• Anonym (Storstadsbo)

Varför så lite slang på landet?

Uppvuxen i Stor-stockholm, i en kommun där man inte alls pratade lika mycket slang som inåt riktiga Stockhom.

Har alltid tyckt att det var en typisk stockholmsgrej att snacka mycket slangspråk.

Men sen ett tag träffar jag en kvinna från Småland och har varit där och hälsat på en del senaste halvåret. Och herregud vilken brist på slanguttryck.

Har aldrig sett mig själv som någon typisk slangsnackare, men i jämförelse med människorna där så..

Varför är det så?

• Svar på tråden Varför så lite slang på landet?
  • Fjäril kär

Slang är ju en form av dialekt. Självklart finns det slang även i andra delar av landet också men hur utbrett det är beror på var i landskapet man befinner sig.

Jag är själv stockholmare men bor i Hälsingland, just här där jag bor är det mer korrekt hälsingemål men bara några mil inåt landet till så är det utbrett slang av hälsingemål.

• Anonym (Storstadsbo)

Att slang till del kan vara en del av en dialekt kan jag väl köpa men är det verkligen samma sak?

• Anonym (-)

Det blir mycket slang med folk som flyttar in i storstäder.

Sthlm har mycket romskt slang och på senare tid även arabiskt slang.

Söderslang härstammar från bonntölpar.

Man har ett mer blandat språk på platser som inte är homogena.

Landsbygden är mer homogent och rent.

• Anonym (Storstadsbo)
    Anonym (-) skrev 2019-04-09 12:26:44 följande:

Det blir mycket slang med folk som flyttar in i storstäder.

Sthlm har mycket romskt slang och på senare tid även arabiskt slang.

Söderslang härstammar från bonntölpar.

Man har ett mer blandat språk på platser som inte är homogena.

Landsbygden är mer homogent och rent.

Ja mängden människor på en plats är väl en del av ekvationen ja.

Grejen är den att jag som ändå inte själv pratar nån slang direkt, tycker att de pratar så torftigt och tråkigt
  • Anonym (´´´´)
    Anonym (Storstadsbo) skrev 2019-04-09 12:37:34 följande:
    Ja mängden människor på en plats är väl en del av ekvationen ja.

Grejen är den att jag som ändå inte själv pratar nån slang direkt, tycker att de pratar så torftigt och tråkigt
    Det kan vara så att du inte uppfattar nyanserna och referenserna och att du tycker att det är torftigt för att du missar en del av innehållet. 
  • Anonym (???)

Jag tror du bör besöka norrlands inland, eller de gamla byarna i Skåne. Du kommer inte begripa ett enda dugg pga alla de slanguttryck de har. Dvs dialekt.

• Anonym (A)
    Anonym (???) skrev 2019-04-09 12:42:57 följande:
    Jag tror du bör besöka norrlands inland, eller de gamla byarna i Skåne. Du kommer inte begripa ett enda dugg pga alla de slanguttryck de har. Dvs dialekt.
    Ja, där pratas det bred dialekt och det är svårt att begripa vad dom säger.
  • Anonym (Storstadsbo)
    Anonym (´´´´) skrev 2019-04-09 12:42:20 följande:

Det kan vara så att du inte uppfattar nyanserna och referenserna och att du tycker att det är torftigt för att du missar en del av innehållet. 

Ja kanske..

HUR man pratar är ju helt annorlunda, och språket används på ett lite annat sätt ja. Det märker jag!

De har naturligtvis egna ord. Dialektala och lite äldre benämningar på olika saker, men jag skulle inte kalla det slang. Dessutom mindre förekommande bland de yngre, som snarare verkar gå lite sakta mot mera standardsvenska.

Men visst, det finns säkert dimensioner av språket jag inte märker av, och när jag gör det gillar jag det ofta inte för jag är inte van..

En liten grej som gör mig lite smått galen är att de använder ganska mycket olika fastställda utryck och talesätt, i stället för att säga nåt rakt ut.. Till exempel om jag ställer en fråga om vad nån tycker om nånting:

-Brukar du gilla...? (Vad som helst)

Kan man få nåt till svar i stil med;

-Prästen brukar alltid säga.....

Jag skiter väl i vad prästen tycker :)
  • uhsumkat

Du har uppfattat det korrekt, det är en typisk stockholmsgrej att tala stockholmska.

Även om dialekterna inte är så markanta idag som förr finns det ändå tydliga skillnader (jämför tex stockholmska med gotländska så förstår du kanske?)

Självklart tycker man att ett språk blir torftigt och tråkigt om man inte riktigt förstår skiftningarna.

• Anonym (Storstadsbo)
    uhsumkat skrev 2019-04-09 12:54:34 följande:

Du har uppfattat det korrekt, det är en typisk stockholmsgrej att tala stockholmska.

Även om dialekterna inte är så markanta idag som förr finns det ändå tydliga skillnader (jämför tex stockholmska med gotländska så förstår du kanske?)

Självklart tycker man att ett språk blir torftigt och tråkigt om man inte riktigt förstår skiftningarna.

Fast det är ju just det.. Var i helsike är dom där små skiftningarna jag nu inte uppfattar?

Om vi utelämnar själva slangorden i sig, för de klarar jag mig helt utan, och det är verkligen inte på grund av dessa som jag tycker att språket är torftigt. Det är just bristen på ord.. bristen på nyanser och skiftningar.
Svar på tråden Varför så lite slang på landet?