Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

Bra lön?

Det första som dyker upp i mitt huvud är att en bra lön är sin ålder i tusenlappar plus 20.000kr.
    Allt som är under sin ålder i tusenlappar tycker jag är dåligt.

• Anonym (Q)
    sextiotalist skrev 2019-04-18 12:20:28 följande:
    Hur många 55-åringar tjänar 55 000? eller 75 000?
    Rätt så många vad jag vet i alla fall.
    Som TS sa, man färgas av sin bakgrund.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Mis) skrev 2019-04-18 13:31:53 följande:
    Jag kollade här:

pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/

5% av befolkningen som är 55 år gamla tjänar över 55 000 kr/månaden.

Är det verkligen ganska många?
    Det är ändå en halv miljon av befolkningen. Tycker inte du att det är många? Det är nästan hela Göteborg.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-18 13:45:51 följande:
    Om man nu färgas av sin bakgrund, så kan ju inte din bakgrund vara allmängiltig för hela landet...
    Jag har inte påstått att min åsikt är allmängiltig. Jag svara de bara på TS fråga utifrån mina egna åsikter.
    Det står dig helt fritt att tycka annat.
  • Anonym (Q)
    sextiotalist skrev 2019-04-18 14:37:46 följande:
    Det har du fullständigt rätt i, jag missade det, det finns ungefär 700 000 55-åringar i Sverige och det innebär att det är kanske 50 000 55-åringar som har den lönen
    Och över 500.000 personer som kommer att tjäna över 55.000 när de är 55.
    För du har också 5% 54-åringar, 5% 53-åringar, 5% 52-åringar osv osv ända ner till typ 39 som tjänar över 55.000kr/mån
  • Anonym (Q)
    Anonym (Öhhh) skrev 2019-04-18 14:49:51 följande:
    Nu hade du allt liite otur när du tänkte va :D
    Nej inte alls. Det är du som väljer att missförstå
  • Anonym (Q)
    sextiotalist skrev 2019-04-18 15:18:41 följande:
    Om man tittar på alla (män, kvinnor, alla åldrar), så är det 3% av alla som deklarerade (c:a 8 000 0000) som tjänar mindre än 55 000, vilket innebär att totalt är det c:a 250 000 av Sveriges innevånare som har, så hur du kan få det till det dubbla är en intressant fråga.

Som jag precis skrev. Det finns 5% av Sveriges 55 åringar som tjänar över 55.000kr/mån. Vilket innebär att det av hela befolkningen finns 5% blivande 55 åringar som i framtiden kommer att tjäna över 55.000kr. Eftersom vi är över 10 miljoner i Sverige, ja det är ju väldigt lätt mattematik...

Vad är det egentligen du vill tjaffsa om?
    Min, högst personliga, åsikt är att man tjänar bra om man tjänar antalet år man är i tusenlappar, plus 20.000. 
    Om man är 55 år och deklarerar för under strax under miljonen på ett år är det BRA enligt mig. En okej lön för en 55 åring är 55.000, enligt mig. Och skulle en 55 åring tjäna 45 är det, fortfarande enligt mig, dåligt.

Jag personligen struntar i hur många procent av Sveriges befolkning som tjänar under det. Det här är bara, återigen, min personliga åsikt och det är vad JAG strävar efter.
  • Anonym (Q)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 19:00:32 följande:
    Jag tänker, som sagt, att en på pappret hög lön inte nödvändigtvis är det om man måste ha väldigt höga utgifter. Då kan lönen te sig låg-medel. Det påverkar helt enkelt den "upplevda rikheten". Jag lovar Lisa, du måste verkligen inte hålla med mig. Det är helt OK att vi tänker olika här.
    Fast det du säger är att, låt oss säga att en anställd städerska som jobbar deltid har utgifter på 40.000kr/månaden. Och hon har 1500kr kvar att röra sig med efter att alla räkningar är betalda.
    Har hon inte extremt bra lön då? Speciellt med tanke på att hon bara är anställd och inte driver egen firma med massa anställda?

På ditt resonemang låter det lite som att du skulle tycka att städerskan i exemplet har en låg lön.
  • Anonym (Q)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-19 09:35:17 följande:
    Man kan säkert realistiskt inse att man har det ganska fattigt trots bra lön, p.g.a. egna val, men jag anser ändå att den upplevda rikheten/fattigdomen det spelar in i MIN HÖGST PERSONLIGA SYN på en "bra lön". Du får helt enkelt ha din syn på vad en bra lön är, och jag min.

På samma sätt har jag ibland läst trådar med personer som "känner sig rika" trots att deras lön ligger på typ 12000 efter skatt innan något betalats. I mina ögon är det ALDRIG en bra lön, men jag kan ju inte tvinga personen tycka att dennes lön är dålig om nu personen själv tycker att den är bra.
    Men om man upplever sig vara rik/fattig har ju egentligen ingeting med själva lönen att göra. Det du pratar om är "bra" resp. "dåliga" utgifter.

Har man en månadslön på 100.000kr och utgifter på 120.000kr/mån menar du att den lönen skulle vara dålig? Eller alltså, jag fattar inte.
  • Anonym (Q)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-19 10:16:48 följande:
    Absolut, tolka det så.
    Du behöver inte bli snorkig. Jag vill bara förstå hur tankegångarna går.
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 19:00:32 följande:
    Jag tänker, som sagt, att en på pappret hög lön inte nödvändigtvis är det om man måste ha väldigt höga utgifter. Då kan lönen te sig låg-medel.
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 13:56:21 följande:
    Har man t.ex. många barn så behöver man kanske ett nog stort boende för att barnen i alla fall ska kunna dela rum 2 och 2. Är barnen dessutom äldre ska säkert en del aktiviteter betalas för, det ska vara busskort, ytterkläder varje år o.s.v.
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 13:40:25 följande:

I mina öron låter ju typ 45 000 som en bra lön - men säg att det är en person med en enorm villa (dyrt i drift), ensamstående, med jättemånga barn. Då är det ju ingen bra lön längre. Medan 45 000 per person i ett par, med 2 eller färre barn, i en normalstor villa med hyfsat billig/normal drift. Då är det absolut en bra lön.

För det du säger här är att om du privat har lite att röra dig med efter att alla utgifter betalats så har du en dålig lön. Har du mycket att röra dig med har du en bra lön. Oavsett om du tjänar 22 tusen eller 72 tusen.

Jag har svårt att se sambandet mellan hur boendet, civilstatus, antal barn och deras aktiviteter osv. har att göra med om ens lön är bra eller dålig.

När de flesta blir lönesatta ta man inte alls i beaktande hur privatlivet ser ut. Utan man går på arbetslivserfarenhet, ansvar, relevant utbildning osv.
Svar på tråden Bra lön?