sextiotalist skrev 2019-04-10 15:35:43 följande:
Det är ju det som är så roligt med språk. Att det inte alltid finns en synlig logisk förklaring till vissa ords uppkomst. Vissa ord kan uppstått när någon började leka med ett ord. Tom Astrid Lindgren har i sina böcker skapat en del ord (som Pippi t,ex använde).
Om man frånser från nya ord, inlånade ord (från arabiska, som vi gjort länge, romani, finska, engelska, tyska, franska och latin) så är det nog en del lek med ord som skapat nya ord.
Speciellt bland akademiska kretsar så är det nog inte ovanligt.
Förkortningar av etablerade fenomen (som t.ex daghem) är inte heller något som härör till Stockholmskan, utan det hittar man nog i alla dialekter. Tänkt t.ex Bamba i Göteborg (en totalt ologisk förkortning egentligen). Nu har dessutom förskolan fått en, i mina öron vidrig och ful, förkortning. Föris, jag får rysningar i hela kroppen.
Men än en gång,. jag tycker du ska läsa böcker från arbetarförfattare i Stockholm, t.ex Fogelström, där möter man det riktiga södersnacket, som är (OK var då) fantasifullt och en blandning av påhittade ord, dialektala ord från inflyttade från bondlandet.
Bamba är väl hur logisk som helst? Barnmatsbespisning (som det härrör ur) är betydligt längre och naturligtvis mer svåruttalat, framförallt för de yngre. Och jo, mycket slang är ifrån Stockholm, det är inget jag hittat på utan stöds av allsköns språkvetare. Föris använder vi här nere också, men då i betydelsen förfest, förladd (obs, har inget med knark att göra) förekommer också. De flesta ord har urpsrung i andra språk, ja, vilket gör det väldigt logiskt om man ser till ordens urpsrung och användande osv, så köper inte alls att det mesta bara är påhittat för skojs skull. Tycker snarare DET är det fina med vårt språk. Hur mycket har t ex serbokroatiskan förändrats de senaste århundradena? Att orden daghem och dagis används överallt har natuligtvis med Stockholms språkliga och kulturella dominans att göra, även detta understöds av forskare.
Nej, återigen, tips om böcker in absurdum håller inte, utan jag tycker det är synd att du har den här stilen att *så här är det, punkt slut* i de flesta inlägg du gör i de trådar du skriver i. Verkligheten är sällan svart och vit och ganska ofta är saker öppna för tolkningar.