• Anonym (Cat)

Varför mkt fulare på foto än i spegeln?

Jag är rätt nöjd med mitt ansikte när jag ser i en spegel, men på foto blir det så mycket fulare och annorlunda. Skevt liksom...

Hur kommer det sig?

• Svar på tråden Varför mkt fulare på foto än i spegeln?
  • Anonym (Zäta)

Det kan beror på hur man ser sig själv i en spegel vs foto. När du kollar dig själv i en spegel så ser du ju din högra ansiktshalva till höger i spegeln och vänster till vänster. Men, en kamera tar ju bild från samma perspektiv som någon som står framför dig och tittar på dig, så då blir din högra ansiktshalva till vänster i bild. Så ens hjärna känner inte riktigt igen hur ansiktet ser ut. Test att spegelvända bilden i kameran och se om det ser mer "rätt" ut som det gör i spegelbilden.

• Anonym (Gff)

För du är van vid att se dig själv i spegeln så du tycker det är fint. Du blir spegelvänd och hjärnan gör att du ser dig som symetrisk i ansiktet. Men kameran på telefonen visar dig så som andra ser dig. Du blir "rätt vänd" eller vad man ska säga.

Tex för mig ser jag fin ut i spegeln, jämn och allt. Men på kameran så ser jag att ena ögonlocket är tjockare och hänger, ena näsvingen är lägre ner och munnen är också ojämn.

Googla, jag är urusel på att förklara!! :)

• BurningDiamond

Jag vet inte om det gäller för alla eller om det gäller specifikt för ätstörningar, men inom anorexi-behandlingar ger spegeln ofta en skev bild av verkligheten och man jobbar ibland med foto för att de "ljuger mindre"; i spegeln ser personen en tjockis men på fotot ser personen revben och höftben osv.

Å andra sidan så fångar kameran en ögonblicks-bild så om du är på väg att blinka ser du nerknarkad ut tex.

Hur ser du ut på film enligt dig själv? Som i spegeln eller so på foto?

• bastardized

Du har tid att rätta till och anpassa i spegeln då där inte förestår någon tidsbegränsning, en bild är tagen i ett ögonblick och visar bättre ditt sanna jag. 

• Sommarskuggan
    BurningDiamond skrev 2019-04-05 23:26:56 följande:

Jag vet inte om det gäller för alla eller om det gäller specifikt för ätstörningar, men inom anorexi-behandlingar ger spegeln ofta en skev bild av verkligheten och man jobbar ibland med foto för att de "ljuger mindre"; i spegeln ser personen en tjockis men på fotot ser personen revben och höftben osv.

Å andra sidan så fångar kameran en ögonblicks-bild så om du är på väg att blinka ser du nerknarkad ut tex.

När jag var 18 så tyckte jag att jag var fet när jag såg mig i spegeln. Men på bild såg man alla revben och jag såg helt skev ut för jag var så mager och hemsk på bild. Noll fett, som ett skelett. I början trodde jag på riktigt att någon hade redigerat bilderna så att jag skulle se smal ut. Nu när du skriver det där så inser jag ju att jag helt enkelt såg "fel" på mig själv. Så, tack, antar jag. :)
  • Anonym (creep)

Därför att du inte kan intala dej en skönhet på foto som i spegeln, fotot ljuger inte.

• Anonym (Cat)
    Anonym (Zäta) skrev 2019-04-05 23:21:38 följande:

Det kan beror på hur man ser sig själv i en spegel vs foto. När du kollar dig själv i en spegel så ser du ju din högra ansiktshalva till höger i spegeln och vänster till vänster. Men, en kamera tar ju bild från samma perspektiv som någon som står framför dig och tittar på dig, så då blir din högra ansiktshalva till vänster i bild. Så ens hjärna känner inte riktigt igen hur ansiktet ser ut. Test att spegelvända bilden i kameran och se om det ser mer "rätt" ut som det gör i spegelbilden.

Intressant! Tack för svar!
    Anonym (Gff) skrev 2019-04-05 23:21:44 följande:

För du är van vid att se dig själv i spegeln så du tycker det är fint. Du blir spegelvänd och hjärnan gör att du ser dig som symetrisk i ansiktet. Men kameran på telefonen visar dig så som andra ser dig. Du blir "rätt vänd" eller vad man ska säga.

Tex för mig ser jag fin ut i spegeln, jämn och allt. Men på kameran så ser jag att ena ögonlocket är tjockare och hänger, ena näsvingen är lägre ner och munnen är också ojämn.

Googla, jag är urusel på att förklara!! :)

Tack för svar! Så skumt att man ser så annorlunda ut på foton, ska googla lite!
  • Anonym (Cat)
    BurningDiamond skrev 2019-04-05 23:26:56 följande:

Jag har inte varit med på film sedan jag var liten, så jag vet inte...

Avskyr att fotas och filmas.

Sedan sägs det ju att man ser lite tjockare ut på foton, vet inte om det stämmer.
  • Anonym (Fotografi)

Mycket har väl folk redan nämnt. Dels det där med att du ser dig själv spegelvänd hela tiden så fotografiet känns "främmande". Dels att det är en ögonblicksbild som beroende på många faktorer kan vara osmickrande, medan du ser dig själv "live" i spegeln och kan vrida och vända på dig. Sedan har jag också märkt ett det kan bero på själva kameran. Särskilt många mobilkameror kan ge sämre bilder (det har blivit bättre ju bättre mobilkameror blivit men det förekommer fortfarande) då de kan orsaka viss förvrängning som inte är så extrem att det blir uppenbart (d.v.s. inte som på lustiga huset) men tillräckligt för att du ska känna dig fulare. Många kameror orsakar en liten s.k. fisheye-effekt vilket är rätt osmickrande. Detta insåg jag själv först när jag blev fotograferad med en professionell kamera och insåg hur mycket bättre de bilderna var än mina mobilselfies! Bilder av mig tagna med en professionell kamera har jag alltid tyckt om och ansett att de ser ut som jag ser mig själv i spegeln, detta trots att jag alltid avskytt att vara med på bild och knappt stått ut med att titta på fotografier. Sedan dök det upp proffsfotografer på en festival jag besökte och wow!

• Anonym (Fotografi)

Finns en chans att du skulle gilla hur du ser ut på film mer än på bild eftersom det är "live" och du rör på dig och så. Men även där kan saker som belysning och kamerakvalitet påverka. Följer du någon YouTuber? Har sett många exempel på vilken skillnad det blir på deras vanliga videor (med dyr kamera och proffsig belysning) jämfört med klipp de tar på mobilen. 

Svar på tråden Varför mkt fulare på foto än i spegeln?