• Tue 2 Apr 2019 19:40
    1179 visningar
    4 svar
    4
    1179

    Mat till 7 månaders bebis mjölkproteinallergi?

    Hej! Sonen har komjölksproteinsallergi och jag tycker det är så svårt med maten???? Har ni några enkla recept att dela med er av? Vad har ni för matschema?

    Har inte fått tid hos dietist än. Äter Althera ersättning. Han reagerar även på Sempers alla barnmatsburkar, så har prövat hipp nu igår och idag men funkar inte det heller. 2 timmar så kaskadspyr han och sen utslag över kroppen.

    Några barnmatsburkar förutom Alex & Phil som är fritt från Mp? Så lättvindigt när man ska iväg nånstans.

  • Svar på tråden Mat till 7 månaders bebis mjölkproteinallergi?
  • Anonym (mamma­till2)
    Tue 2 Apr 2019 20:14
    #1

    Jag hade lagat egen, "ren" mat, vet du vad som är i plus kan se om barnet reagerar på andra saker. Lycka till

  • Tue 2 Apr 2019 20:54
    #2

    Alltså all ren mat funkar ju. Jag åt mjölkfritt när jag ammade och det är ju väldigt bra mat som blir. Eftersom alla halvfabrikat osv går bort.

  • Tue 2 Apr 2019 21:16
    #3

    Gör egen mat. Har jag gjort med båda mina. Köp en mixer och gör puré.

  • Anonym (Behöv­er inte vara så kompli­cerat)
    Tue 2 Apr 2019 21:18
    #4

    Till exempel frukost: EnaGos mjölkfria gröt eller om du vill göra egen kan du ge havregrynsgröt på mortlade havregryn, pumpakärnor som du kört i mandelkvarn för att järnberika gröten, osötad mandeldryck (t ex Alpro) och lite fruktpuré. Eller smörgås med mjölkfritt smör (Coop och Hemköp har en som heter Bredbar och som är fri från palmolja dessutom) och vegansk bönpastej. Äggröra med havregrädde.

    Lunch: Torsk med potatis och ärtor.

    Mellis: Frukt, avokado, havrebaserad yoghurt, kokta morotsstavar.

    Middag: hemmagjorda köttbullar utan mjölkprodukter och mjölkfritt ströbröd, makaroner, broccoli.

    Kvällsmål: som frukosten

Svar på tråden Mat till 7 månaders bebis mjölkproteinallergi?