• Hilmag

    Viktigt att tänka på med val av barnvagn?

    Behöver verkligen hjälp. Vad ska man tänka på när man ska köpa barnvagn? Hur har ni resonerat?

  • Svar på tråden Viktigt att tänka på med val av barnvagn?
  • Anonym (-)

    Många förespråkar punkteringsfria hjul, men jag rekommenderar lufthjul - det är betydligt mer ergonomiskt för barner.

    Bra stötdämpare är också viktigt.

  • Anonym (Plant liggläge)

    För oss var det viktigt att sittdelen blev helt plan i viloläget. Vårt barn sover mycket ute i vagnen och därför var det viktigt. Ville absolut inte ha en ergonomisk sittdel, tänk sig själv att sova i sittställning. Vårt barn gillar också att sova på sidan.

  • Gurkan25

    För oss som bor på landet har det varit bra med fasta hjul, till första barnet köpte vi en crescent Classic som var fantastisk. men när vi fick tvillingar var vagnutbudet mindre, då har vi kört en bugaboo twin vagn med en ståbräda/sittbräda till stora sonen som är 16 månader.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Anonym (M)
    Hilmag skrev 2019-04-12 11:24:08 följande:

    Behöver verkligen hjälp. Vad ska man tänka på när man ska köpa barnvagn? Hur har ni resonerat?


    Det viktigaste är att tänka på att välja en vagn som passar ens behov. Bor man på landet vs inne i stan så behöver man antagligen olika vagnar. Fundera över hur ni kommer använda vagnen. Ska det vara lätt att packa in i en bil? Ska den få plats i hissen? Ska ni orka dra den upp för trappor? Ska den fungera på skogspromenader? Ska det gå att koppla babyskyddet till vagnen? Är vagnen hög eller låg (är ni långa eller korta). Hur tycker ni att vagnen känns att köra? Hur är behovet av förvaring? Vill ni ha både liggdel och sittdel? Ska barnet sova mycket i vagnen? (svårt att veta innan.. )


    Ett bra tips är att åka in till en stor babybutik där ni kan testa olika vagnar och få tips och hjälp av någon som arbetar där :)

  • Meriall

    Hur gammalt är barnet? Nyfödd?

    Tänk på klimatet, ska vagnen gå att köra i snö? Är ni föräldrar olika långa så kolla så handtaget går att ställa om så det passar er båda. Och jag är så glad att jag köpte en vagn med relativt stor korg (?) under för när man handlar. Mycket värt!

    Det hade varit bättre för mitt barn med liggvagn + (när hen blir äldre) sulky. Jag köpte en kombi med både ligg och sittdel men använde aldrig sittdelen utan köpte sulky när barnet ville sitta upp.

    Köp en fin vagn som ni trivs med : )

  • Anonym (Anonym)

    För oss var det viktigast att det skulle vara en lätt vagn som enkelt gick att plocka isär utan 7000 olika steg varje gång och lätt att lyfta då den ska upp och ned för 2 trappor varje gång.

  • Anonym (Majas Mamma)
    Anonym (Plant liggläge) skrev 2019-04-12 11:31:12 följande:

    För oss var det viktigt att sittdelen blev helt plan i viloläget. Vårt barn sover mycket ute i vagnen och därför var det viktigt. Ville absolut inte ha en ergonomisk sittdel, tänk sig själv att sova i sittställning. Vårt barn gillar också att sova på sidan.


    Samma här, gillar inte ergonomisk sittdel alls. 
    Vi hade en klassisk fyrhjulig vagn från Emmaljunga först,  med liggdel. Tog bort liggdelen vid ca 6 mån och hade den fortsatt som sittvagn till ca 2 år.
    Då tyckte jag den blev lite väl trögstyrd av barnets tyngd varpå vi köpte en Urban Jungle med swivelhjul fram och VILKEN skillnad!
    Så det kan väl vara ett tips, att först ha en stabil och rejäl liggvagn som är anpassad för ett litet barn och sen kanske byta utifrån att behoven ändras.
    Urban går ju bara att ha framåtvänd.

    Hur mycket plats man har, om man har hiss, förvaring inomhus i ens egen hall eller trapphus, plats i bakluckan i bilen, längd på de som ska köra vagnen kan också vara bra att tänka på. Samt vilket underlag man främst rullar på. 
  • Litenfialotta

    Vi har gillar vagnar med rejäl sufflett! Bra alla årstider och väderlekar. Även bra gung (finns även i vagnar utan lufthjul), sittdel som inte är ergonomisk och svängbara framhjul stod på vår önskelista.

  • Anonym (O)

    Du har fått många bra tips! Trehjulig vagn välter lättare och är därför bredare mellan bakhjulen (själv väljer jag 4 hjul). Hur lätt vill du kunna byta mellan fam/bakåtvänd? Vår vagn vände man bara över handtaget på så den var superlätt att skifta så barnet tex satt bakåtvänt när det var trött och skulle somna.

Svar på tråden Viktigt att tänka på med val av barnvagn?