• Tue 9 Apr 2019 21:58
    851 visningar
    17 svar
    17
    851

    Din bästa mjölkfria efterrätt att bjuda barn på?

    Hjälp mig

    Vi ska bjuda hem en familj på mat och sonen där är mjölk allergisk - jag vill så gärna bjuda på en god efterrätt... men jag har noll koll på vad som är enkelt men gott o mjölkfritt.

    Ge mig tips och era bästa recept!

  • Svar på tråden Din bästa mjölkfria efterrätt att bjuda barn på?
  • Thu 2 May 2019 16:52
    #1

    Risgrynsgröt på kokosmjölk serverat med sylt eller färska bär. Blir lite som risifrutti!


    Har någon sett mina köttbullar? (^_^)
  • Thu 2 May 2019 17:22
    #2

    Du kan laga nästan vad som helst, mem använda mjölkfria produkter med havre- och sojabas istället. Sojaglass som finns färdig i butik är godare än gräddglass. Egengjord varm chokladsås till det och massa strössel och maränger - det älskar barn. Mitt i alla fall. ????

  • Thu 2 May 2019 17:24
    #3

    Eller du kanske vill att det ska vara en efterrätt som passar de vuxna också?

  • Thu 2 May 2019 18:08
    #4

    Fruktsallad?


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Thu 2 May 2019 18:10
    #5

    www.kokaihop.se/recept/fromage-utan-gradde

    Mousse/fromage med äggvita istället för grädde. Frisk och god. Man kan säkert öka sockermångden lite och minska lite på citronen om man vill.

  • Thu 2 May 2019 18:15
    #6
    Bärryhosch skrev 2019-05-02 17:22:49 följande:

    Du kan laga nästan vad som helst, mem använda mjölkfria produkter med havre- och sojabas istället. Sojaglass som finns färdig i butik är godare än gräddglass. Egengjord varm chokladsås till det och massa strössel och maränger - det älskar barn. Mitt i alla fall. ????


    Nej sojaglass är inte godare än gräddglass. Den har en syntetisk bismak.

    TS jag råder dig att göra något där det inte finns mjölkprodukter i originalreceptet! Jag gjorde kladdkaka där man ska ha neutral olja istället för smör. Jättegod! Man kan ha fruktsallad till exempelvis (eller mjölkfri glass om man nu gillar det). Tror jag hittade kladdkakan på kladdkaka.se eller nåt sånt.
  • Thu 2 May 2019 22:03
    #7
    K Kalle skrev 2019-05-02 18:15:07 följande:

    Nej sojaglass är inte godare än gräddglass. Den har en syntetisk bismak.

    TS jag råder dig att göra något där det inte finns mjölkprodukter i originalreceptet! Jag gjorde kladdkaka där man ska ha neutral olja istället för smör. Jättegod! Man kan ha fruktsallad till exempelvis (eller mjölkfri glass om man nu gillar det). Tror jag hittade kladdkakan på kladdkaka.se eller nåt sånt.


    Jo, det är den. Den sojaglass jag har ätit har ingen syntetisk bismak alls och är i mitt tycke godare än gräddglass. Havreglass är ingen höjdare däremot.
  • Thu 2 May 2019 22:11
    #8

    Om du gör ex kladdkaka kan du ha flytande Milda Culiness i, den är mjölkfri.

    (från en annan tråd om just Milda: www.familjeliv.se/forum/thread/66941464-mjolkallergi-milda-culinesse

  • Sat 4 May 2019 19:01
    #9
    Bärryhosch skrev 2019-05-02 22:03:58 följande:

    Jo, det är den. Den sojaglass jag har ätit har ingen syntetisk bismak alls och är i mitt tycke godare än gräddglass. Havreglass är ingen höjdare däremot.


    Vilken glass har du smakat? Jag har testat Tofuline och nån ny från GB. Tycker de smakar syntetiskt, men smaken är som baken.
  • Sat 4 May 2019 19:22
    #10

    Panna Cotta! Otroligt lätt att laga med, praktiskt att förbereda tidigare under dagen eller någon/några dagar före.

