Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Söderslang / södersnack

Anonym (Sprakprojekt.nu) skrev 2019-04-07 05:38:37 följande:

Är det någon som vet varför det s k södersnacket någon gång uppstod i de södra delarna av Stockholm? Arbetarfenomen och sociolekter är ju en teori men det förklarar ju inte varför arbetarområden i övriga landet inte körde med ett sådant snack. Snacket ifråga blev ju så spritt så att det används i vårt dagliga språk, överallt i landet. Vanliga ord är t ex dagis (för daghem) och godis (för godsaker).

Varken dagis eller godis är sk södersnack. Det är väldigt nya ord, speciellt om man jämför med södersnack. Lite Ot men de orden användes lika mycket där vi har vårt sommarställe under 70-talet,

Söderslang är en dialekt som alla andra, men har en historia från den stora urbaniseringen under 1800-talet. Man kan nog beskriva det som 1800-talets bondska i Stockholm.

Hajar du klyket?

Där har du en mening på södersnack.
  • sextiotalist
    Anonym (Sprakprojekt.nu) skrev 2019-04-07 20:47:14 följande:

Vad är dagis och daghem om inte ekensnack? En del i andra delar av landet säger ju fortfarande daghem och godsaker (främst äldre människor), så någonstans måste det ju ha uppkommit.

Absolut inte något eken-snack, södersnacket började dö ut under 80-talet, daghem kom under 70-talet. Att äldre har ett annat språkbruk är mer en generationsfråga, vi har vårt sommarställe i västra Sverige, de flesta som har sommarställe där kommer från Västergötland och Småland.

Jag gick på gymnasiet på Södermalm.
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-09 03:12:15 följande:

Tycker du att västkusten är finare än ostkusten?

F ö svarade du inte på hur dagis och godis uppkom.

Båda kusterna är vackra, daghem kom på 70-talet och många vardagsbegrepp får förkortningar.

Så det enda jag kan säga att varken godis eller dagis är södersnack, utan väldigt moderna uttryck.

Om du är intresserad av södersnack, så kan du läsa mina drömmars stad av Per-Anders Fogelström.
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-09 03:14:51 följande:

Menar du att den dagliga Stockholmskan inte är riktig Stockholmska? Vem bestämmer i så fall vad som är Stockholmska?

Det är Stockholmska som pratas även idag (som för övrigt har flera dialekter) men själva södersnacket är nästan borta helt.
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-09 06:41:47 följande:

Köper inte att orden bara skulle dykt upp av en slump och sen spridit sig till övriga landet.

Jo, så är det ofta, att ord förkortas är inget konstigt. Och det speciellt bland yngre.

Och det är inget som säger att det startat i Stockholm. Som jag skrev innan så är orden daghem/dagis godsaker/godis en mer generationsfråga än dialektalt.
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-09 06:43:01 följande:

Så då är södersnacket *mindre* Stockholmska då?

Läser du vad jag och andra skriver?

Södersnacket är på utdöende. Få kan detta numera, men är fortfarande en Stockholmsdiakekt, av fler.

Anser du även att andra dialekter, som är utdöende, inte är en dialekt som tillhör området?

Så än en gång, läs mina drömmars stad av Fogelström, så kommer du möta riktigt södersnack.
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-10 00:22:41 följande:

Det är sant. Däremot talas det fortfarande varianter av det på Söder, som måhända saknar slanget men ändå har varianter som skiljer sig en del från den stockholmska som talas på t ex Lidingö (tänker på utdragna vokaler, inte lika stora diftonger, det gamla e-ljudet där övriga landet säger ä, som i greset och kleder). Varianter som Sextiotalisten inte vill kännas vid trots att hon sa i ett tidigare inlägg att hon är från just Söder.

Va!!

Jag skrev att södersnack är på utdöende. Inte att det finns olika dialekter inom stockholmskan.Språket ändrar sig, nya ord kommer in, andra försvinner. Däremot är inte allt slang från södersnack. Det finns ord som är typiskt göteborgskt som man möter långt utanför Göteborg. T.ex tyken.

Vissa ord är generationsbundna, andra ord är dialektala. Även andra dialekter påverkas av invandringen, både i Malmö och Göteborg finns områden där språket påverkas av t.ex arabiska.
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-10 12:42:30 följande:

Framförallt i Stockholm, va? Ingen annan stad har så många invånare som är födda i annat land eller har föräldrar som är det.

Absolut är ord som tyken allmänt förekommande, men långt fler av den sortens ord har Stockholm som sitt ursprung.

F ö noterade du inte det att dagis och godis visst var gammalt Stockholmsslang.

Ja, just de orden är inte typiskt Stockholmskt, utan en generationsfråga.

De orden har inget med södersnack att göra
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-10 14:33:00 följande:
    Men de är från Stockholm, det var det som var poängen.
    Men det håller jag inte med om, du vet inte om de har sitt ursprung i Stockholm eller Göteborg eller Uppsala eller Lund, du tror att det har sitt ursprung i Stockholm eftersom du har hört att man säger daghem och godsaker (främst bland äldre) där du kommer ifrån.
    Jag hörde, framför allt godis (eftersom dagis inte var något man pratade om förrän mina jämnåriga fick barn), redan i början av 70-talet på västkusten, men har hört både godsaker och daghem även i Stockholm, främst då äldre generationen.
    Lite OT, så sa man daghem när jag var liten (OK mellanstadiet då), min lillebror gick på det nyöppnade daghemmet i den förorten vi flyttade till. Detta var i slutet av 60-talet. Stockholm
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-10 14:48:34 följande:
    Var uppkom de då och varför?
    Räcker det inte med det Godis svarade. Det har med all sannolikhet uppkommit i de akademiska kretsarna
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-10 14:51:16 följande:
    Jo, jag förstår att du försöker komma till allt beror på och att det inte finns någon logik i någonting. Vägrar dock erkänna att det inte skulle finnas en förklaring till (ja, i stort sett alla) språkliga fenomen. Vi får väl enas om att vara oense helt enkelt.
    Det är ju det som är så roligt med språk. Att det inte alltid finns en synlig logisk förklaring till vissa ords uppkomst. Vissa ord kan uppstått när någon började leka med ett ord. Tom Astrid Lindgren har i sina böcker skapat en del ord (som Pippi t,ex använde).
    Om man frånser från nya ord, inlånade ord (från arabiska, som vi gjort länge, romani, finska, engelska, tyska, franska och latin) så är det nog en del lek med ord som skapat nya ord.
    Speciellt bland akademiska kretsar så är det nog inte ovanligt.
    Förkortningar av etablerade fenomen (som t.ex daghem) är inte heller något som härör till Stockholmskan, utan det hittar man nog i alla dialekter. Tänkt t.ex Bamba i Göteborg (en totalt ologisk förkortning egentligen). Nu har dessutom förskolan fått en, i mina öron vidrig och ful, förkortning. Föris, jag får rysningar i hela kroppen.
    Men än en gång,. jag tycker du ska läsa böcker från arbetarförfattare i Stockholm, t.ex Fogelström, där möter man det riktiga södersnacket, som är (OK var då) fantasifullt och en blandning av påhittade ord, dialektala ord från inflyttade från bondlandet.
Svar på tråden Söderslang / södersnack