• Magnefico

    Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid

    Eftersom det finns en stor maffia här som tycker att man ska ha sina barn i bakåtvända barnstolar fram till tonåren, så tänkte jag skapa en tråd där vi kan agera motvikt.

    Notera att jag inte förespråkar stora avsteg från trafikverkets rekommendationer som lyder:

    ?Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år.?

    Det enda jag förespråkar är sunt förnuft. Det är lika vansinnigt att köra en 6-åring bakåtvänd som det är att vända en 2-åring framåt.

    Låt diskussionen börja!

  • Svar på tråden Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid
  • Magnefico
    Långbenopluto skrev 2019-04-10 08:55:53 följande:

    Fram till tonåren? Ge mig länkar på det.

    Om du vill vända ditt barn tidigt så får du göra det.


    Det var ironi om du inte förstod det. Man läser ibland ?Min 5-åring sitter fortfarande bakåtvänd och har gott om plats kvar?. Det faller på sin egen orimlighet. Det finns ingen 5-åring som sitter bekvämt i en bakåtvänd barnstol.
  • Magnefico
    cosinus skrev 2019-04-10 09:08:55 följande:

    Det finns igen nackdel med att låta ett barn på 6 år åka bakåt. Om alla inblandade är nöjda med det och barnet passar i stolen. 

    Rent krasst är det ju så att alla i en bil skulle ha mycket större chans att överleva en frontalkrock om man åkte bakåtvänt, det finns en anledning till att det är skillnad i tågolyckor på de som färdats framåt respektive bakåt i hur de klarar sig.

    Det jag har problem med är när folk blir helt maniska och det verkligen inte finns några som helst ursäkter för att vända ett barn på 3 år framåt. När man typ hellre tar bussen (där barnet dessutom är obältat) än kör egna bilen för att barnet är så åksjukt så sitter det bakåt kräks det men vända kan man inte göra för det får man inte...

    En rimlig riskanalys kopplat till vad man vinner i situationen är alltid på sin plats. Att välja att ta bilen i första läget är förknippat med en risk och varför man gör det är för att det antingen är djäkligt mycket mer praktiskt än alternativet eller att alternativet är att stanna hemma. Men det är ett val man gör, en risk man tar, för att det är värt det. 

    På samma sätt får man fundera kring stolens läge. Vad är alternativet, vad vinner jag, hur stor är risken o s v. Och sen ger man blanka f-n i att lägga sig i andra människors beslut så är mycket vunnet :)


    Det finns det väl? Nackdelarna är trångt, svårt att komma i/ur, smuts på sätena och ser sämre
  • Magnefico
    cosinus skrev 2019-04-10 09:12:19 följande:

    Jodå det gör det. Min ena son var vid 5 år mindre än de flesta 4-åringar och vägde dessutom inte de 15 kg man ska göra för att åka framåt.

    Sen åkte han framåt ändå. För att jag bedömde att fixar bältet det när han väger 15 så är det inom felmarginalen när han väger 14.5. Men han hade inga som helst problem att åka i lillasysters stol (vilket han ibland fick göra om hon inte var med och något större barn behövde skjutsas).

    Han vändes för att ha ville det vid 4.5. Ett säkerhetsmässigt dåligt beslut men ett för familjefriden väldigt skönt beslut.


    Finns stolar som är godkända från 9kg framåtvänt

    lekmer.se/multi-tech-iii-bilbarnstol-storm-grey/p/86963
  • Magnefico
    telly skrev 2019-04-10 09:20:07 följande:

    I vissa länder tex Spanien kör man framåtvänt från 9kg


    Finns inget förbud mot att göra det i Sverige, så länge man använder en stol som är godkänd för det.
  • Magnefico
    sysop skrev 2019-04-10 09:30:10 följande:

    Intressant med meningsutbyte i olika frågor, vad är det viktigaste faktorerna enligt dig för att barn ska sitta framåtvända?


    Lättare att ta sig i och ur, ser bättre, bekvämare för alla som färdas i bilen, mindre nedsmutsade bilar.
  • Magnefico
    Sonnet skrev 2019-04-10 10:44:57 följande:

    Varför är det vansinne att en 6-åring åker bakåtvänt om hen inte vuxit ur stolen?

    Jag har en 4,5-åring. Hon kommer att få sitta bakåtvänd tills stolen är urvuxen på höjden (eller väger över 25 kg, jag gissar att hon växer ur den på höjden först). Räknar med minst ett år till.


    Trafikverket anser att ett genomsnittligt barn växer ur en bakåtvänd stol vid 4 år. Det är få 5-6 åringar som är så små..
  • Magnefico
    Sonnet skrev 2019-04-10 12:20:30 följande:

    Såhär står det på Trafikverkets hemsida:

    "Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar. Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år."

    Så länge som möjligt tolkar jag att de faktiskt ska sitta så länge som möjligt. Bakåtvända stolar med isofix håller bara till 18 kg, så har man en sådan så växer man ur den vid ungefär 4 år, absolut. Vi har inte isofix, och vår stol håller till 25 kg. Och det jag har fått veta är att stolen är urväxt om toppen på barnets öron är ovanför stolen eller att de överskrider viktgränsen. Mitt barn, som är något längre än genomsnittet, är inte i närheten av att ha vuxit ur stolen ännu. Alltså sitter hon som säkrast i sin bakåtvända stol, medan en 18-kilos 4-åring inte längre sitter säkert i sin isofix-stol.

    Så jag håller inte med om att barn måste vändas vid "ungefär 4 år" , har man en stol som inte är urvuxen finns det ingen (vettig) anledning att vända barnet.


