Inlägg från: Anonym (Svårt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svårt)

Bra lön?

Svårt att säga. För en 45-åring skulle jag nog säga att allt över 45000 är en bra lön. Jag är 35 nu och tjänar 35k och det är inte alls självklart för mig att lönen ska följa med upp med åldern. Får försöka byta jobb etc. Men bra och bra - det krävs ju jättestor löneskillnad för att det ska göra skillnad efter skatt.

• Anonym (Svårt)
    Anonym (funderar) skrev 2019-04-18 21:14:51 följande:

Tack för svar alla!

Jag vet att det inte riktigt går att ställa frågan egentligen, eftersom ju utbildning, yrke och så vidare spelar in. Men ändå spännande att höra vad som spontant dyker upp i huvudet när man hör kommentaren "en bra lön" och då tänker på en ordentligt vuxen och kanske medelålders person. 

Det svåra är väl just att det beror på om man menar att bra betyder a) rätt bra så att man inte behöver vara missnöjd, eller b) bra lön så att man är helt nöjd eller blir lite imponerad om man hör någon annan som tjänar det. Jag svarade 45000 för en 45-åring men då tänkte jag som i a) man har det bra ihbehöver inte vara missnöjd.

Nu tänkte jag ett varv till och om man menar b) är det snarare att behöva tjäna runt 70000.
  • Anonym (Svårt)

Jag kan ge ett exempel för diskussionen om hur man upplever sin lön. Min man tjänar nu 38000 i månaden och kommer snart börja tjäna 85000 vilket jag i teorin anser är en mycket bra lön. Efter skatt ger det 20 000 mer än han har netto nu, men det känns ändå inte som SÅ mycket mer - inte så pass att vi skulle överväga att skaffa oss större boende eller ett fritidshus. Blir väl till att spara det mesta.

Svar på tråden Bra lön?