Anonym (funderar) skrev 2019-04-19 07:33:04 följande:
Att skaffa fyra barn och välja att bo i stort hus är inte ett tvång. Inte ens inom situationsteken. Det är en prioritering. Om man nu inte råkat få trillingar och gick från ett barn till fyra på mindre än ett år.
VÄLJER man att skaffa fyra barn och stort hus tycker jag helt enkelt inte att man har rätt att "uppleva fattigdom" om man jämför sig med par med exakt samma inkomst men bara två barn och ett litet hus.
I så fall kan ju paret i det mindre huset och med bara två barn också "uppleva fattigdom" eftersom de känner att de inte har råd med fler barn och större hus. Deras pengar kanske går till resor och bilar istället för fler kvadratmeter, så de är "tvugna" att bo kvar i sitt lilla radhus...
Man har ett ansvar att skaffa en livssituation som är hållbar, ta ansvar för vart pengar tar vägen och ha en realistisk syn på både sin egen och andras ekonomi.
Man kan säkert realistiskt inse att man har det ganska fattigt trots bra lön, p.g.a. egna val, men jag anser ändå att den upplevda rikheten/fattigdomen det spelar in i MIN HÖGST PERSONLIGA SYN på en "bra lön". Du får helt enkelt ha din syn på vad en bra lön är, och jag min.
På samma sätt har jag ibland läst trådar med personer som "känner sig rika" trots att deras lön ligger på typ 12000 efter skatt innan något betalats. I mina ögon är det ALDRIG en bra lön, men jag kan ju inte tvinga personen tycka att dennes lön är dålig om nu personen själv tycker att den är bra.