Inlägg från: Körsbärsdalen |Visa alla inlägg
  • Körsbärsdalen

Bra lön?

Jag tycker det är SÅ svårt att sätta en siffra på sånt där... I mina öron låter ju typ 45 000 som en bra lön - men säg att det är en person med en enorm villa (dyrt i drift), ensamstående, med jättemånga barn. Då är det ju ingen bra lön längre. Medan 45 000 per person i ett par, med 2 eller färre barn, i en normalstor villa med hyfsat billig/normal drift. Då är det absolut en bra lön.

En annan grej är ålder. En 25-åring som känner 35 000 kontra en 55-åring som tjänar 35 000. Där är det, min åsikt, en bra lön för 25-åringen (utan att veta mer), men högst medioker för 55-åringen (utan att veta mer).

Så jag kan verkligen inte svara rakt av på din fråga TS.

• Körsbärsdalen
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-18 13:47:52 följande:

Om lönen är bra eller inte har inte med utgifterna att göra, tycker jag. Om man inte har råd med sitt boende pga av att man tjänar 45 000, har man med all sannolikhet inte för låg lön, utan för dyrt boende.

Jag håller inte riktigt med. Absolut, om man tjänar sexsiffrigt och inte klarar det. Däremot kan jag se att en ensamstående med, på pappret bra lön, kan få det knapert utan att kunna dra ner på utgifterna särskilt lätt. Har man t.ex. många barn så behöver man kanske ett nog stort boende för att barnen i alla fall ska kunna dela rum 2 och 2. Är barnen dessutom äldre ska säkert en del aktiviteter betalas för, det ska vara busskort, ytterkläder varje år o.s.v. 45 000 är ju trots allt som att det var ett par där vardera part tjänar 22500kr var. Man skulle inte tycka att de paret var särskilt rikt i det läget, men en ensamstående med samma mängd barn ska klara det på "samma" lön.
  • Körsbärsdalen
    sextiotalist skrev 2019-04-18 13:44:26 följande:

Medioker lön när närmare 90% tjänar mindre vid den åldern om man är kvinna drygt 70% tjänar mindre om man är man?

Japp, jag tycker inte att det är en objektivt bra lön för någon i den åldern.
  • Körsbärsdalen
    sextiotalist skrev 2019-04-18 14:15:17 följande:

Rent objektiv så har vi då väldigt dåliga löner i det här landet (och ändå har vi det väldigt bra). Men du är kanske beredd att betala mer i skatt för att jag ska öka min lön? Eftersom vi arbetar mot offentliga verksamheten och om min arbetsgivare skulle täcka 55 000, då hade vi inte fått ett enda uppdrag

Jag sa att jag inte tycker att 35 000 är en objektivt BRA lön för en 55-åring. Varför pratar du om 55 000?
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-18 14:01:55 följande:

Om lönen är bra eller inte, beror på om den är på samma nivå som andra har i samma yrke och med samma erfarenhet/ålder. Om alla läkare tjänar 55 000 i 50-års åldern, och en med samma erfarenhet får 45 000, då  är det en dålig lön.

Vad man har dragit på sig för utgifter har inte med saken att göra. Läkaren med 10 000 lägre lön än kollegorna får ju inte bättre lön för att han flyttar till ett billigare boende. 

Det du beskriver är mer att man inte har en tillräckligt stor lön för att dra runt sina omkostnader, men det betyder ju inte att lönen är dålig. 

Det är din åsikt - jag delar inte den. Jag anser att sammanhang spelar roll för att avgöra bra lön.
  • Körsbärsdalen
    sextiotalist skrev 2019-04-18 14:47:23 följande:

Förlåt att jag missade att det var 35 000, men några använde 55000 och därav det fastande.

Men många yrken så kommer man inte ens upp i 35 000, även om man har en utbildning, under ens yrkesverksamma tid.

Nej, och det är därför jag pratar så mycket om sammanhang. Rent objektivt tycker jag inte att 35 000 är en "bra lön" för en 55-åring, men det beror såklart på. Medellönen i Sverige bland kvinnor som arbetar, alltså alla, är nästan 32 000, bland män 35 000. Då tycker jag att 35 000 är ganska mediokert när man ändå är 55 år. Rent generellt.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-18 15:30:59 följande:

Ja, sammanhang som erfarenhet, utbildning, ålder. Inte vad du har för hyra. Eller är det sådant du tar upp när du löneförhandlar?

Men herre gud, jag anser att vissa summor låter bra på pappret, men det behöver inte betyda att det i slutändan är en bra lön - om man är "tvungen" att ha vissa utgifter som gör den dålig. Så får du tycka exakt vad du vill. Varför provocerar mitt tankesätt dig så mycket?
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-18 17:08:56 följande:

Jag är inte ett dugg provocerad, jag är bara nyfiken på hur en lön kan vara bra om hyran är 8 000 men inte när hyran är 15 000.  Om en lön är bra eller inte beror ju inte på vad din hyra är, det beror ju på andra saker. Saker som har med lönesättningen att göra.

Med ditt resonemang så är en lön på 20 000 bra om man har omkostnader på 10 000 kr. Fast man är 55 år och har jobbat i yrket i 25 år och har en högskoleutbildning.

