• Anonym (Hjälp)

Aspergers - Körkort

Jag har påbörjat basutredningen för vad som tidigare hette aspergers, vilket tydligen kräver läkarutlåtande för att ta körkort.

Men jag har ju ingen diagnos klar, bara misstanke om en, måste jag ändå svara ja på den frågan?

• Svar på tråden Aspergers - Körkort
  • Långbenopluto

Självklart, det kan påverka din förmåga att köra bil och i trafiken ska du inte leka med mitt eller andras liv.

• Anonym (anonym)
    Långbenopluto skrev 2019-04-17 11:15:18 följande:

Självklart, det kan påverka din förmåga att köra bil och i trafiken ska du inte leka med mitt eller andras liv.

Men vilken jäkla kommentar. Alla har drag av autism adhd osv, det vet du va?
  • Anonym (anonym)
    Långbenopluto skrev 2019-04-17 11:15:18 följande:

Personen kanske blir jätteledsen för det du skrev. Jag förstår helt hur du menar. Men personen har ju inte ens gjort utredningen än, kanske inte ens har en funktionsnedsättning.
  • Anonym (anonym)

På psykiatrin har de iallafall sagt till mig att alla har drag av det.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-04-17 11:00:46 följande:

Jag har påbörjat basutredningen för vad som tidigare hette aspergers, vilket tydligen kräver läkarutlåtande för att ta körkort.

Men jag har ju ingen diagnos klar, bara misstanke om en, måste jag ändå svara ja på den frågan?

Jag tror inte du ska svara ja på frågan om frågan är om du har diagnos, för det har du ju inte än. Men jag är inte säker.
  • Anonym (EP)
    Anonym (anonym) skrev 2019-04-17 11:19:50 följande:

Det är inte alltid så trevligt att säga så, alla har olika egenheter/egenskaper men genom att säga så förminskar man problem hos de som har diagnoserna. En diagnos får man vid tydliga problem.
    ------------------

Jag hade inte sagt något om diagnosen för den behöver absolut inte påverka körförmågan. Men misstänker du att den gör det så fråga utredande psykolog.

• Anonym (anonym)
    Anonym (EP) skrev 2019-04-17 13:07:28 följande:

Det är inte alltid så trevligt att säga så, alla har olika egenheter/egenskaper men genom att säga så förminskar man problem hos de som har diagnoserna. En diagnos får man vid tydliga problem.
    ------------------

Jag hade inte sagt något om diagnosen för den behöver absolut inte påverka körförmågan. Men misstänker du att den gör det så fråga utredande psykolog.

Nej jag håller med, det var ganska dumt sagt, men hon menade nog att jag inte ska tänka så mycket på om jag har diagnos eller inte, vilket jag pratade med henne om då, för alla har drag av det ändå och alla är olika.
  • pyssel
    Anonym (anonym) skrev 2019-04-17 11:19:50 följande:

Det säger man för att avdramatisera och främja självacceptans, inte för att det är riktigt så. Alla har inte drag av NPF men alla har en personlighet där t.ex ordningssinnet, den sociala förmågan eller koncentrationen varierar inom normalspannet, ibland utanför men då inte på tillräckligt många områden för att få en NPF-diagnos. I det sista fallet skulle man kunna säga att man har drag av ngt. Men nej, alla har inte drag av NPF.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (anonym) skrev 2019-04-17 13:20:42 följande:

Nej jag håller med, det var ganska dumt sagt, men hon menade nog att jag inte ska tänka så mycket på om jag har diagnos eller inte, vilket jag pratade med henne om då, för alla har drag av det ändå och alla är olika.

Så var det säkert hon menade:)
    Alla hästar hemma
  • Anonym (yber)

Frågan i hälsodeklarationen lyder "Har du autismspektrumstörning?". Hur ska någon någonsin kunna svara något annat än "vet ej" på den frågan? Som jag tolkar frågan i alla fall så är det ens egna bedömning som gäller. Tror dock att Transportstyrelsen tänker annorlunda. Det bästa vore ju att fråga dem.

Svar på tråden Aspergers - Körkort