• Ckck

    Nybliven vegetarian

    Hej,

    Jag har försökt googla fram någon likasinnad men lyckas inte hitta något relevant.

    Lång historia kort så har jag älskat djur så länge jag kan minnas. Har i flera års tid reflekterat över att jag har ätit djur. För ungefär ett år sedan bestämde jag mig för att prova så mycket vegetariskt jag bara kunde och det är egentligen inte förrän NU som jag har bestämt mig att aldrig äta kött någonsin igen.

    Min fråga och mitt problem är hur jävla dumma i huvudet folk är som äter kött? Har ni ingen empati över huvud taget? Att äta griskött t.ex. är exakt samma sak som att äta upp din hund där hemma. De känner precis samma känslor. Jag blir livrädd för dessa människor!!

    Hur ska man göra för att folk ska vakna eller känna empati? Är hela jorden överfylld med psykopater? Hur ska man kunna umgås med människor som har så olika värderingar som en själv? Kan även tillägga att jag tagit upp den här debatten med närstående vänner som ?skiter i djuren men försöker äta vegetariskt för miljön?.

  • Svar på tråden Nybliven vegetarian
  • Kjell2
    Ckck skrev 2019-04-04 14:13:20 följande:

    Hej,

    Jag har försökt googla fram någon likasinnad men lyckas inte hitta något relevant.

    Lång historia kort så har jag älskat djur så länge jag kan minnas. Har i flera års tid reflekterat över att jag har ätit djur. För ungefär ett år sedan bestämde jag mig för att prova så mycket vegetariskt jag bara kunde och det är egentligen inte förrän NU som jag har bestämt mig att aldrig äta kött någonsin igen.

    Min fråga och mitt problem är hur jävla dumma i huvudet folk är som äter kött? Har ni ingen empati över huvud taget? Att äta griskött t.ex. är exakt samma sak som att äta upp din hund där hemma. De känner precis samma känslor. Jag blir livrädd för dessa människor!!

    Hur ska man göra för att folk ska vakna eller känna empati? Är hela jorden överfylld med psykopater? Hur ska man kunna umgås med människor som har så olika värderingar som en själv? Kan även tillägga att jag tagit upp den här debatten med närstående vänner som ?skiter i djuren men försöker äta vegetariskt för miljön?.


    Me dtanke på att du älskat djur så länge du kan minnas, reflerkterat över detta i flera år men först nu slutat äta kött kanske du inte ska döma andra jättehårt.

    Du får ta ett beslut - ha överseende med köttätare eller bara umgås med vegetarianer.


  • Anonym (Hermoine)
    Ckck skrev 2019-04-04 14:13:20 följande:

    Hej,

    Jag har försökt googla fram någon likasinnad men lyckas inte hitta något relevant.

    Lång historia kort så har jag älskat djur så länge jag kan minnas. Har i flera års tid reflekterat över att jag har ätit djur. För ungefär ett år sedan bestämde jag mig för att prova så mycket vegetariskt jag bara kunde och det är egentligen inte förrän NU som jag har bestämt mig att aldrig äta kött någonsin igen.

    Min fråga och mitt problem är hur jävla dumma i huvudet folk är som äter kött? Har ni ingen empati över huvud taget? Att äta griskött t.ex. är exakt samma sak som att äta upp din hund där hemma. De känner precis samma känslor. Jag blir livrädd för dessa människor!!

    Hur ska man göra för att folk ska vakna eller känna empati? Är hela jorden överfylld med psykopater? Hur ska man kunna umgås med människor som har så olika värderingar som en själv? Kan även tillägga att jag tagit upp den här debatten med närstående vänner som ?skiter i djuren men försöker äta vegetariskt för miljön?.


    Du borde nog bli vegan. Som vegetarian äter du väl ägg och mjölk? Äter du godis med gelatin i? Tänker du på vilken sorts tvål du använder? Har du skinnskor eller annat av skinn? Antar att du föraktar all rovdjur också...

