• Mon 15 Apr 2019 18:31
    7091 visningar
    38 svar
    +1
    38
    7091

    Konstiga moden

    Jag tar upp några exempel på moden jag tycker är märkliga utefter min smak.

    Ni får gärna komentera med vad ni tycker eller komma med egna exempel på konstiga moden.

    -Klänningar som ser ut att ha sin midja precis under brösten.
    De är inte snygga och framhäver magen. Även tjejer som inte har någon mage att tala om ser plufsigare ut och klänningstypen sitter inte snyggt på dem heller.

    -Vida byxor som är 2 dm för korta, gärna jeans och avklippta nedtill...
    Så ruskigt fult!

    -Kostymer ska numera vara lite för små, framförallt tajta men även lite korta.
    Ser okej ut på unga och väldigt smärta killar, men ger inte ett särskilt manligt intryck.

    -T-shirtar med tryck från kända heavy metal-band som bäraren knappt känner till och än mindre lyssnat på.

    -Byxor som sitter för långt ner, så att kalsonger/trosor syns när de böjer sig fram en aning samt att eventuella fickor hamnar nere på låren.

    -Jeans som är skapta för att se ut som att de sitter längre ner än de gör. Bakfickorna är nedflyttade.

    -När man blandar kläder i friluftsstil i naturnära färger med enstaka färgstarka plagg.

    -Lågskor för män med påtaglig klack, typ 3-4 cm.

  • Svar på tråden Konstiga moden
  • Mon 15 Apr 2019 19:17
    #2
    Meriall skrev 2019-04-15 18:57:17 följande:
    Jag håller med om det mesta (aldrig sett mansskor med klack)
    Vanliga lågskor med klack, ungefär som de länge sett ut, men klacken har blivit nästan dubbelt så hög, tror det är något från sent 60-tal eller tidigt 70-tal som kommit tillbaka.
    Har annars bara sett Prince ha såna pjuck tidigare.
    Meriall skrev 2019-04-15 18:57:17 följande:
    Jag håller med om det mesta (aldrig sett mansskor med klack) men klänningarna med sådan skärpning under bysten är perfekt för gravida. Annars skulle jag aldrig ha det. Även för tvååriga dottern med stor mage är det fint men hon har inte direkt någon midja heller.

    Håller med, funkar på barn och gravida.
  • Mon 15 Apr 2019 19:47
    #4
    Fjäril kär skrev 2019-04-15 19:41:50 följande:

    Det finns just nu för kvinnor nån form av byxor som är en blandning av arbetsbyxa och /friluftsbyxa som är populärt att bära till vardags. I massa knalliga färger. På Ica Maxi ser det ut som invasion av personal fast det är kunder... Ohyggligt fult. Rumpor och lår ser enorma ut i dessa tvåfärgade byxor (svart rumpa och lår som nån förstärkt bävernylonoverall)


    Kvinnlig variant av hipstermodet för män? Drömmer
  • Mon 15 Apr 2019 20:49
    #7
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-04-15 20:33:32 följande:

    Fenomenet att bära träningskläder som vanliga kläder. Bedrövligt fult.

    Yogatajts och brottarlinne ute på stan bland folk för att gå på stan och handla. Nää.

    Nästa grej är kanske mer helheten som jag finner obegripligt ful. Den lite skitiga looken "en kvart före dusch".. Joggingbrallor med knän och hängbak, toppen från fredagsfesten,midjekort skinnjacka, strumpor fullt uppdragen utanpå byxorna, sneakers, toppas med flottigt hår i slarvig knut.


    Träningskläder ser jag inte som ett mode att bära i vanliga fall, i alla fall inte idag, utan mer som "slappt-bekvämt-bryr-mig-inte-så-mycket-om-hur-det-ser-ut-stil".
    Annat var det i slutet på 80- och början på 90-talet när vissa märkesträningsoveraller var mode bland ungdomar.

    Jag tycker inte det är konstigt att inte alltid bära mode eller vara snyggt klädd.
    .
    Vissa går väldigt mycket i arbetskläder eller friluftskläder, för att det är en stor del av deras liv och det är praktiska kläder.

