• Ess

Påsklov

Anonym (ts) skrev 2019-04-13 22:35:41 följande:

Det där med självgående, vad menar man ens när man säger "självgående". Jag fick höra på forumet, och av hans mamma, att han var självgående redan som tolvåring. Njae, det tycker ju inte jag eftersom jag fick plocka upp efter honom. När är ett barn självgående? Vad ser ni som självgående? Hade han varit självgående på riktigt så hade det ju inte varit ett problem. Men att vara självgående, innebär det också att man vet hur man visar hänsyn? 

Säg åt pappan att han tar upp med sonen att om han ska va ensam med dig så gäller reglerna att han sköter sig helt själv. Plockar upp efter sig, lagar sin mat själv osv.
    Det gjorde jag när makens barn skulle va med mig när han jobbade. Första dagen funkade inte, men han blev arg när han kom hem och gav dem en uppsträckning, sen flöt det på.

Min åsikt om självgående är att man sköter sig själv som en vuxen eller nästan vuxen faktiskt klarar av, genom att laga sin mat och plocka undan när man är klar, duscha och borsta tänder utan tillsägelse. Sen meddelade vi varann om vi skulle iväg och ungefär när vi tänkte komma tillbaks igen. Vi hade mobiler allihop så vi kunde nå varann om det skulle va nåt.
  • Ess
    Anonym (ts) skrev 2019-04-13 22:52:42 följande:
    Tack. Jag vet att han sover. Om han vore en trevlig människa därutöver så hade det inte varit ett problem men han har fått för sig att han ska recensera mitt liv och förväntar sig att jag ska vara som hans mamma och farmor och att jag därutöver inte ska ha några egna åsikter. Det går inte ihop med vem jag är.
    Säg till honom då att lägga ner skitsnacket och sen går du därifrån. Du kan säga åt honom att han inte behöver va hemma med dig utan att han är fri att gå om det inte passar. 
  • Ess
    Anonym (ts) skrev 2019-04-14 04:42:01 följande:
    Problemet är att om hen vet att hen kan sova hela dagen så vet hen också att hen kan vara uppe hela natten. Och det brukar resultera i att jag väcks. Så där har vi utsikterna för min påsklovsvecka. Störd nattsömn och en tonåring som beter sig som att han är ensam hemma.
    Fungerar det verkligen inte så tycker jag att pappan kan säga nej till att han kommer den veckan. Ska han ändå komma veckan efter så kan han hålla sig hos sin mamma den veckan du är själv.
  • Ess
    Anonym (G) skrev 2019-04-14 17:47:13 följande:
    Kanske Inte så konstigt att han inte är så trevlig mot dig om du är såhär otrevlig i verkligheten. Han har ju faktiskt ingen skyldighet alls att gilla dig men han har all rätt att vistas i SITT hem. Du kanske inte reflekterat över det men att han har två hem är nog inget han direkt jublar över. Det är inte jättekul att åka mellan två hem, speciellt inte om man inte känner sig välkommen.
    Om han inte känner sig välkommen och ts är så hemsk, varför vilja komma dit utanför ordinarie umgänge?
  • Ess
    Anonym (eee) skrev 2019-04-14 17:25:44 följande:

Problemet här är ju din partner! Inte sonen eller hans mamma. 
    Du är den enda som kan styra över hur du vill ha ditt liv så det är bara att ta i med hårdhandskarna här, mot pappan! 

Det är klart att sonen är en del av problemet när han är så pass gammal och inte kan varken uppföra sig som folk och visa hänsyn eller ens plocka undan efter sig.
    Ju äldre man blir ju mer eget ansvar har man för hur man framstår för andra människor. 
  • Ess
    Anonym (ts) skrev 2019-04-14 19:07:17 följande:
    Ja, det är ju det som är svårt. Men att jag inte är så förtjust i att han ska vara ensam hemma med mig kan väl knappast komma som en överraskning. Men jag kan ju undra ur perspektivet att jag själv har varit tonåring och att jag har svårt att förstå varför han inte hellre vill vara ensam hemma på dagarna. Okej, om det hade varit en förälder hemma, men ensam med mig? Hur tänker du att man skulle kunna känna sig ovälkommen? Hur skulle frågan ställas för att det skulle låta som en anklagelse? 
    Jag kan ju också undra om han har bråkat med sin mamma och att det är det som gör att han fick så bråttom därifrån. Det måste väl vara okej att undra?
    Jag tycker du kan ställa frågan om han vägrar plocka undan efter sig eller när han stör dig på natten och du säger till honom, om han då skiter totalt i vad du säger. 
    Fråga då varför han överhuvudtaget kommer när bara du är hemma, och att om han ska bära sig åt så här så får han packa sina saker imorgon bitti och åka hem till sin mamma och komma tillbaks när pappan är hemma.
  • Ess
    Anonym (ts) skrev 2019-04-14 12:04:41 följande:
    Saken är ju den att det blir jag som får tala om för honom att plocka undan. Ibland lyckas han ju smyga ut disken och sticka innan man ens har hunnit se att han dumpat allt i diskhon.

Jag brukar annars försöka lämna så mycket det går, så får pappan välja själv ifall han vill plocka eller säga till.
    Är han på sitt rum så gå in och säg till honom att disken ska in i maskinen.
    Har han stuckit ut så låter du det stå och säger åt honom när han kommer tillbaks igen. Gör han det inte då så får pappan ta det, och du har en fullt rimlig anledning till att han inte får va där när bara du är hemma.
  • Ess
    Orkide skrev 2019-04-15 06:30:53 följande:

Men du är problemet! Låt barnet vara där han vill vara, han är stor nog och borde inte behöva vänta till rätt vecka för att vara hemma hos sig där hans pappa bor!

Det är inte ts som är problemet när killen är totalcurlad och skiter i att visa hänsyn och plocka undan efter sig. Då är ts i sin fulla rätt att säga nej till att han kommer när inte föräldern är där och kan ta hand om honom.
  • Ess
    Orkide skrev 2019-04-15 09:56:12 följande:

[quote=79566705][quote-nick]Ess skrev 2019-04-15 08:30:43 följande:[/quote-nick]Det är inte ts som är problemet när killen är totalcurlad och skiter i att visa hänsyn och plocka undan efter sig. Då är ts i sin fulla rätt att säga nej till att han kommer när inte föräldern är där och kan ta hand om honom.[/

Nej hon kan inte neka barnet sitt hem oavsett om han inte plockar sin disk. Det är hans hem!

Jo det går hur bra som helst och det är meningen att han ska va hos mamman. Men hon kunde nekat även om det varit pappans vecka, så hade han fått ordna passningen på annat vis.
  • Ess
    Anonym (ts) skrev 2019-04-16 06:21:55 följande:

Det stämmer. Korv och makaroner klarar han bara att laga under översyn av sin pappa. Jag känner inte att jag ska behöva ägna mig till översyn bara för att han ska få chansen att hjälpa till. Men vad gäller maten så brukar pappan ordna det så att jag inte behöver tänka på det. Efter många år har han förstått att han behöver serva sonen mer för att det inte ska hamna på mig.

Vi får väl hoppas att han fortsätter med det trots allt tjafs som har uppstått nu mellan mig och sambon. 

Han är ju så illa tvungen att fortsätta serva honom, för du kommer INTE göra det!

Tar han inte sitt ansvar och håller sonen i örat så att han visar hänsyn osv, så låt det ta hus i helvete riktigt.
Svar på tråden Påsklov