• Anonym (Kul)

Barnkalas - hur mycket fika?

Hej!

Ska fixa barnkalas till min blivande 5-åring. Tänker mig korv med bröd och nån slags glassbomb med massa gott i. Popcorn får de, samt godispåse på slutet. Hur mycket mer fika brukar man vilja ha? Funderar på muffins och ev nån mer kaka. Samt frukspett. Vill ju inte vara snål men samtidigt heller inte överdriva. Hur brukar ni ha det?

• Svar på tråden Barnkalas - hur mycket fika?
  • FuckGoggleAskMe

Min femåring skulle ha ätit en halv korv med bröd och en sked tårta och några chips om det funnits, han hade aldrig tid att äta på kalas. Fast barn är ju olika. Tror inte de behöver mängder i den åldern, det roliga är ju att träffas och leka. Korv med bröd, glassbomb (i stället för tårta?) och popcorn låter väl bra. Kanske några småkakor/kex eller chips också att ta i förbifarten?

• Anonym (Kul)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-04-07 10:16:47 följande:

Min femåring skulle ha ätit en halv korv med bröd och en sked tårta och några chips om det funnits, han hade aldrig tid att äta på kalas. Fast barn är ju olika. Tror inte de behöver mängder i den åldern, det roliga är ju att träffas och leka. Korv med bröd, glassbomb (i stället för tårta?) och popcorn låter väl bra. Kanske några småkakor/kex eller chips också att ta i förbifarten?

Ja! Bra tips!
  • Fosfat

Om man ska bjuda på mat och fika så tycker jag mat och tårta eller likvärdigt.

Skicka inte med barnen för mkt godis heller utan hellre slime och bubblorocj några bitar godis. Jag skulle inte uppskatta att min dotter åt tårta och massa gott på kalas och sen fick med godis hem i mängder.

• Pope Joan II
    Fosfat skrev 2019-04-07 10:33:00 följande:

Om man ska bjuda på mat och fika så tycker jag mat och tårta eller likvärdigt.

Skicka inte med barnen för mkt godis heller utan hellre slime och bubblorocj några bitar godis. Jag skulle inte uppskatta att min dotter åt tårta och massa gott på kalas och sen fick med godis hem i mängder.

Då kanske du ska avstå från att låta din dotter bevista bjudningar. Det är ohyfsat att diktera villkoren för hur andra önskar hålla sina bjudningar. 
  • Fosfat
    Pope Joan II skrev 2019-04-07 11:24:37 följande:

Då kanske du ska avstå från att låta din dotter bevista bjudningar. Det är ohyfsat att diktera villkoren för hur andra önskar hålla sina bjudningar. 

Lättkränkt ofta? Ts frågar hur mkt fika. Jag gav min åsikt i frågan.
  • Pope Joan II
    Fosfat skrev 2019-04-07 11:27:38 följande:
    Lättkränkt ofta? Ts frågar hur mkt fika. Jag gav min åsikt i frågan.
    Hur säkerställer du den åsikten i verkligheten då? Din dotter blir bjuden på ett kalas eller en tillställning och du gör vad? Säger vad? 
  • Fosfat
    Pope Joan II skrev 2019-04-07 11:34:17 följande:

Hur säkerställer du den åsikten i verkligheten då? Din dotter blir bjuden på ett kalas eller en tillställning och du gör vad? Säger vad? 

Ingenting såklart? Sen uppskattar jag det dock inte om hon får med sig massor med godis hem och tror fler tänker då. Så gav ett tips till TS om detta.

Så snyggt försök att försöka tjafs om ingenting.
  • Pope Joan II
    Fosfat skrev 2019-04-07 11:37:36 följande:
    Ingenting såklart? Sen uppskattar jag det dock inte om hon får med sig massor med godis hem och tror fler tänker då. Så gav ett tips till TS om detta.

