• Herr Man

Exet vill flytta tillbaka

Exet vill flytta in i huset igen. Hon äger fortfarande hälften eftersom hon har förhalat bodelningen. Idag fick jag höra att hon inte har rätt till att flytta tillbaka om hon en gång har flyttat ut. Stämmer det? (Hon är idag skriven på en annan adress och vi har ingen kontakt).

• Svar på tråden Exet vill flytta tillbaka
  • Anonym (Qwerty)

Gå till en jurist. Bodelningen kan du tvinga igenom via bodelningsman. Vägrar hon sälja så kan du tvinga igenom det också. En duktig familjejurist kan hjälpa dig med detta.

• Anonym (???)
    Herr Man skrev 2019-04-14 21:10:00 följande:

Exet vill flytta in i huset igen. Hon äger fortfarande hälften eftersom hon har förhalat bodelningen. Idag fick jag höra att hon inte har rätt till att flytta tillbaka om hon en gång har flyttat ut. Stämmer det? (Hon är idag skriven på en annan adress och vi har ingen kontakt).

Om hon äger huset kan väl ingen hindra att hon flyttar in igen, eller hur menar du? Bor du i huset? 
  • Anonym (nej)

Jag skulle inte låta henne flytta in igen...det är säkert något drag från hennes sida för att inte bli av med besittningsrätten. Vill hon stanna kvar i huset och att du köper ut henne? 

• Kjell2
    Herr Man skrev 2019-04-14 21:10:00 följande:

Äger ni huset 50/50 har hon i grunden samma rättigheter och skyldigheter som du.

Driv igenom en bodelning! Ansök hos tingsrätten.

• Herr Man

Ursäkta sena svar: Av någon anledning har jag inte fått aviseringar från Familjeliv så jag trodde inte att jag hade fått några svar.

• Pierott

Vilken anledning har hon till att hon vill flytta in och bo med dig igen? Det låter ju som hon har ett syfte med sin plan. Jag hade inte velat flytta in med mitt ex när jag väl kommit därifrån.

• Herr Man
    Shameless skrev 2019-04-28 21:42:10 följande:

Nyfiken fråga, varför vill hon flytta tillbaka?

Ja du? För en tid sedan snackade vi och hon sa att hon "aldrig kommer att bo i det huset igen". Sen gick det två veckor innan hon messade och sa att hon bara får bo i sin nuvarande bostad tills i början av Juni, "får jag flytta tillbaka om jag inte har hittat något annat boende innan dess"? Jag sa blankt nej.
  • Herr Man
    Anonym (???) skrev 2019-04-28 21:43:41 följande:
    Om hon äger huset kan väl ingen hindra att hon flyttar in igen, eller hur menar du? Bor du i huset? 
    Jag bor i huset. Hon flyttade ut i början av december. Hon är skriven på en annan adress idag, och jag har hört från flera håll att; "om man har lämnat boet kan man inte begära att få flytta tillbaka". Det vore väldigt destruktivt för både mig och sonen (som bor hos mig) om hon flyttade in igen.
  • Herr Man
    Anonym (nej) skrev 2019-04-29 09:35:19 följande:

Jag skulle inte låta henne flytta in igen...det är säkert något drag från hennes sida för att inte bli av med besittningsrätten. Vill hon stanna kvar i huset och att du köper ut henne? 

Och frågan är då: Har hon fortfarande besittningsrätt när hon har flyttat ut och varit skriven på annan adress?
    Det är meningen att jag ska köpa ut henne, men då vi gick till bodelningsman för att göra upp enligt regelboken, så att ingen skulle känna sig lurad, så sa hon att hon vill ha en ny värdering eftersom den gamla (som gjordes av mäklaren som en gång sålde huset till oss) var alldeles för låg. Dessutom lät hon mig förstå att hon inte tänker betala tillbaka de pengar som hon är skyldig mig. Det är en annan historia, men det handlar om drygt 100.000 spänn, och nej; vi har inte skrivit något om det. Jag litade ju självklart på min livspartner?
Svar på tråden Exet vill flytta tillbaka