    Vissa har helt enkelt inte en "klä-sig-snyggt-vardag", utan har en arbetsvardag, sedan en "slappa-hemma-lördag" och så klär de sig lite snyggare om de ska ut på stan eller klär upp sig till fest.
  • Mon 15 Apr 2019 21:04
    #8
    Aniiee skrev 2019-04-15 20:41:09 följande:

    Empire-klänningar är jättefina på de som kan bära upp dem. De ska, tvärt emot vad du säger dig ha sett, DÖLJA magen, om man inte är gravid. Och framhäva bysten.


    Det är möjligt att de har som syfte att dölja en inte platt mage och att det till viss del funkar, men det får inte varken smala eller överviktiga tjejer att se smala/smalare ut, utan är bara osmickrande för alla kroppstyper, utom möjligtvis gravida.
    Aniiee skrev 2019-04-15 20:41:09 följande:

    Häng är det väl bara fjortispojkar som har?


    Ja, det är det nog. Dock är de fjortispojkar som växte upp när detta mode kom i förorten idag unga vuxna och kan fortfarande anamma stilen, gärna ihop med en stor täckjacka och en NY-keps med skärmen pekande snett fram/åt sidan.
    Aniiee skrev 2019-04-15 20:41:09 följande:

    Några sånna jeans har jag aldrig sett. Exempel?


    Jag ska se om jag hittar några bilder...
    Aniiee skrev 2019-04-15 20:41:09 följande:

    3-4 cm är INTE "påtaglig klack" på ett par mansskor, utan helt normalt. Många mansskor döljer dock klacken innuti skon.


    Jo, på ett par lågskor för herrar som i tidigare stil haft en klack på 2 cm.
    Aniiee skrev 2019-04-15 20:41:09 följande:

    Distressed jeans. Jag har aldrig fattat grejen. Särskilt inte om bäraren har leggings el dyl under.


    Är det jeans med hål/revor?




  • Mon 15 Apr 2019 21:15
    #9

    Jeans med lågt placerade bakfickor

    Relaterad bildRelaterad bildBildresultat för jeans med bakfickorna långt ner bilder

  • Mon 15 Apr 2019 21:22
    #10
    Aniiee skrev 2019-04-15 20:41:09 följande:

    Jeans som är hela 2 dm för kosta hade jag tagit som långa eller till och med bara knälånga shorts eller capri.  Särskilt om de är avklippta. Det var rätt vanligt att man klippte av utslitna eller uttråkade jeans "på min tid". Lustiga är att jag jälv är så kort/har så korta ben, att jag köper capri, och de sitter perfekt som "normallånga" byxor ska sitta. "normallånga" byxor måste jag kapa minst 1 dm... =P


    Alltså, de är längre än sk 3/4 längd eller piratbyxor, men är tillräckligt korta för att blotta vristen.
    Men sedan är det just grejen att kombinera det korta/avklippta i benen nedtill med den vida modellen...ser förjävligt ut!
  • Sat 20 Apr 2019 13:32
    #13
    Anonym (Urk) skrev 2019-04-16 22:15:16 följande:

    Peplum Kräks


    Jag var tvungen att googla...

    Av de bilder jag fick upp tyckte jag det fanns snygga modeller.
  • Sat 20 Apr 2019 13:53
    #16
    Aniiee skrev 2019-04-20 13:51:21 följande:

    Jag kom på en grej som jag tycker är skitmärkligt.  Täckjacka när det är 15-20+


    Från och med ungefär en vecka sedan kan jag inte använda ens min tunnaste jacka dagtid...snart är det dags att ta fram kortbrallorna... Glad
  • Sat 20 Apr 2019 13:58
    #17
    Anonym (classic eller sportig) skrev 2019-04-20 13:41:46 följande:
    Se kommentarer i fet stil ovan!

    Håller med om fler punkter.

    -Byxor som sitter för långt ner, så att kalsonger/trosor syns när de böjer sig fram en aning samt att eventuella fickor hamnar nere på låren.

    Har inte det modet försvunnit nu? Om inte: jag det är fel.
    Nej, inte helt.
    Anonym (classic eller sportig) skrev 2019-04-20 13:41:46 följande:
    Se kommentarer i fet stil ovan!

    Håller med om fler punkter.

