• Anonym (Ja)

bostadsbidrag..

Anonym (FK) skrev 2019-04-14 10:08:28 följande:

Absolut, det är ju ingen inkomst ens. Blir högsta möjliga bostadsbidrag i förhållande till din hyra.

Nja, bidragsdelen räknas som inkomst. Sen får man ju räkna med eventuell inkomst över sommaren om man arbetar då.

Men absolut har h*n rätt till bostadsbidrag.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (?) skrev 2019-04-14 10:32:33 följande:

bidrag räknas inte som inkomst.

Jo I detta fallet för det de. När man ansöker om bostadsbidrag så får man räkna bidragsdelen av csn som inkomst.
  • Anonym (Ja)

Du ska va under 29 år och/eller ha barn också för att va berättigad bostadsbidrag.

• Anonym (Ja)
    Ms H skrev 2019-04-14 10:34:13 följande:

Det beror på om man har mer inkomst, om man har förmögenhet samt om man har barn eller om man är i rätt ålder.

Precis. Tror det är över 100000 kr i tillgångar som påverkar rätten till bostadsbidrag.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (80) skrev 2019-04-14 10:37:25 följande:

Förr i tiden räknades 80% av studiebidraget som inkomst, men det kanske är ändrat? Gå in på kassakollen på FKs hemsida och kolla vad dom preliminärt gäller gör dig.

Idag är det hela bidragsdelen som räknas som inkomst.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (?) skrev 2019-04-14 10:38:42 följande:

Jaha ok.. Räknar man med CSN lånet som inkomst också?

Nej inte lånet. Bara bidragsdelen.
  • Anonym (Ja)
    Limeblad skrev 2019-04-14 10:47:29 följande:

Resonemang och resonemang, det är grundförutsättningar för att få bidraget.

Det gör det ja. Jag kan inte svara på det.. Jag har studerat i 2 år och när jag pratat med försäkringskassan så har dom varje gång sagt hela bidragsdelen.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (?) skrev 2019-04-14 10:40:50 följande:

så om man är över 29 och inte har barn så har man inte rätt till bostadsbidrag men om man är över 29 år och har barn så har man rätt till bostadsbidrag? konstigt resonemang

Ja, men beror ju på om man är ensam också och hur mycket barnen bor hos en. Är man två så räknas ju ens partners inkomst in också och då kanske man inte får nått. Bor barnen vara varannan helg hos dig så påverkar det. Jag är 31 år, ensam med 2 barn på heltid, så jag har rätt till bostadsbidrag.
  • Anonym (Ja)
    Tiina87 skrev 2019-04-14 16:08:00 följande:

Det är helt sant att bidragadelen räknas som inkomst, men när man söker bostadsbidrag så är det enbart 80% av csn-bidraget man ska skriva in som inkomst. Har varit så i mer än 15 år.

Som jag sa, jag läste det på hemsidan nu. Men varje gång jag har pratat med försäkringskassan under de 2 år som jag studerat så har dom sagt hela bidragsdelen.
  • Anonym (Ja)
    Tiina87 skrev 2019-04-14 20:38:41 följande:

Det är ju för att hela bidraget räknas som inkomst. Men när man ska söka bostadsbidrag behöver man enbart skirva in 80%av bidragetsdelen även om hela om inkomst.

Det är ju just bostadsbidrag jag pratar om. Dom jag har pratat med på försäkringskassan angående bostadsbidrag har sagt att hela bidragsdelen räknas som inkomst när man ansöker om bostadsbidrag. Nu har jag skrivit det 3 gånger. Jag vet inte vad som är rätt eftersom det står 80% på hemsidan men det är vad de sagt till mig.
  • Anonym (Ja)
    Tiina87 skrev 2019-04-14 21:03:46 följande:

Ja, Och hela bidraget räknas. Men man skriver enbart in 80% som inkomst vid ansökan om bostadsbidrag

Det är möjligt att det är så. Men när jag har pratat med försäkringskassan så har dom sagt till mig att skiva in hela beloppet.
Svar på tråden bostadsbidrag..