• Äldre 2 Apr 21:57
    1451 visningar
    11 svar
    11
    1451

    Svenskt medborgarskap

    Hej!

    Jag har sökt om svenskt medborgarskap. Migrationsverket vill ha fler uppgifter från mig och begär passet samt uppehållstillståndkortet. Vet någon varför de begär passet och kortet? Har någon varit med om det förut?

  • Svar på tråden Svenskt medborgarskap
  • Anonym (12345­6)
    Äldre 2 Apr 22:03
    #1

    Beror lite på vart är du medborgare idag nu när du söker?
    Begär pass gör dom alltid, sedan kan dom begöra ditt kort också det styrker att du har uppehållstillstånd.

  • Äldre 2 Apr 22:36
    #2

    De har begärt passet tidigare. Nu efter ca 8 månader vill de ha den igen tillsammans med kortet. Jag undrar bara varför de vill ha kortet :/

  • Äldre 3 Apr 00:36
    #3

    De vill ha passet för att kontrollera din identitet. De vill ha uppehållskortet för att det ändå upphör att gälla när du blir svensk.

  • Anonym (A)
    Äldre 3 Apr 06:09
    #4

    Du kommer inte att ha uppehållstillstånd längre när du blir medborgare så kortet som visar uppehållstillståndet kommer att makuleras.

  • Äldre 3 Apr 06:10
    #5

    Vi skickade med det på en gång när ansökan gjordes för min man. Han fick medborgarskap på mindre än en vecka.

  • Anonym (Mia)
    Äldre 3 Apr 08:52
    #6

    Vid inlämning av ansökan krävs det att skicka med dessa dokument . Men man kan behålla sina pass och uppeh.kort tills Migrationsverket tittar på ärendet. Sedan ber de att skicka handlingarna till dem och fattar beslut.

  • Anonym (Mia)
    Äldre 3 Apr 09:00
    #7
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-03 06:10:18 följande:

    Vi skickade med det på en gång när ansökan gjordes för min man. Han fick medborgarskap på mindre än en vecka.


    Jag har inväntat i 18 mån, så jag har begärt mina dokument tillbaka pga resor och skickat på nytt till Migrationsverket när de tagit hand om mitt ärende.
  • Äldre 3 Apr 09:08
    #8
    Anonym (Mia) skrev 2019-04-03 09:00:51 följande:

    Jag har inväntat i 18 mån, så jag har begärt mina dokument tillbaka pga resor och skickat på nytt till Migrationsverket när de tagit hand om mitt ärende.


    Ville de ha både kortet och passet och du har ändå väntat på svar? Eller hade de begärt endast passet?
  • Äldre 3 Apr 09:10
    #9
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-03 06:10:18 följande:

    Vi skickade med det på en gång när ansökan gjordes för min man. Han fick medborgarskap på mindre än en vecka.


    Hoppas det går lika snabbt för mig med :D
  • Anonym (Mia)
    Äldre 3 Apr 09:17
    #10
    Soso94 skrev 2019-04-03 09:08:55 följande:

    Ville de ha både kortet och passet och du har ändå väntat på svar? Eller hade de begärt endast passet?


    Kortet och passet ligger hos Migrationsverket tills de fattar beslut.

    Kortet måste de makulera efter man får ett beviljat medborgarskap. Då ansöker man om ett svenskt pass och har inget behov av kortet.

    Passet har jag fått tillbaka efteråt.

    Varför oroar du dig?
  • Äldre 3 Apr 09:37
    #11
    Soso94 skrev 2019-04-02 21:57:42 följande:

    Hej!

    Jag har sökt om svenskt medborgarskap. Migrationsverket vill ha fler uppgifter från mig och begär passet samt uppehållstillståndkortet. Vet någon varför de begär passet och kortet? Har någon varit med om det förut?


    Det finns en bra tumregel om man vill att kontakter och ärenden ska funka smidigt och snabbt med myndigheter: Föj instruktionerna! 

    Det är inte allmängilltig och den hjälper inte alltid men är ofta en bra start.


Svar på tråden Svenskt medborgarskap