Ess skrev 2019-04-15 11:43:33 följande:
Jo det går hur bra som helst och det är meningen att han ska va hos mamman. Men hon kunde nekat även om det varit pappans vecka, så hade han fått ordna passningen på annat vis.
Njae, påskveckan skulle han vara hos oss. Veckan efter skulle han vara hos sin mamma. Problemet är att jag förutsåg påskveckan redan i höstas och bad min sambo att byta så att vi skulle undvika konflikter. Jag är redigt trött på att inte veta om jag kommer att få min nattsömn störd av hans barn och att ta mig igenom dagar och känna mig som en zombie, och inte få något vettigt gjort. Risken att han ska hålla mig vaken på nätterna blir större när han är ledig. Så problemet är att jag bad min sambo att byta påskveckan med mamman, och det har han inte gjort.
Veckan efter påsk skulle han vara hos mamman men hon har däremot gjort ett byte så därför kommer han nu att vara här både påskvecka och veckan därpå.
Jag är så trött på att jag inte kan få till ett byte, inte ens när jag ligger så tidigt ute som månader i förväg. Mamman gör byten hela tiden, men jag får inte. Han har inte ens försökt. Vi har pratat om det flera gånger, han har förstått min synpunkt, han känner till problemen, han har till och med sagt att han inte har problem att ta upp det med mamman, men det är sonen som han inte vet vad han ska säga till. Men jag tycker att sonen också borde förstå och man skulle också kunna hävda att just den här påskveckan var viktig att byta eftersom den ligger till så som den gör i min utbildning. Jag menar att han skulle ha kunnat prata med både mamman och sonen och det borde inte vara något konstigt att man vill byta den veckan.
Sen har det därefter varit andra konflikter så att sonen har varit mer hos mamman, så han har inte varit hos pappan lika mycket, kanske inte på en månad, och så väljer han att dyka upp igen på påskveckan. Vilket är en vecka han skulle ha varit hos oss enligt schemat men som är en vecka som jag redan för länge sen bad om att vi skulle byta.
Nu är det som det är. Det är en vecka då han skulle ha varit hos oss. Hade min sambo sagt något för länge sen så hade det kanske gått att byta men nu är det de facto en vecka som han skulle ha varit hos oss och nu är det för sent att säga något.
Däremot har han fått veta att det inte är okej att han väcker mig och fått förklarat för sig så skulle det bli en sån där natt igen där han brister i omdömet så kan det ju hända att jag kommer att fråga varför han inte valde att stanna ytterligare en vecka hos sin mamma, för där får han ju tydligen stanna uppe hur länge han vill, där stör han ingen, vad jag har förstått.