• Anonym (Mamma)

Kan barn med Aspergers tycka om fysisk beröring från vissa personer?

Hej! Jag vet att man inte säger Aspergers längre i Sverige men bor utomlands och här gör man det.:) Min femåriga son är på utredning för Aspergers och har hört från några att om barnet tycker om att kramas kan det inte ha Aspergers. Min son älskar att gosa mig mig , sin pappa och sina syskon men inte med någon annan. Stämmer det att det att barn med Aspergers/autism absolut inte vill krama/ gosa alls eller kan de tycka om att göra det med vissa personer? Han är inte anti att andra personer kramar eller rör vid honom men han söker ingen kontakt själv. Tack för att ni tar er tid att läsa .

• Svar på tråden Kan barn med Aspergers tycka om fysisk beröring från vissa personer?
  • Anonym (Sara)

Jag vet att jag som vuxen klarar beröring från vissa personer men inte från andra. så jag antar att det borde vara samma för barn. Och ja, jag har asperger, det var den diagnosen jag fick så det är den jag använder mig av. 

• Anonym (o)

Jag har ASD och hade inte direkt problem med kramar som barn eller har det som vuxen utan gillar kramar.

• BurningDiamond

Som barn var jag extremt selektiv med vem som fick kramas och inte. Pappa fick men inte alltid mamma. Viss dagispersonal fick men inte alla. Syster fick aldrig. Alltid farmor men inte mormor.

• AndreaBD

Långt ifrån alla barn med Asperger ogillar beröring. Det är ett symptom som kan finnas med, men inte alltid.

• Tiina87

Självklart! Alla barn är olika, även de med Asperger.

• Anonym (Mamma)

Tusen tack för era svar!

• Anonym (suck..)

Alltså snälla hur många Aspergertrådar ska du starta egentligen?! forumet spammas på Aspergertrådar DAGLIGEN . Det räcker nu!

• Anonym (Mamma)

Har inte startat någon tråd på familjeliv på flera år så tar inte åt mig av ditt konstiga meddelande.

• Anonym (Kramig :))

Min son med asperger är extremt kramig och närhetssökande. Han dööööör om han inte får kramar (säger han själv).

• Anonym (suck..)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-04-10 15:00:20 följande:

Har inte startat någon tråd på familjeliv på flera år så tar inte åt mig av ditt konstiga meddelande.

ber om ursäkt ifall det inte är du som startat dom andra aspergertrådarna. Men forumet fullkomligt spammas av liknande trådar och det är sjukt störande. Hoppas den/dom som skapar dessa trådar läser detta så du/ni förstår att vi andra tycker att det är jobbigt med spam!
  • Anonym (förälder till barn med autism)

Vår son som har autism vill kramas och pussas hela tiden, han är 10 år.
    Han kramar och pussar mig och pappa, han kramar gärna lärare/fritidspersonal och andra släktingar. 
    Han sitter fortfarande gärna i knät och älskar att bli kittlad och "runtkastad" vid buslek så han är gillar beröring. 

Svar på tråden Kan barn med Aspergers tycka om fysisk beröring från vissa personer?