• Äldre 10 Apr 11:25
    759 visningar
    9 svar
    9
    759

    Hur hjälper ni barnen lyckas i skolan?

    Att lyckas i skolan är en av de viktigaste friskfaktorerna i livet. Hur tänker du som förälder om vad du kan göra för att hjälpa ditt barn att lyckas i skolan?

  • Svar på tråden Hur hjälper ni barnen lyckas i skolan?
  • sextio­talist
    Äldre 10 Apr 11:51
    #1
    RektorElla skrev 2019-04-10 11:25:26 följande:

    Att lyckas i skolan är en av de viktigaste friskfaktorerna i livet. Hur tänker du som förälder om vad du kan göra för att hjälpa ditt barn att lyckas i skolan?


    Det var många timmar i veckan för att kompensera det som skolan inte lärde ut. Förklara det lärarna inte förklarat. Rätta språkfel och grammatik, som inte lärarna gjorde. Behövde sällan påminna om läxor eller prov, men fick förklara och lära ut.
  • Äldre 10 Apr 11:58
    #2

    Pratade du med skolan om det, att du inte tyckte barnet fick lära sig?

  • sextio­talist
    Äldre 10 Apr 12:21
    #3
    RektorElla skrev 2019-04-10 11:58:00 följande:

    Pratade du med skolan om det, att du inte tyckte barnet fick lära sig?


    Om. I den ena skolan, så var det mer att jag hade överkrav, den andra betraktade sonen som mindre begåvad. Den tredje fick jag stöd från. Han gick ut 9:an med flera A och klarade gymnasiet (natur) med väldigt bra betyg, fixar alla tentor med överbetyg på tekniska högskolan, så mindre begåvad är han långt ifrån.
    Bredden har han också, både logik, språk och andra ämnen.
  • Äldre 10 Apr 12:36
    #4

    Ser till att de är utvilade och pigga på lektionerna. Att man ska lyssna lärarna och vara tysta i första hand... Inte störa och förstöra på lektionerna.

    Som tyvärr många barn tillåts göra i Sverige. Hur ska man då lyckas? Särskilt om man har svårt med vissa ämnen.

    Dignoser används som ursäkter hit och dit.

    So what, har också ett barn med autism, hen behöver ro i skolan. Hen är lugnt och snäll. och mycket begåvad. Men störs av alla gaphalsar.

    Sedan hjälper vi barnen med läxor ibland. Ställer frågor, försöker få dem att tänka i vidare perspektiv.

  • Äldre 10 Apr 20:56
    #5

    Jag har alltid försökt smitta av med en positiv attityd till skolan. När hon var yngre hjälpte jag henne tänka hur man kan planera skolarbetet, och tips på studieteknik. Med läxor försöker jag främst vara ett bollplank i ämnen där hon behöver öva på att diskutera och dra egna slutsatser, som t.ex. samhällskunskap. 

  • Äldre 10 Apr 21:15
    #6

    Jag ser till att de sover ordentligt, äter frukost och är redo för dagen med gjorda läxor och att de kommer iväg i tid.

    Jag pratar ofta med barnen om hur viktig skolan är och att de har en skyldighet att göra sitt bästa.

    Vi tittar framåt och ser vart olika skolval kan leda och hur vägen till olika yrken kan se ut.

    Vi begär inte ledigt för småsaker utan prioriterar skolan framför semesterresor.

    Jag intresserar mig för vad barnen gjort i skolan och på de olika lektionerna de haft under dagen.

    Jag försöker hjälpa dem att hjälpa sig själva vid läxläsning och ibland att bryta ner uppgifter i steg så att det inte känns så stort.

    Jag har en dialog med skolan så att vi alla kan jobba mot samma mål.

  • Äldre 10 Apr 22:45
    #7

    Jag har aldrig haft som mål att mina barn ska lyckas i skolan. Mitt mål har varit att de ska trivas och göra sitt bästa. Skolan har fått stå för trivseln och jag har övervakat den del av skolarbetet som de gjort hemma.

  • Äldre 11 Apr 09:53
    #8

    Eftersom jag själv hade svårt att lära mig så mycket just i skolan, pga otroligt stök, så har jag tänkt att det är lika bra att barnen ligger lite i framkant. Så redan när de var små pratade vi mycket hemma, berättade om allt mellan himmel och jord, utforskade, läste, upptäckte tillsammans. Försöker väcka nyfikenhet och en känsla av att det är kul att lära sig nya saker. Lekte med bokstäver, texter, ljud, räknade... i alla situationer tog vara på möjligheten att utmana liksom.

    Ser till att alla sover det de behöver, äter frukost.

    Frågar upp om läxor, ser till att de görs, förhör de yngre och även de äldre när de vill. Sitter med när de skriver, frågar upp, funderar kring formuleringar och slutsatser.

    Hjälper till att leta upp appar som är lekfulla, eller tex tv-program på engelska osv, lånar ljudböcker... försöker hitta lekfulla sätt att träna sådant som behöver tränas lite extra. Tränar också tex spanska i en lekfull app redan innan de börjar läsa spanska.

    Pratar runt matbordet. Löser tex matteuppgifter muntligt då, även de yngre sitter med och hör hur man kan resonera och tar till sig både matteorden och tankesättet.

    Uppmuntrar barnen att läsa. Anstränger mig att hitta inspirerande böcker på biblioteket. Ser till att barnen lägger sig så tidigt att det finns ordentligt med tid att läsa innan de ska sova.

    Nu när de är äldre har det blivit mycket att hjälpa till att ta reda på information om olika val. Hur valen på högstadiet påverkar valen på gymnasiet, som påverkar... Vilka kurser som ger vilka poäng, vilka kurser som behövs var, skillnaden mellan olika spår i matten, olika skolor... Finns hur mycket som helst.

  • Äldre 11 Apr 11:24
    #9

    Jag har medvetet valt en skola med få barn och en konstnärlig inriktning så att han kan ha lugn och ro i skolan. 

    Jag tänker inte så mycket på att han ska "lyckas" utan mer på att han ska må bra och ha kul och skaffa vänner för livet. Detta med betyg och annat kommer när han blir äldre. 

    Jag brukar ge sonen egna mattetal och annat att göra hemma. Skolan går för långsamt fram kunskapsmässigt och han blir rastlös, så jag försöker stimulera honom på andra sätt. Som tur är, har många barn i klassen samma läggning som min son och ligger före sin åldersgrupp ganska rejält. 

Svar på tråden Hur hjälper ni barnen lyckas i skolan?