• Tihi

Hur får jag glasögonen att bli rena?

Jag använder våtservetter från optikern att rengöra glasögonen med och efter det en putsduk men ändå är det som en vit hinna på glasen. Varför?

Ska det räcka med våtservetterna eller bör man alltid använda putsduken efteråt?

• Svar på tråden Hur får jag glasögonen att bli rena?
  • Anonym (Yes)

Jag tvättar med diskmedel.

1. Spola under vatten.

2. Gnugga diskmedel med fingrarna.

3. Skölj av.

4. Torka med diskhandduk.

• Anonym (...)

Diskmedel innehåller slipmedel som förstör antireflexbehandlingen på glasen och repar dem. Jag förstörde mina glasögon med diskmedel så fick denna info från optiker när jag klagade på att mina nya glasögon snabbt blev repade. Putsmedel och putsduk som man köper hos optiker är väl det bästa.

• ShyVic

Jag kör också med diskmedel och vatten. Om jag bara använder putsduk smetas bara smutsen runt och det blir som du säger bara en smetig hinna kvar på glaset. Dock kan jag säga att det sliter en del på glaset att tvätta under kranen så som jag gör. I början när mina glasögon var nya stod de emot smuts ganska bra, men numera efter två år blir de smutsiga väldigt fort trots att jag valde att köpa till en behandling som gjorde de mer smutsavvisande. Kan visserligen vara vanligt slitage, men tror faktiskt att diskmedlet på sikt tvättar bort en del av ytan.

• AndreaBD

Jag doppar mina i diskvattnet och torkar med diskhandduk. Om de är väldigt smutsiga och jag inte har diskvatten använder jag såna våta glassögondukar från Lidl. Utan att torka efter.

• Anonym (Yes)

Gör de? Har gjort så på barnens i flera år utan att märka nån skillnad.

När jag var liten minns jag att min bästa kompis mormor (hon var mattant i skolan) slängde med hennes glasögon i diskmaskinen utan problem.

• Tihi

Vet inte om det har någon betydelse men jag har jättedyra glas med alla tänkbara behandlingar på och dom är bara 9 månader så jag tycker inte att det borde vara för att glasen är slitna redan?

Jag använder ju våtservetten först just för att inte bara smeta runt smutsen. Våtservetten borde ju ta bort skiten och putsduken liksom göra finliret. Både servett och duk är från optikern så det borde ju vara bra grejer.

Diskmedel vågar jag inte använda men kanske lite ljummet vatten kan hjälpa?

• Anonym (...)

Har man inte antireflexbehandling på glasen så är det kanske inget problem att använda diskmedel. Jag gjorde det också alltid förr, det var ju därför jag förstörde mina nya glasögon med diskmedel, eftersom jag inte trodde att det kunde skada. Känns som att kvaliteten på glasögon var bättre förr...

• sextiotalist
    Tihi skrev 2019-04-05 14:54:49 följande:

Jag använder våtservetter från optikern att rengöra glasögonen med och efter det en putsduk men ändå är det som en vit hinna på glasen. Varför?

Ska det räcka med våtservetterna eller bör man alltid använda putsduken efteråt?

Ingen aning, använder också putsservetter som jag köpt på Citygross, de fungerar utmärkt, däremot så var jag inte lika fullt nöjd med dom jag köpte hos optikern (tre ggr så dyra).
    Så testa dom från citygross
  • Anonym (123)

Diskmedel innehåller mjukgörande för händerna och detta fastnar på glasögonen som en hinna och förstör glasen. Förut innehöll inte diskmedel detta och gick då bra att tvätta glasögonen med det enligt min optiker.

Använder glasögobspray och putsar sedan med en bit av ett trasigt lakan. Funkar jätte bra

• Tihi

Köpte en billigare våtservett än hos optikern och den verkar rengöra bättre utan att lämna en vit hinna efter sig och dessutom måste jag inte putsa med en duk efteråt fast jag gör det ändå. Hoppas den billiga våtservetten inte förstör glasens behandlingar bara.

sextiotalist skrev 2019-04-05 15:19:03 följande:
    Ingen aning, använder också putsservetter som jag köpt på Citygross, de fungerar utmärkt, däremot så var jag inte lika fullt nöjd med dom jag köpte hos optikern (tre ggr så dyra).
    Så testa dom från citygross
  • sextiotalist
    Tihi skrev 2019-04-07 23:37:26 följande:

Köpte en billigare våtservett än hos optikern och den verkar rengöra bättre utan att lämna en vit hinna efter sig och dessutom måste jag inte putsa med en duk efteråt fast jag gör det ändå. Hoppas den billiga våtservetten inte förstör glasens behandlingar bara.

Inte enligt optikern, de ska vara anpassade till glasögon även de behandlade
  • smulpaj01

Min optiker rekommenderade enbart diskmedel. Nu har jag ifs bara terminalglasögon så det kanske är skillnad?

Svar på tråden Hur får jag glasögonen att bli rena?