    -Jeans som är skapta för att se ut som att de sitter längre ner än de gör. Bakfickorna är nedflyttade.

    Vet inte vad du menar, men låter fult.
    Se bilderna i inlägg #9.

  • Sat 20 Apr 2019 14:01
    #18

    Inte något mode direkt....

    Men jag har aldrig förstått grejen med negligé som ett sexigt plagg.
    Mycket av underkläder för kvinnor finns det som är snygga och sexiga, men just negligé tycker jag bara är fult och osexigt. Då får hon hellre vara helt naken.

  • Sat 20 Apr 2019 14:21
    #20
    Aniiee skrev 2019-04-20 14:14:07 följande:
    Det sexiga med en negligé är inte att den är snygg på, utan att den ska av
    Då får hon gärna ha vad fan som helst på sig. Glad
  • Sat 20 Apr 2019 22:18
    #22

    I förra veckan åg jag något som kändes som en kvarleva från 80-talet...

    En tjej i jeans och uppknäppt jacka så att man såg vad hon hade under...

    Jeans med hög midja, ihopsnörpt med ett skärp så de nästa skrynklar sig och sedan en svart polotröja  och halvlångt hår som såg väldigt mycket ut som sent 80-, tidigt 90-tal... 

  • Sun 21 Apr 2019 13:03
    #24
    Fjäril kär skrev 2019-04-20 16:35:30 följande:

    Keps med favoritbandet som logga på nån som är över 20 år..

    Suck och stön och urk!


    Har folk keps med bandtryck?


  • Mon 22 Apr 2019 20:44
    #27
    Tihi skrev 2019-04-22 20:40:53 följande:

    Klänningarna du pratar om är jättesköna och något många kvinnor kan slappna av och andas i just för att man inte behöver hålla in magen och tänka på att muffinstoppen och putmagen hänger ut över kanten. Det är inte alla som har platta magar som magra fjortonåringar.


    De må vara sköna, men det blir inte snyggare över magen för att det tajta sitter ovanför istället för under.
  • Fri 24 May 2019 19:23
    #29

    Ett annat mode jag inte förstår mig på...

    Kvinnor med glasögon, stora glasögon med tunna metallbågar, ser ut som herrglasögon från 80-talet...groteskt fula!

  • Tue 4 Jun 2019 23:06
    #32
    EnAnonumius skrev 2019-06-04 18:28:44 följande:
    Det var egentligen solglasögon "på den tiden", men modellen är "Pilotglasögon".
    Nja, det fanns även med klarglas och med en annan form än de klassiska pilotglasögonen.
  • Tue 4 Jun 2019 23:09
    #33

    Inte dagens mode direkt, men har varit under de passerade 10 åren...är dessa gigantiska solglasögon för tjejer/kvinnor, ofta med ganska tjocka plastbågar.

    Ofantligt fult!

  • Thu 10 Sep 2020 16:46
    #34

    Jeans med hög midja för tjejer är tillbaka, ett mode som jag nu sett under ett par tre år, främst på yngre tjejer.

    De är så hårt uppdragna att man tror de ska spricka över magen, baken eller låren om hon gör en rörelse som stretchar tyget ytterligare.

    Till detta har de unga tjejerna gärna collegetröja och den ska vara instoppad innanför byxlinningen, i alla fall framtill.

    Snyggt? Nej, inte ett dugg, enligt min mening och då är jag ändå svag för tjejrumpa med tajt överdrag.

    Det är tur att man inte lockas av yngre tjejer, för jag tror inte man ser 40+are i sådana jeans. Glad

  • Thu 10 Sep 2020 16:49
    #35
    +1
    EnAnonumius skrev 2019-06-04 18:28:44 följande:
    Det var egentligen solglasögon "på den tiden", men modellen är "Pilotglasögon".
    Ja, nu har jag sett den modellen också och de är inte mycket bättre än "80-tals-gubb-modellen" som jag menar.

    Det finns lite andra modeller också som har samma grundidé, ganska stora glas och tunna eller inga bågar. 

    Det lustiga är att glasögonmodet hos män verkar ha gått i motsatt riktning under 2000-talet, mindre glas, tjockare bågar.
Svar på tråden Konstiga moden