• mor3

    Hur ska man blanda vällingen

    Vi tänkte ge vår tös mer välling då 250ml är lite lite. Flaskan är ju en. Mam som rymmer ca 330 ml. Men på förpackningen står det ju bara hur man ska blanda ca 250ml. Vällingen hon äter är semper fullkornsvälling 2 år. Hoppas nån kan hjälpa mig hur vi ska blanda. Hur gör ni som gör större satser?

  • Svar på tråden Hur ska man blanda vällingen
  • Lilyje

    Dosering:

    1 dl vatten + 2 1/4 msk pulver ger 110 ml färdig välling.

    2 dl vatten + 4 1/2 msk pulver ger 220 ml färdig välling.

    Är väl bara att ta 3 dl vatten och 6 3/4 msk pulver för 330 ml?


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anotherone

    Använd formeln på paketet för att räkna ut hur mycket vatten respektive pulver du ska ha.

    På mitt paket stod att 3,5msk pulver ska blandas med 210ml vatten. Jättedum beräkning enligt mig då halva mått bäddar för att man blandar fel så jag räknade bara om den.

    3,5 skopor är delbart med 7 och det är 210ml också.

    1 skopa =60ml vatten.

    Sen utgår jag bara från det. Sen måste man väl inte vara exakt heller men jag lever med en man som gillar att "höfta" så jag försöker blanda rätt som motvikt

  • legomum

    Det beror ju på märke hur mycket pulver som ska i. Det är ju utskrivet på paketet hur du ska blanda.

    Vi körde 250ml vatten och 6 skopor pulver. Så du ser olika

  • legomum
    legomum skrev 2019-04-04 10:38:06 följande:

    Det beror ju på märke hur mycket pulver som ska i. Det är ju utskrivet på paketet hur du ska blanda.

    Vi körde 250ml vatten och 6 skopor pulver. Så du ser olika


    När det började bli att de ville ha mer så gjorde jag iordning flaskan och när den var uppdrucken så gjorde jag mer.

    Sedan ändrade jag och gav en frukt istället för mer välling.
  • mor3

    Vi har sempers fullkorns välling 2 år där vi idag har 200 ml vatten och 5 mått.

  • myskmalva
    mor3 skrev 2019-04-04 11:31:36 följande:
    Vi har sempers fullkorns välling 2 år där vi idag har 200 ml vatten och 5 mått.

    Det är ett mått per 40 ml vatten. Så du kan t.ex. blanda sex mått till 240 ml vatten eller sju mått till 280 ml vatten.
Svar på tråden Hur ska man blanda vällingen