• bullen1984

Kroppen vill vara tjock...

Jag har nästan alltid vart överviktig, är 165 cm lång och har i mitt vuxna liv pendlat mellan 70-80 kilo, men alltid tränat och sprungit/promenerat mycket..
    Nu har jag det senaste året vart strikt med maten och ligger på 65 kilo, men vikt som jag trivs i och jag ser sund ut i. 

Jag har räknat ut att för att ligga på denna vikt så måste jag hålla ett kaloriintag på 1800-1900 kalorier per dag, vilket inte är så lite. Jag äter nyttigt.
    Frukost havregrynsgröt och proteindrink, lunch grönsaker så som broccoli, blomkål med protein så som kyckling/fisk, lite nötter som mellanmål och kvällsmat också en rejäl portion grönsaker och protein. 
    Ser till att få i mig bra fett som olivolja, avokado. 

Nu till problemet.. Min kropp är konstant utsvulten, kroppen pumpar runt stresshormon och jag kan inte sova när jag äter så "lite". Vaknar 20 ggr per natt, ibland orkar jag inte ligga kvar så jag går upp redan 4.00 Alltid hungrig.
    Ibland vräker jag i mot mat bara för att få stopp på den jobbiga känslan i kroppen. Då blir jag lugn och kan sova. 

Har läst att kroppen alltid strävar efter att nå den högsta vikten man legat på, och det gör verkligen min kropp. Känner mig ledsen och uppgiven, ska jag behöva spendera resten av mitt liv till att banta och inte kunna sova. 

Finns det någon som känner igen sig? Har tips på lösning?

• Svar på tråden Kroppen vill vara tjock...
  • pyret013

Forskning har visat att prognosen för kroniskt överviktiga som lyckats gå ner i vikt är dyster. De flesta lyckas inte hålla vikten efter några år. En del av problematiken tycks vara att deras ämnesomsättning blir förändrad och ligger mycket lägre än de som aldrig haft kronisk övervikt.

De som dock lyckats behålla vikten är väldigt fysiskt aktiva förutom att tänka på kosten. Detta betyder dock inte att de inte behöver tänka på kosten, för den är viktigast när det gäller viktbalans, men man får lite större kcal att jobba med vid högre fysisk aktivitet.

Så mitt tips är att öka din fysiska aktivitet betydligt får du kan du äta något mer (givetvis inte massor och du bör räkna på vad detta ger dig i kcalutrymme).

För mig hjälper det att känna att jag inte behöver ligga på ett kcal som är knappt tillåter någonting. Dessutom tycker jag att det är svårare att äta mycket och stora portioner när jag är väldigt aktiv, det tar emot på ett sätt som är svårt att beskriva.

• tvillingmammaVastmanland

Prova att äta något litet och fiberrikt med lite kolhydrater i strax innan du lägger dig. Kolhydrater lugnar och fibrer gör att det inte blir en blodsockertopp utan räcker så du sover gott hela natten. Jag tar en apelsin eller en fiberskorpa. Och en kopp varmt vatten till, absolut inte te om du har svårt att sova.

• Bertram

Du behöver mer fett. Skippa gröten och andra kolhydrater, du behöver inte så jättemkt protein heller men mer fett, bra fett från smör, ägg, grädde etc. Fett bränner fett. Kroppen kommer ta från fettreserverna på kroppen istället när den vet att den får i sig fett i maten.

Försök få i dig runt 5 g kh, 20 g protein och resten fett. Det är ett bra recept på att hålla sig mätt och gå ner i vikt eller stanna på den vikten man vill ha :)

• cosinus

Jag hade också röstat för kolhydrater/fibrer på kvällen så du får med dig det till sömnen.

Måste man välja så är jag alla gånger hellre mätt och avslappnad när jag ska sova än på dagen. 

Sen tror jag det är väldigt olika hur man reagerar. En del skyr kolhydrater som pesten medan jag märkt att min kropp funkar fantastiskt bra på det. Inte snabba då, som socker, utan de långsamma. Jag reagerar precis som du om jag drar ner kolhydraterna för mycket.

cosinus skrev 2019-04-10 08:32:01 följande:

Jag hade också röstat för kolhydrater/fibrer på kvällen så du får med dig det till sömnen.