Så snyggt försök att försöka tjafs om ingenting.
    Ja, det var ju bra att du i alla fall inte säger något om vad du uppskattar och inte. Det är nämligen väldigt olika det där, och på tok för krävande att rätta sig efter. Någon vill inte att deras barn ska få slime, någon annan att ungarna bara ska ha frukt i påsen, en annan blir rabiat av frukt och gapar om hur onyttigt frukt är, ytterligare en vill något helt annat och så vidare. 

Sådant tycker jag verkligen att folk borde hålla sig för goda att knysta om. Det räcker med allergierna. Vad folk uppskattar och inte känns väldigt oviktigt. För stora påsar med för mycket, för litet eller oönskat innehåll för föräldrarna hantera när ungarna återvänt till boet. 
  • Anonym (Kakor)

De kalas mina ungar haft genom åren (äldsta 12, yngsta 6) så har det alltid vart kakor och popcorn som gått åt och sen har godispåsen i slutet vart den stora lyckan. Tårta brukar det va lite så där med, hälften tycker inte om osv. Hade sist marängswiss där de fick glass och sen låg tillbehören i skålar sade kunde ta det de tyckte om själva, blev riktigt bra. I godispåsen brukar vi lägga hyfsat me godis i (klubba, tablettask, pez och lite lösgodis, såpbubblor( studsboll el liknade bild grunka). Tror det blir bra det du tänker bjuda på men istället för fruktspett ha några olika sorters kakor som de kan plocka från ett fat själva. Men nu utgår jag fri min erfarenhet och hur det vart på mina barns kalas, där har aldrig frukten gått åt.   

Man brukar märka på kalas vilka barn som har restriktioner på godis och annat gott hemma, de är dem ungarna som frossar som tusan när mamma/pappa inte är med dvs på barnkalas. 

• Gryntroll

När sonen fyllde 5 hade vi just korv med bröd och grönsakstavar. Sedan som fika blev det glassbåtar (pirattema på kalaset, finns ju mer lättäten form av glass ) jordgubbar i en skål och småkakor.

Jag hade skippat muffins och att sätta upp frukten på spett. Det är fint osv men i alla fall här, har vi fått inse (gjorde hamburgare med spett/flaggor i...) det petas och hoppas runt med själva spetten och det är ett lite onödigt inslag och upplagt för tjiv.

• Tow2Mater

Det vanligaste jag erfarit har varit mat i form av pizza eller korv med bröd, sen har en del glass på det. Efter att tag tårta, som ju är ett måste på födelsedagskalas, och sen godspåse med hem.

• Anonym (Inte för mycket)

Min erfarenhet är att barnen äter mycket mindre än man planerar för. Inte heller sitter de ju och fikar och pratar nån längre stund, det är mest slafs-slafs och sen iväg och leka. Korv och bröd att grunda med, glass och en godispåse är fullt tillräckligt. Man kan ju pynta glassen med maränger, avlånga rån mm så blir det festligt. Jag har de senaste tre åren gjort glasståg på mitt ena barns kalas.

• phillipha

Bästa fikat vi någonsin haft på ett barnkalas var när sonen fyllde 5,vi bjöd på stoet fruktfat med choklad fondue. Alla åt hur mycket som helst men det mesta var frukt vilket kändes bra för alla????

Min erfarenhet är också att kalas med både mat och fika för så små barn ofta blir övermäktigt för barnen. De hinner inte leka så mycket och ingen äter ordentligt. Bjud hellre typ kl 14 så alal kommer "färdigätna"!

• Anonym (sessis)

Korv med bröd fungerar jättebra. Vill du inte göra glassbomb så kan man istället köpa glasstrut och ge barnen. De brukar vara fullt nöjda med det. Godispåsen brukar vara höjdpunkten.

• asdfgh

Vi brukar ha någon form av tårta. Något år en riktig tårta, några år glasstårta och nu senast kladdkaka med glass till. Till det har vi ett fat med 2-3 sorters kakor och chokladbollar.

Svar på tråden Barnkalas - hur mycket fika?