• HeyHo1

    Förbättra engelskan

    Någon som har tips på hur man kan förbättra sin engelska på ett snabbt och bra sätt? Jag vill lixom lära mig nya ord och sådant.

  • Svar på tråden Förbättra engelskan
  • Anonym (Anonym)

    Kolla mycket på engelsktalande Tv-program med engelsk textning, eller utan textning. Lyssna mycket på engelsk musik. :) Det är väl de mest effektiva sätten att lära sig ett språk. Googla de ord du inte förstår, så breddar du ditt ordförråd tids nog. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-04-07 13:52:40 följande:

    Kolla mycket på engelsktalande Tv-program med engelsk textning, eller utan textning. Lyssna mycket på engelsk musik. :) Det är väl de mest effektiva sätten att lära sig ett språk. Googla de ord du inte förstår, så breddar du ditt ordförråd tids nog. 


    Chatta på engelska på något internetforum är nog också rätt effektivt. Förenas kring något intresse online med människor från hela världen, och många av dessa lär ha engelska som modersmål. 


  • HeyHo1

    Jag kollar nästan bara på engelska filmer och serier med engelsk text, och ofta även engelska Youtubers. Jag lyssnar även bara på engelsk musik. Känns som att jag inte lär mig från nåt av det längre. Asså jag förstår ju det mesta men vill lära mig nya ord, jag kanske lär mig nåt nytt då och då av det men inte så mycket.

  • HeyHo1
    Anonym (Anonym) skrev 2019-04-07 13:58:10 följande:

    Chatta på engelska på något internetforum är nog också rätt effektivt. Förenas kring något intresse online med människor från hela världen, och många av dessa lär ha engelska som modersmål. 


    Ja jag får ta och göra det. Vet du nån bra sida?
  • Tow2Mater

    Precis som att ett barn effektivt utvidgar sitt ordförråd genom att läsa böcker, kan du göra det genom att läsa engelska böcker. Slå upp de ord du inte förstår. Och läs gärna högt för dig själv, så övar du på att använda det i tal.

  • Anonym (Anonym)
    HeyHo1 skrev 2019-04-07 14:36:37 följande:
    Ja jag får ta och göra det. Vet du nån bra sida?
    Nej.. tyvärr, det beror ju på vilket intresse du har, det finns ju massor. 
  • AndreaBD

    Som flera har sagt så är det bäst att titta på många program på engelska. Gärna något där du verkligen vill förstå detaljerna, eller som du redan kan en del om (då kan man lättare lista ut vad de engelska orden betyder). Och att chatta och vara inne på engelsk-språkiga forum funkar ju också. 

    Annars finns det även språk-sidor, många är gratis. Bra om du vill träna lite mera specifikt. Om du googla efter "english exercises" så kommer du ju att hitta en del. Eller "english second language". T.ex. de här:

    https://www.englisch-hilfen.de/en/
    https://www.englishexercises.org/
    https://learnenglish.britishcouncil.org/

  • Anonym (engelskläraren)
    HeyHo1 skrev 2019-04-07 14:35:04 följande:

    Jag kollar nästan bara på engelska filmer och serier med engelsk text, och ofta även engelska Youtubers. Jag lyssnar även bara på engelsk musik. Känns som att jag inte lär mig från nåt av det längre. Asså jag förstår ju det mesta men vill lära mig nya ord, jag kanske lär mig nåt nytt då och då av det men inte så mycket.


    Ok, men det kan ju bero på att du tittar/lyssna på för enkla saker?
    Titta tex på en tv-serie som QI (finns massor med avsnitt på youtube) med Stephen Fry som programledare. Du kommer lära dig inte bara språkmässigt utan massor med allmänbildning! MEN, du måste lära dig aktivit. Att bara lyssna hjälper en del men du skulle nog behöva skriva ner orden du hör, som du vill lära dig. Gör en ordlista med de ord du finner relevanta och träna på dem. Gör glostest till dig själv tex- om du inte vill göra det på papper kan du göra test till dig själv på glosmaskinen.se eller på kahoot. 
  • Anonym (engelskläraren)

    Och så ska du läsa engelska böcker, och inte populärkultur utan ta tex böcker som Nicholas Nickelby av Dickens, så ska du se att du kommer hitta mängder med ord du inte kan. Samma sak om du läser Brontë eller Austen- dvs lite äldre litteratur.  

    Om man verkligen stannar upp varje gång det är ett ord man inte kan, skriver upp dem och övar på dem kommer du garanterat lära dig. 

Svar på tråden Förbättra engelskan