    Om du läser vad som står, så ser du att ?möjligt? normalt är synonymt med ungefär 4 år.

    Då förutsätter jag att man gjort en sammanvägd bedömning av svårigheten att lyfta in ett tungt barn, plats för ben och ryggens längd. Samtidigt ska vi komma ihåg att nyttan med bakåtvänt åkande blir mindre och med ålder eftersom nacken blir stabilare.
  • Magnefico
    Sonnet skrev 2019-04-10 12:52:21 följande:

    Nej, det ser jag inte alls. Så länge som möjligt är ca 4 år år för många, eftersom isofix är väldigt vanligt idag, men långt ifrån alla. Var läser du att det är olämpligt med bakåtvänt åkande från 4 år, förutom dina (ganska dåliga) skäl? För mig är säkerheten viktigare än en smutsig bil eller böjda ben. Andra får ha vilka skäl de vill. Men jag förstår ärligt talat inte denna envisa hållning om att det skulle vara sämre att åka baklänges än framlänges?


    I så fall hade man väl skrivit 18 kg och inte 4 år?
  • Magnefico
    Sonnet skrev 2019-04-10 13:19:09 följande:

    Varför är det så viktigt för dig att alla ska vända sina barn vid 4 år? Finns vad jag vet inga som helst rekommendationer om att framåtvänt skulle vara säkrare från 4 års ålder om man har en stol som klarar vikt/längdkrav. Bara bekvämlighetsskäl. Jag är i alla fall tryggt förvissad om att mitt barn sitter säkrast bakåtvänd, och det kommer hon göra tills stolen är urvuxen.


    Säkrare framåtvänt är det förmodligen inte. Men Sveriges största experter på området anser att nackdelarna överväger fördelarna vid runt 4 år. Jag ser ingen anledning att inte lita på dem.
  • Magnefico
    asdfgh skrev 2019-04-10 23:05:14 följande:

    Med tanke på att min äldsta klagade (ganska högljutt) på att bältesstolen var MINDRE bekväm håller jag nog inte med. Det var mycket skönare att sitta med benen i kors i den bakåtvända stolen än att sitta med dem hängande i bältesstolen. Själv skulle jag gärna sitta så som vår 5åring gör. Mängden benutrymme barnet har i bilen motsvarar (proportionellt) ungefär vad jag tar upp just nu när jag sitter uppkrupen i soffan och skriver det här.


    Det måste väl gå att lösa genom att t.ex. lägga något på golvet att ha fötterna på?
  • Magnefico
    Sonnet skrev 2019-04-10 13:39:53 följande:

    Och jag ser ingen anledning att vända bara för att 4-årsdagen har passerats.


    Inte jag heller. Men mycket längre än 4 år är inte vettigt att köra bakåtvänt.
  • Magnefico
    Trädgårdsland skrev 2019-04-11 09:29:41 följande:

    Vad då ?inte vettigt?? Finns väl inget som inte är vettigt med det? Det är säkrare för ALLA att sitta bakåtvända. Nu är det inte möjligt, som bilarna ser ut idag. Alltså skulle jag säga att det är vettigt att åtminstone utnyttja möjligheten så länge det är möjligt.

    Små barn skadas lättare än vuxna när de sitter framåtvända. Deras huvuden är så stora och tunga i proportion till resten av kroppen, nacken och dess muskler är svagare än på en vuxen. Om jag kan minska risken att mitt barn skadas/dör vid en krock/avkörning, så tar jag gärna den möjligheten. Har inget att förlora på det, annat än att en och annan människa tycker att jag inte är vettig. :)


    Trafikverket tycker inte att det är vettigt om vi säger så då.
  • Magnefico
    Tangent skrev 2019-04-13 09:31:36 följande:

    TS, varför bryr du dig om hur andra gör? T ex Volvia rekommendera bakåtvänd till minst 4-5 år men helst längre. När barnet är sedan sitter framåtvänd ska det vara bältesstol eller kudde, där bilens eget bälte används, för att det bältet ska fungera måste barnet väga minst 15 kg. Hur tycker du man ska göra om barnet är 6 år och väger mindre än 15 kg?


    Jag litar mer på en myndighet än på ett privat företag faktiskt.

    Vill man vända framåt innan 15 kg så köper man givetvis en stol som är godkänd för framåtvänt åkande från 9 kg.
  • Magnefico
    lena j89 skrev 2019-04-13 10:38:50 följande:

    Ts vid frontalkrock och barnet får nackskador för livet: tur att bilens säten alla fall var rena!


    Just därför följer man rekommendationerna och kör bakåtvänt till ungefär 4 år. Vet du bättre än trafikverket?
  • Magnefico
    washo skrev 2019-04-13 12:44:23 följande:

    Trafikverkets rekommendationer är luddiga som med det mesta i detta avlånga landet. 

    Använd sunt förnuft folk. Alla barn är olika. Barn till 2 meter långa föräldrar kan ju behöva byte till framåtvänd tidigare än barn 1 meter långa föräldrar.

    Vad är det som är så svårt att fatta detta??

    Generellt ska barn sitta bakåtvända och platsen höger bak om det är bara ett barn eller minsta barnet så länge som möjligt. 

    Våra grannars 6 åring är som en 4 åring i växt och han sitter bakåtvänd och det är inget fel med det. Där fallerar ditt resonemang att det enda du förespråkar är sund förnuft där du dömer ut 6 åringar. 


    På vilket sätt är trafikverkets rekommendationer luddiga?
Svar på tråden Vi som byter till framåtvänd barnstol i rimlig tid