Måste man välja så är jag alla gånger hellre mätt och avslappnad när jag ska sova än på dagen. 

Sen tror jag det är väldigt olika hur man reagerar. En del skyr kolhydrater som pesten medan jag märkt att min kropp funkar fantastiskt bra på det. Inte snabba då, som socker, utan de långsamma. Jag reagerar precis som du om jag drar ner kolhydraterna för mycket.

Ja, det är ju också så att dålig sömn bäddar för viktuppgång, kroppen vill inte släppa ifrån sig fett om den sover dåligt.
    Bertram skrev 2019-04-10 08:29:04 följande:

Du behöver mer fett. Skippa gröten och andra kolhydrater, du behöver inte så jättemkt protein heller men mer fett, bra fett från smör, ägg, grädde etc. Fett bränner fett. Kroppen kommer ta från fettreserverna på kroppen istället när den vet att den får i sig fett i maten.

Försök få i dig runt 5 g kh, 20 g protein och resten fett. Det är ett bra recept på att hålla sig mätt och gå ner i vikt eller stanna på den vikten man vill ha :)

Jag tror på en kvällsapelsin men håller också med om lite mer fett, kroppen måste känna att den får allt den behöver, först då kan den sluta spjärna emot, kroppen är ju livrädd för att det är svälttider. En multivitamin och mineraltablett kan också vara bra så att man är säker på att kroppen får allt den behöver.
    Bertram skrev 2019-04-10 08:29:04 följande:

Jag tror på en kvällsapelsin men håller också med om lite mer fett, kroppen måste känna att den får allt den behöver, först då kan den sluta spjärna emot, kroppen är ju livrädd för att det är svälttider. En multivitamin och mineraltablett kan också vara bra så att man är säker på att kroppen får allt den behöver.
  • Bertram
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-10 08:38:06 följande:

Tyvärr massa socker i apelsiner, Dessutom inte så bra för tänderna i kombo med tandborstning.

Det bästa är att äta några kokta ägg m majonäs på innan sänggående, Då sover man som ett barn sen.

Sen behöver du även lägga till magnesium, ta 1-2 tabl innan läggdags.

• Vivan

Det kanske inte är vad du vill höra men försök acceptera din kropp och fokusera inte så mkt på vikten. Styrketränar du något? Styrketräning är a och o för att maximera fettförlust vid viktnedgång. Sätt upp styrkemål och konditionsmål, typ kunna springa en viss sträcka på en tid eller nåt. Kunna ta en viss vikt i knäböj/benpress/bänkpress/armhävningar etc. Fokusera på dessa mål och inte på vikten, det blir roligare så.

Käka potatis, mättar bra och innehåller lite kalorier och ger bra energi till träning!

• bullen1984
    pyret013 skrev 2019-04-10 08:01:50 följande:

Forskning har visat att prognosen för kroniskt överviktiga som lyckats gå ner i vikt är dyster. De flesta lyckas inte hålla vikten efter några år. En del av problematiken tycks vara att deras ämnesomsättning blir förändrad och ligger mycket lägre än de som aldrig haft kronisk övervikt.

De som dock lyckats behålla vikten är väldigt fysiskt aktiva förutom att tänka på kosten. Detta betyder dock inte att de inte behöver tänka på kosten, för den är viktigast när det gäller viktbalans, men man får lite större kcal att jobba med vid högre fysisk aktivitet.

Så mitt tips är att öka din fysiska aktivitet betydligt får du kan du äta något mer (givetvis inte massor och du bör räkna på vad detta ger dig i kcalutrymme).

För mig hjälper det att känna att jag inte behöver ligga på ett kcal som är knappt tillåter någonting. Dessutom tycker jag att det är svårare att äta mycket och stora portioner när jag är väldigt aktiv, det tar emot på ett sätt som är svårt att beskriva.

Jag styrketränar redan 5 ggr/vecka, har hund plus att jag på det springer 2 ggr vecka, så jag kan inte träna mer. 
    Äter jag mer så går jag upp direkt
Svar på tråden Kroppen vill vara tjock...