    Jag har ingenting emot att folk väljer att bli vegetarianer eller veganer. helt OK för mig. Folk som ser ner på hur andra äter har jag ingen respekt för alls däremot. Ytterst dålig stil.
  • Ckck

    Min tanke är att jag till 100% kommer bli vegan med tiden men det sitter så djupt rotat i en att äta kött och vegetariskt för att man är uppväxt på det sättet. Mitt problem kvarstår dock, hur kan man äta kött eller dylikt med gott samvete? Även om jag har ätit det förut har jag alltid mått dåligt över det. Som sagt skiter jag i klimatet i dagsläget. Jag är bara förundrad över att vi gör skillnad på olika djur samt människor.

  • Anonym (Kl)

    Tydligen så var du också "dum i huvudet" som åt kött. Så du borde kunna svara på dina frågor själv.

  • Ckck
    Kjell2 skrev 2019-04-04 14:17:30 följande:

    Me dtanke på att du älskat djur så länge du kan minnas, reflerkterat över detta i flera år men först nu slutat äta kött kanske du inte ska döma andra jättehårt.

    Du får ta ett beslut - ha överseende med köttätare eller bara umgås med vegetarianer.


    Självklart hade jag velat att alla hade tänkt som mig men jag kan ju inte säga upp kontakten med precis ALLA jag känner. Som sagt är jag bara nyfiken på om det finns någon likasinnad. De jag känner jag har ju sagt som jag känner till och deras svar är att de skiter i djuren men kan tänka sig att äta vegetariskt för miljöns skull.

    Sinnessjukt i min värld.
  • Ckck
    Anonym (Kl) skrev 2019-04-04 14:39:34 följande:

    Tydligen så var du också "dum i huvudet" som åt kött. Så du borde kunna svara på dina frågor själv.


    Ja för att jag är uppväxt på det sättet. Men som sagt handlar det inte om det egentligen. Utan att när jag tar upp diskussionen med mina nära är deras svar att de skiter i djuren. Det stör mig något fruktansvärt.
  • Bananböjaren

    Så du har själv ätit kött fram tills idag och frågar hur jävla dumma i huvudet köttätare är? Sen saknar dom tydligen empati också? Hur fann du din empati då, den brukar vara medfödd.

  • Ckck
    Bananböjaren skrev 2019-04-04 14:46:52 följande:

    Så du har själv ätit kött fram tills idag och frågar hur jävla dumma i huvudet köttätare är? Sen saknar dom tydligen empati också? Hur fann du din empati då, den brukar vara medfödd.


    Nu svarar jag på samma sak tusen gånger men skitsamma. Det som stör mig är att när jag tar upp detta med nära och kära är att de bokstavligen säger att de skiter i djuren men kan tänka sig att äta vegetariskt någon gång då och då för miljöns skull. Så jag undrar vart deras empati finns? Jag hade självklart hellre haft en helt vegetariskt uppväxt!
  • Fjäril kär

    Du resonerar precis som en nyfrälst och nu vill du tala om för hela världen att vi andra saknar empati och är dumma i huvudet..

    Veganer, pingstvänner, mormoner, Herbalife... Same shit different name..

    Om du andas och chillar lite så märker du snart att alla resonerar olika och alla har lika rätt till sin åsikt precis som du., oavsett vad du tycker..

    Du kommer inte att frälsa världen.

    Jag jobbar själv med djur och känner massa empati och sympati men äter kött ändå.

  • Ckck
    Fjäril kär skrev 2019-04-04 15:12:57 följande:

    Du resonerar precis som en nyfrälst och nu vill du tala om för hela världen att vi andra saknar empati och är dumma i huvudet..

    Veganer, pingstvänner, mormoner, Herbalife... Same shit different name..

    Om du andas och chillar lite så märker du snart att alla resonerar olika och alla har lika rätt till sin åsikt precis som du., oavsett vad du tycker..

    Du kommer inte att frälsa världen.

    Jag jobbar själv med djur och känner massa empati och sympati men äter kött ändå.


    Så onödigt att försöka göra narr av mina känslor. Som sagt har jag så länge jag kan minnas tyckt att det är olustigt att äta djur med tanke på deras intellekt.

