Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Bra lön?

Jag tycker att jag tjänar ok med mina 42 år och 43000kr/mån innan skatt. Min man tjänar bra tycker jag med sina 44 år och 52000kr/mån.

Gällande utgifter så har vi huslån på 2,3 miljoner som vi amorterar på och betalar räntor på. Jag har studieskulder kvar på 60000kr. Både har tjänstebil.

• Anonym (Jag)
    Anonym (maja) skrev 2019-04-19 18:20:25 följande:

Sitter på man på en villa värd 80 miljoner så lever man förmodligen inte på marginalen. Villan lär knappast vara belånad till max och bankkontot tomt. Dessutom lär inkomsten vara hög. Det är inte så att folk hamnar på obestånd över en natt utan man säljer eller hyr ut i god tid om man märker att ekonomin börjar svaja.

Lever man på marginalen så saknar med medlen att styra sitt liv på samma sätt. Det går inte att dra in svångremmen hur mycket som helst.

Allt kan hända, även den bästa. Har man en villa värd 80 miljoner kan det vara så att man är en fattig sjukpensionär som fått ärva huset, men inget annat av en rik släkting. Eller att man köpt huset, lånat max möjliga då man av någon anledning bara ?måste ha den? och man förväntar sig att få ha sin inkomst och kanske få löneökning framöver, och så blir man plötsligt arbetslös. Eller långtidssjuk och har inte möjlighet att på sitt sjukbidrag betala av på lånen. Eller så kanske man är egenföretagare och så börjar affärerna gå dåligt och företaget går i konkurs och man har plötsligt knappt någon inkomst, eller... Så jo, även turen för den med mängder av pengar kan plötsligt vända och så plötsligt har man inte den ekonomin man haft innan
Svar på tråden Bra lön?