• Sara K

Ni med tidiga sammandragningar.. SNÄLLA svara!!

Ni som fått tidiga sammandragningar, har ni fått några restriktioner? Typ vila? Har ni fått bricanyl utskrivet?
    Jag har sammandragningar ca 2-5 ggr per dygn och dom kommer när jag gått och lagt mig och när jag vaknat på morgonen. Ibland även mitt på dagen.. Dom gör ej ont, men det är ju obehagligt.
    Många säger att det inte är någon fara om dom ej gör ont och om dom går över när man vilar, men mina kommer ju i vila!!??
    Är detta farligt???
    Kan det vara något fel i min mage?? (typ att barnet dött??)

Skrev i ett annat forum, och fick svar att jag skulle ta allvarligt på tidiga sammandragningar så nu är jag DÖ-NERVÖS!!!

Är i v 16-17 ca och har haft sammandragningar ca tre veckor, dock mer ofta nu på slutet.

• Svar på tråden Ni med tidiga sammandragningar.. SNÄLLA svara!!
  • Humle

Jag har det ungefär som du! Jag kan i bland vakna på morgonen med sammandragning, som går över... haft så i ca 3 v(v 20 nu). Men jag litar på att min kropp fixar detta!
    En kompis till mej hade sammandragningar som gjorde super ont från v 19, hon kunde inte gå längre sträckor utan smärta. Men hennes lilla kille är 2 år nu och allt fungerade bra! Kram//H

• Leeloo

Jag har oxå haft sammandragningar sen v 16-17. Men jag har inte hört att man ska vila nåt extra eller så. Ring din bm imorrn och fråga henne.

• Jossan

jag fick onda sammandragningar i v 16 bricanyl och sjukskrivning sen v 20 och tiden ut

bricanyl slutade jag med i v 30

kram Jossan v 40+0

• Sara K

Skönt! Känner mig lite lugnare nu!
    Jag är en sån person som oroar mig mycket, och gärna ser allt nattsvart för att jag inbillar mig att det inte ska kännas så hårt då om något gåt fel. Jag ska lixom redan vara förberedd då!! Idiotiskt, jag vet..
    Men ju mer jag oroar mig ju fler sammandragningar verkar jag få, så det verkar som det i mitt fall kan bero på psykisk stress!!?

Några fler med tidiga sm? Gärna just i vila?;)

• Skakis

Jag har haft mer än 10 i timman sen jag var i vecka 15 och min BM säger att det inte är något att oroa sig över. Så länge dom inte gör ont som mensvärk är det ok.... Men ta det som en fingervisning om att du kanske skulle ta det lite lugnare. Om du har badkar är det fantastiskt skönt att bada när det drar ihop sig.

• Nightwish

Jag har haft sammandragningar sen v 10, både den här graviditeten & den innan. På mvc här säger dom att så länge det inte gör ont, och så länge det inte kommer regelbundet under en längre tid så är det helt normalt. Det är bara livmodern som övar! Jag har minst 10 sammandragningar/dag & det enda dom sagt åt mig e att jag inte ska lyfta så tungt..lättare sagt än gjort när man har 2 barn redan =)

• Sara K

OJ 10 i timmen!! Då verkar ju mina futtiga 2-5 per dygn bara larviga!! ;)
    Kanske ska börja ta varma bad varje kväll och slappna av..
    Jag tar det jättelugnt tycker jag, det är psykiskt jag är stressad och det är desto svårare att sluta med... :(
    Funderar på att börja med yoga, så sinnet kanske kan lära sig att bli lugnt!

• Sara K

Åhh, vad snälla ni är som svarar!! Nu ska jag verkligen försöka lugna mig!! Skönt att det finns fler!!
    Lyfta tungt.. hmm, jag jobbar med dementa och det är tunga lyft varje dag, kanske det kan ha något med saken att göra??

• Nightwish

Ja om man anstränger sig/stressar osv så kan man få ökade sammandragningar. Så det kanske e orsaken till dina? Dom sa på mvc här att har man mycket sammandragningar så ska man försöka vila mer, inte lyfta så tungt, inte stressa osv..men det är ju inte alltid så lätt att undvika.

• Marla

Hej,

Jag har haft ca 4-5 sammandragningar i timmen sedan v.18, är sjukskriven och vilar. Är nu i v. 29 och det fortsätter på samma sätt, mer när jag gör något. Jag har fått Bricanyl att ta om det blir för obehagligt men försöker undvika dem.

Jag tror inte du behöver oroa dig alls. det är som sagt livmoderns sätt att träna upp sig inför förlossning. Om du vill kan du ju söka på "Braxton Hicks contractions", då lär du hitta massor med info. Men som sagt, helt normalt så länge de ej gör ont.

• Tola

meh.. jag har haft sammandragningar sen v 17 eller tidigare och dom gör inte ont.. början var det vara lite och nu i vecka 26 så är det oftast helalivmoderna.. och jag pratade med min BM om detta i tisdags och det var helt normalt! mina gör inte ont eller så och det är ju livmoderna som tränar! det ska den göra!jag kan ligga och titta på TV och få en sammandragning!

• bigbelly

jag tjatar hela tiden om alvedon
    tips från BM och förlossningen fick så mycket förvärkar att jag var tvungen att ringa och prata med ngn bara
    ta två alvedon och lägg dig och vila och man kan ta 8 per dygn utan att det är farligt för baby eller mamma
    förvärkar är inget farligt, livmodern tränar, och det bästa man kan göra är att vila
    ta ett bad är också super, men jag vågar inte bada nu närjag är ensam hemma, jag får inte upp ploppen och jag kommer inte upp själv...

Svar på tråden Ni med tidiga sammandragningar.. SNÄLLA svara!!