligen bara är ledsen och känner mig utstött..
  • Massidess
    Anonym (Hermoine) skrev 2019-04-05 10:03:29 följande:

Väldigt oartigt att prata ett språk som inte alla förstår!!!

Det tycker jag med. Men systern har nu bevis på att det är jag som är otrevlig! Jag missade att presentera systern för en av mina arbetskollegor. Arbetskollegan hade lite smått bråttom likaså jag, så vi slängde några snabba ord om ett speciellt intresse som vi delar.

Så systern gick till min man och rapporterade att jag var otrevlig och hade minsann inte presenterat systern.
  • Massidess
    Härrbert skrev 2019-04-05 09:32:28 följande:

Ja och din situation har jag full förståelse för.

Ni kanske ska gå på familjerådgivning så ni får ventilera och en opartisk person som kan ge råd.
  • Massidess
    Bananböjaren skrev 2019-04-05 12:22:03 följande:

Din fruga låter som en typisk feminist. Du skriver att din syster är egenföretagare och satsar mycket på företaget. Man kan anta att hon är ganska framgångsrik?

Feminister fullständigt hatar framgångsrika kvinnor. Dom slår håll på myten om patriarkatet och den hjälplösa kvinnan som fallit offer för mansgrisarnas förtryck.

För att lösa situationen ska du låta skägget växa ut, slå näven i bordet så kaffekopparna studsar och berätta åt din fru att det har uppdagats att hon är feminist. Och riktiga män gillar inte feminister så dessa fasoner måste få ett slut.

Rådet kommer från Bosse64_skild_x3? ????
  • Massidess
    Anonym (Jisses) skrev 2019-04-05 12:41:00 följande:

Men du är ju inte hans fru så du vet ingenting om vad som händer när TS och hans fru är på släktträffar med syrran. Blanda inte ihop ditt liv med andras och sluta ta för givet att det är exakt samma situation. Dina problem är inte TS problem. 

Jag vet inte hur du får det till att jag tar för givet att det är exakt samma situation. Det jag ville visa var att det finns alltid två sidor och fruns version har vi inte hört. Om du ser alla andras svar så tycker alla synd om TS och att han har mest medhåll, så han tål nog att höra någon som visar den andra sidan. Huvudsaken är att TS och frun inte bara kastar bort det de har, trots att de har bara fem år tillsammans (och några barn?) och arbetar på deras problem. För den skapade familjen är minst lika viktig som en syskonrelation. Jag tror att allt kan bli bättre bara man ger det tid, förståelse och energi.
  • Massidess
    Bananböjaren skrev 2019-04-05 12:59:56 följande:

Nej, ifrån Bananböjaren, gift med två barn, villa, sommarställe och hund. Bananböjaren går in i relationer för livet och håller inte på och skiljer sig hit och dit för att testa på om gräset är grönare på andra sidan. Du borde lyssna och lära.

Lyssna och lära? ???? Jasså på vadå?
  • Massidess
    Härrbert skrev 2019-04-05 16:03:58 följande:

Jo jag kan väl dra några exempel på vad som ältas:

Klagar på att syrrans barn har för mycket dagistid. Men vad vet vi om det? Barnen är hos farmor en hel del också.

Tycker att jag är för snäll mot mina syskonbarn då jag inte ger dem tillsägelser när hon tycker det behövs. Men jag gör det då det jag anser att det behövs.

Hon åkte vid ett tillfälle bil ensam med min frus man som körde för fort, vilket hon tyckte var obehagligt. Hon sa ingenting om det under hela bilfärden som varade ungefär en timma. Blir sedan arg på mig för att jag i efterhand inte säger åt honom hur han ska köra bil.

Hon förväntar sig att jag ska säga spontankritiska saker om syrran, vilket jag sällan gör. Det kan också förstöra en hel dag eller två.

Det låter väldigt jobbigt för dig att sådana händelser ska dras upp, det är inte riktigt rättvist att du ska ex sägs till hur din systers man ska köra bil. Det låter mer som om det finns ett underliggande problem i ert äktenskap eller hos din fru. Och då är det viktigt att även din fru rannsakar sig själv för att försöka förstå sitt eget beteende, för det kan inte vara kul för din fru att vara så heller. Vad säger din fru om allt? Om rådgivning och så vidare? Har hon försökt att se det från din synvinkel?

Du är stark som har stannat kvar och försöker rädda er familj genom rådgivning.
Svar på tråden Min fru hatar min syster