Överviktiga barn
Om man knappar in 129 cm och 29 kg för en 6-åring i tabell för ISO-bmi är det ju inte fetma utan endast strax över gränsen till övervikt. Jag har en 7,5 åring som vi har fått veta att han ligger strax under gränsen till övervikt = alltså väl värt att tänka igenom kosten men ingen fara. Han har liknande mått som din dotter TS. Det är ju toppen om man kan ta tag i saken innan det blir ett stort problem, så tänker jag.
Det jag försöker göra nu är att begränsa socker, han är väldigt förtjust i sådant. Han vill gärna äta mycket vitt bröd och sötad yoghurt. Det kan man ju ersätta med naturell yoghurt och knäckebröd för det mesta. Har varit lite slapp med detta tidigare men kommer att sluta köpa hem den söta yoghurten nu samt inte det bröd som han tycker mest om (rostat vitt). Han är heller inte så förtjust i grönsaker så jag kommer att försöka motivera honom att äta mer av det. Kommer också att säga nej till sötsaker om det inte är fredag eller lördag, och då bara låta honom äta en begränsad mängd. Enklast är ju att man bara köper hem bra saker, då kan barnet inte äta onyttigt. Tror inte på att begränsa vanlig mat såvida inte barnet äter helt ohejdat men det gör inte min son.