• Anonym (L)

Förhör med barn

Mitt barn som är över 12 år har förhörts som brottsoffer eftersom h*n har blivit hotad och trakasserad av sin pappa. Det är en lång historia som jag inte kan gå in på utan att outa mig men pappan är dömd för flera andra brott, bland annat mot mig.

Barnet fick välja själv om h*n ville genomföra förhöret och sa att h*n ville berätta om sin upplevelse, särskilt om det skulle få pappan att sluta med sitt beteende.

Nu börjar jag undra om det verkligen var rätt. H*n är ju fortfarande ett barn och jag kanske borde ha avstyrt det hela. Det är svårt att veta vad som är bäst för barnet i det här fallet.

Förhöret kommer att spelas upp i rätten om det blir rättegång och jag vet inte om jag klarar av att se det. Själv är jag van vid det här laget. Jag lämnade pappan när barnet bara var några månader och det har varit otaliga tvister och rättegångar sedan dess.

Har ditt barn blivit förhört? Hur kände barnet inför det efteråt? Var det rätt beslut för er?

• Svar på tråden Förhör med barn
  • Långbenopluto

Det är självklart helt rätt att barnet fick förhöras, barnet måste få upprättelse, annars kommer barnet skylla på dig när hon är vuxen.

• BurningDiamond

Har inte barnpsykolog varit involverad under processen?

En 12-åring är såpass gammal att hon förstår vad hon gör. Hon vet och förstår att pappan har agerat illa, att det har fått henne må dåligt och att hon inte vill må så och att pappan inte ska bete sig så mer. Jag tror inte det är fel att låta barnet få uttala sig.

• AndreaBD

Polisförhör med barn bör du inte vara orolig över. De är så duktiga på det. Min son blev en gång förhörd, också som brottsoffer förstås, när han var 5. Det var en kvinnlig polis då som var specialutbildad och det märktes direkt hur himla duktig hon var på att få barn att känna sig trygga i situationen. De tänker ju även på att sitta i ett rum som inte är läskig på något sätt och allt omkring. Det kan vara en bra idé att påtala att pojken ju fortfarande är ett barn och fråga om de har någon som är utbildad för att förhöra barn. Så att de inte bara tänker - tonåring, nästan vuxen. 

Svar på tråden Förhör med barn