    Och nej du känner ingen empati om du tar så lätt på det. Det är en sak att, ja jag äter kött och det känns inte bra. Eller som du, jag känner empati men äter det ändå.
  • Pentra

    Det märks verkligen på dig vad en strikt vegetarisk diet ställer till med rent psykiskt och tankemässigt sett. Du bekräftar verkligen det som forskare, genom studier och undersökningar gällande vegetarianism, visat och kommit fram till. o_O ... /Pentra

  • Ckck
    Pentra skrev 2019-04-05 02:29:33 följande:

    Det märks verkligen på dig vad en strikt vegetarisk diet ställer till med rent psykiskt och tankemässigt sett. Du bekräftar verkligen det som forskare, genom studier och undersökningar gällande vegetarianism, visat och kommit fram till. o_O ... /Pentra


    Utveckla.
  • Ckck
    Tow2Mater skrev 2019-04-04 23:06:05 följande:

    Skulle kunna äta hunden om jag behovde. Djur är djur.


    Vidrigt beteende i min mening.
  • Anonym (J)

    Du ska lära dig acceptera att folk får äta vad de vill.

    Vegetarianer som du skadar vegetarianism och djur.

    Om du inte är en köttätare som gör parodi på nyfrälsta vegetarianer...

  • mammatill6

    Älskar djur men äter kött utan problem. Sverige har bra regler kring slakt så djuret lider inte. Har inga dåliga känslor inför det. Sådana som du är bara jobbiga att umgås med som totalt saknar förståelse för att alla tänker annorlunda. Du kanske gör saker som jag skulle tycka är skitkonstigt. Du kanske använder smink som är djurtestat, skiter ner i miljön, duschar väldigt länge, köper endast nya kläder..... you namn it. Alla är olika.

  • Anonym (Hermoine)
    Ckck skrev 2019-04-04 14:50:15 följande:
    Nu svarar jag på samma sak tusen gånger men skitsamma. Det som stör mig är att när jag tar upp detta med nära och kära är att de bokstavligen säger att de skiter i djuren men kan tänka sig att äta vegetariskt någon gång då och då för miljöns skull. Så jag undrar vart deras empati finns? Jag hade självklart hellre haft en helt vegetariskt uppväxt!
    Du trakasserar säkert dina närmaste precis som så många andra veganer gör och då blir det lätt taggarna utåt.

    Människan är allätare. Har alltid varit. Det är sådana vi är som art. Det är inte mer oempatiskt eller grymt att vi äter kött än att andra allätare eller rovdjur äter kött.
  • Anonym (Hermoine)
    Ckck skrev 2019-04-04 15:19:17 följande:
    Så onödigt att försöka göra narr av mina känslor. Som sagt har jag så länge jag kan minnas tyckt att det är olustigt att äta djur med tanke på deras intellekt.

    Och nej du känner ingen empati om du tar så lätt på det. Det är en sak att, ja jag äter kött och det känns inte bra. Eller som du, jag känner empati men äter det ändå.
    Du respekterar ju inte människorna i din omgivning och gör narr av dem... tror du att människor som bodde på landet förr - dvs i stort sett hela befolkningen - och som höll djur och också själva slaktade dem och åt dem. tror du att dessa gick och hatade sina djur? Nej de tog hand om dem och vårdade dem, men de måste ju ha mat, protein.

    Du har tyvärr drabbats av disneyfieringen av djurvärlden. Den är grym. Det är verkligen "äta eller ätas" som gäller. Alternativen för korna exempelvis, som f.ö hade decimerats starkt om alla varit veganer, hade varit ett liv där de drabbats av sjukdomar, dött av antingen dessa eller av skador de råkat ut för eller dödats av rovdjur eller svält eller att de frusit ihjäl. Hos människorna har de det bra (i Sverige i alla fall) fram tills de dör.
  • Anonym (Hermoine)
    Ckck skrev 2019-04-05 07:28:56 följande:
    Vidrigt beteende i min mening.
    Det finns länder i världen där hundar betraktas som OK kött att äta. Det finns länder i världen där man äter hamstrar. Det finns länder världen där man äter hästar. Jag tycker att det är gott med renkött och bjöd det på en amerikansk kollega en gång. Hon var definitivt inte vegetarian men reagerade negativt när hon fick veta att det var ren på tallriken. Hon ville inte äta Rudolf (!). Om det varit gris eller ko eller älg hade det varit OK.
Svar på tråden Nybliven vegetarian