• someone103

    Framfall och löpning

    Jag har, efter två barn (minsta är 6 mån), märkt att min livmoder sjunkit ned. Det är inget framfall än, men får en tyngdkänsla vid löpning. Ibland vid andra tillfällen i samband med mens.

    Bör jag kolla upp det? Efterkontrollen gick bra.

    Ska jag bara avvakta och knipträna?

    Kan jag löpträna under tiden eller ska jag pausa det? Vill verkligen komma igång!

    Någon som har/haft liknande?

  • Svar på tråden Framfall och löpning
  • Stjärnstoft

    Svårt att ge råd, men jag skulle kolla upp det om det var jag. Är op:ad för både främre och bakre framfall. Blev tillrådd efteråt av dr och sjukgymnast att aldrig mer löpträna eller träna ngt som innebär att jag studsar. För stor belastning och risk för återfall. Stor sorg för mig som älskar att springa.

  • snöblask

    Jag är opererad för rectocele. Operationen gjordes i feb i år och än skulle jag iaf inte springa. Min läkare sa att jag skulle leva som vanligt inklusive löpning efter op, ja inte direkt utan efter läkning. Men har läst på och innan jag opererades kom just framfallet fram vid löpning. Då ligger jag på 5-10km rundor så ingen ultralöpning direkt. Kommer ev prova att springa till sommaren men vet rent krasst att det är det sämsta för kvinnans bäcken. Men så svårt när man fastnat för löpning. Så förstår dig men har tyvärr inget positivt. Men gå till gyn och kolla ditt framfall!

Svar på tråden Framfall och löpning