    Denna är en favorit, men kan serveras med allt möjligt tex varm hallonsylt eller bär/frukt.


    Ingredienser
    4 msk gelésocker multi 1 burk kokosmjölk (à 4 dl) 1 tsk vaniljsocker rivet skal av 2 lime Gör så här
    Blanda samman gelésocker och kokosmjölk i en kastrull och koka ½ minut.
    Rör därefter ner vaniljsocker och skal från 1 lime (för 4 port).
    Häll upp i fyra portionsformar och låt stelna i kylskåp ca 2 timmar.
  • Sat 4 May 2019 19:32
    #11

    Eller oreo-cheesecake:

    Blanda 2 paket "på mackan" från oatly med 1 burk oatly fraische.
    Tag 1-2 paket oreo, gärna med dubbel fyllning, dela ganska många kex och rör ner fyllningen i smeten och använd kexen som botten, kan blandas med mjölkfritt smör eller bara smulas som en botten (godast enligt mej).
    När botten är täckt av kexsmulor, så smakar du smeten och rör ev. ner vaniljsocker eller vaniljpulver tills du tycker den smakar bra.
    Klicka på smeten och platta till lite grann.
    Garnera med oreo eller minioreo.

    Vill man lyxa till det så kan man göra 2 fyllningar. Då tar man bort halva och blandar med krossade oreo, hackad mjölkfri choklad och ev. lite kakao.
    Andra halvan som ovan.
    Lägg i så fall fyllningen i 2 lager.

    Kan serveras direkt, men även stå ett tag i kylen eller frysas och tinas ett par timmar före servering. Om du fryser eller förvarar i kylen så väntar du med att garnera med oreo eftersom de gärna blir mjuka.

    SÅ enkel att göra, få ingredienser och god för alla, även de som inte är vana vid ersättningsprodukter.
    (äggfri, mjölkfri, vegan, sojafri, nötfri mm.)

  • Sat 4 May 2019 19:43
    #12

    Eller "nice cream" googla eller kolla på detta receptet:
    www.ica.se/recept/mango-och-passionsglass-720652/

    Grunden är att man fryser in banan i skivor, sen mixas dessa med olika frukter eller bär, kanske med lite kokosgrädde eller havreyoghurt för att få lite gräddigare eller frozen yoghurt-stil på det hela.

    Klassisk smulpaj som görs med mjölkfritt margarin + oatly vaniljsås till, alltid gott!
    Frysta blåbär, hallon/mango eller kanske jordgubbspaj?

  • Sun 5 May 2019 11:12
    #13

    Hemkokt chokladpudding med utspädd kokosmjölk (späder med vatten så den blir mindre fet och te så kokossmakande) istället för mjölk.

  • LivetP­åJorde­n
    Mon 6 May 2019 11:14
    #14

    risalamalta

  • Mon 6 May 2019 18:11
    #15
    LivetPåJorden skrev 2019-05-06 11:14:50 följande:
    risalamalta
    Hur gör du den?

  • LivetP­åJorde­n
    Mon 6 May 2019 18:47
    #16
    nnnnnnnn skrev 2019-05-06 18:11:04 följande:
    Hur gör du den?
    som vanlit fast byta ut mot veganska VISPgräddar å havre(coops ekologiska e go)/sojadryck(alpro bäst)
  • Mon 6 May 2019 19:14
    #17
    LivetPåJorden skrev 2019-05-06 18:47:18 följande:
    som vanlit fast byta ut mot veganska VISPgräddar å havre(coops ekologiska e go)/sojadryck(alpro bäst)
    Ok, tack.
    Jag tycker det är svårt att få det gott både med risgrynsgröt och ris á la Malta, men jag måste också skippa sojaprodukterna... Har förstått att de är godare.
Svar på tråden Din bästa mjölkfria efterrätt att bjuda barn på?