Nej, det har jag aldrig sagt. Det jag har sagt är att det är omöjligt för mig att säga vad som är en bra lön utan att veta kringliggande faktorer.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-18 18:58:32 följande:

Fast du anser att kringliggande faktorer är vad  man har i hyra t ex. Inte det som påverkar en lön, utan andra saker. Jag förstår inte hur du tänker där.

Jag tänker, som sagt, att en på pappret hög lön inte nödvändigtvis är det om man måste ha väldigt höga utgifter. Då kan lönen te sig låg-medel. Det påverkar helt enkelt den "upplevda rikheten". Jag lovar Lisa, du måste verkligen inte hålla med mig. Det är helt OK att vi tänker olika här.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (funderar) skrev 2019-04-18 21:27:13 följande:

Fast det du räknar upp handlar mer om prioriteringar än vad som är en bra lön, tycker jag. I ett lönesamtal ska man juy titta på vad man åstadkommer på jobbet, inte hur man väljer att bo.

Håller dock med om att det är skillnad på att vara 25 och 55. Därför skrev jag "medelåldern" i min TS. Tänk typ 45-åringar. 

Jag tycker ändå att faktorn upplevd rikhet/fattigdom bör vara med i beräkningen. Sedan är det helt OK att inte hålla med mig om det.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (funderar) skrev 2019-04-19 07:33:04 följande:

Att skaffa fyra barn och välja att bo i stort hus är inte ett tvång. Inte ens inom situationsteken. Det är en prioritering. Om man nu inte råkat få trillingar och gick från ett barn till fyra på mindre än ett år. 

VÄLJER man att skaffa fyra barn och stort hus tycker jag helt enkelt inte att man har rätt att "uppleva fattigdom" om man jämför sig med par med exakt samma inkomst men bara två barn och ett litet hus. 

I så fall kan ju paret i det mindre huset och med bara två barn också "uppleva fattigdom" eftersom de känner att de inte har råd med fler barn och större hus. Deras pengar kanske går till resor och bilar istället för fler kvadratmeter, så de är "tvugna" att bo kvar i sitt lilla radhus... 

Man har ett ansvar att skaffa en livssituation som är hållbar, ta ansvar för vart pengar tar vägen och ha en realistisk syn på både sin egen och andras ekonomi. 

Man kan säkert realistiskt inse att man har det ganska fattigt trots bra lön, p.g.a. egna val, men jag anser ändå att den upplevda rikheten/fattigdomen det spelar in i MIN HÖGST PERSONLIGA SYN på en "bra lön". Du får helt enkelt ha din syn på vad en bra lön är, och jag min.

På samma sätt har jag ibland läst trådar med personer som "känner sig rika" trots att deras lön ligger på typ 12000 efter skatt innan något betalats. I mina ögon är det ALDRIG en bra lön, men jag kan ju inte tvinga personen tycka att dennes lön är dålig om nu personen själv tycker att den är bra.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 10:12:53 följande:

Men om man upplever sig vara rik/fattig har ju egentligen ingeting med själva lönen att göra. Det du pratar om är "bra" resp. "dåliga" utgifter.

Har man en månadslön på 100.000kr och utgifter på 120.000kr/mån menar du att den lönen skulle vara dålig? Eller alltså, jag fattar inte.

Absolut, tolka det så.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 11:08:54 följande:

Du behöver inte bli snorkig. Jag vill bara förstå hur tankegångarna går.För det du säger här är att om du privat har lite att röra dig med efter att alla utgifter betalats så har du en dålig lön. Har du mycket att röra dig med har du en bra lön. Oavsett om du tjänar 22 tusen eller 72 tusen.

Jag har svårt att se sambandet mellan hur boendet, civilstatus, antal barn och deras aktiviteter osv. har att göra med om ens lön är bra eller dålig.

När de flesta blir lönesatta ta man inte alls i beaktande hur privatlivet ser ut. Utan man går på arbetslivserfarenhet, ansvar, relevant utbildning osv.

Som sagt, jag menar att en på pappret bra lön inte behöver upplevas som en bra lön i det enskilda fallet.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 11:13:10 följande:

För säg att den här personen som har 45.000kr/mån är 24 år (ja, personen började få barn tidigt, första barnet kom när denne var 14 år) och jobbar på McDonalds. Då är inte lönen bra längre?

Hur upplever 24-åringen sin lön?
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 11:13:10 följande:

För säg att den här personen som har 45.000kr/mån är 24 år (ja, personen började få barn tidigt, första barnet kom när denne var 14 år) och jobbar på McDonalds. Då är inte lönen bra längre?

Faktorer jag ser här:

Lönen för åldern: Bra

Lönen för arbetsplatsen: Bra

Lönen som förälder till en tioåring: Bra

Lönen som förälder med ett barn: Bra
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 12:10:35 följande:

Det spelar ingen roll, om 24-åringen tycker att denne är underbetald för att den lever i ett stort hus med många kids kommer arbetsgivaren bara hånskratta.

Den lönen för ett restarangbiträde är ju en fantasisumma. Så det ÄR en skitbra lön.Det är det här jag inte verkligen inte förstår. HUR kan en bra lön baseras på hur många barn man har???

Ska en brandman med 10 barn tjäna mer än en utan barn för att ha en lön som anses vara bra trots att de gör exakt samma jobb???

Nej, det ska brandmannen givetvis inte, men personen kommer troligen uppleva lönen som lägre även fast den är lika hög/låg som kollegans.
Svar på tråden Bra lön?