• Äldre 18 Apr 15:33
    1791 visningar
    24 svar
    24
    1791

    Första resa utomlands! Vad bör jag tänka på?

    Hej!

    Det är så att jag ska åka utomlands för första gången denna sommaren. Jag undrar därför vad är viktigt att ha med sig? Pass är en självklarhet för mig, men Jag är osäker på om andra papper behövs? Jag har ett kort som ger mig gratis sjukvård inom EU eller nåt liknande tror jag? men mer än så vet jag ej. Behöver jag t.ex. Ta ut kontanter i den valutan som det landet jag besöker? Gäller det olika regler om man reser utanför EU eller inte? Jag ska till Rhodos och en vän bokade resan för mig bara genom mitt personnummer (utan dem fyra sista) och mitt fullständiga namn, precis som på mitt pass (Går det att göra så? Behövs det inte mer information?). Jag har väldigt många frågor och uppskattar om någon kunde förtydliga saker och ting eller t.o.m. Ge mig tips och ytterligare information. Tack :D

  • Svar på tråden Första resa utomlands! Vad bör jag tänka på?
  • Anonym (qwert­y)
    Äldre 18 Apr 15:42
    #1

    Åh vad kul med Rhodos!
    Ta inte och missa fjärilsdalen och ett besök i Lindos.

    Det enda du behöver är passet och flygbiljetten. Allt annat kan fixas på plats

  • Äldre 18 Apr 17:11
    #2

    Jag skulle tagit ut lite pengar, många hotell är ju kontantlösa men lite till taxi osv är bra att ha! jag dricksar alltid städerskorna lite varje dag, då brukar de vara väldigt tillmötesgående om det skulle vara något :)

    Ta med resorb och lite värktabletter, ibland kan apoteken ha begränsat urval och finnas en bit bort.

    Hade en jättebra semester på Rhodos så det blir nog en jättebra förstaresa :D

  • Äldre 18 Apr 17:24
    #3

    Kreditkort (VISA eller Mastercard recommenderas), bankkort gar inte att betala med.

  • Prakti­sk58
    Thu 18 Apr 2019 17:51
    #4

    Pengar pass piletten (tror det var I sälskapsresan)

    Solkräm och annars som du ska till vilken stad som helst.

  • Anonym (Resva­n)
    Thu 18 Apr 2019 18:01
    #5

    Om du är lite orolig och gillar kontroll över situationen så kommer lite tips.

    Läs,låna eller köp en reseguide över Rhodos (finns på bibblan).

    Kortbyxor med innerficka, midjebälte för småsaker.

    Om ni reser med charter prata med personalen på plats, man brukar kunna chatta med bolaget om man har några frågor inför resan.

    Skulle nog tagit med ca 100 euro.

    Bekväma sandaler och en resväska som är lätt att känna igen.

    Lägg ett litet ombyte i handbagaget om resväskan kommer bort.

    Ha det så bra!

  • Anonym (qwert­y)
    Thu 18 Apr 2019 18:06
    #6
    -1
    sugarfree skrev 2019-04-18 17:11:06 följande:

    Jag skulle tagit ut lite pengar, många hotell är ju kontantlösa men lite till taxi osv är bra att ha! jag dricksar alltid städerskorna lite varje dag, då brukar de vara väldigt tillmötesgående om det skulle vara något :)

    Ta med resorb och lite värktabletter, ibland kan apoteken ha begränsat urval och finnas en bit bort.

    Hade en jättebra semester på Rhodos så det blir nog en jättebra förstaresa :D


    Taxi? Du menar Uber? Den betalar man direkt från mobilen. Städerskorna är tillmötesgående fastän man inte dricksar och resorb finns precis överallt på ett så t partyställe som Rhodos
  • Thu 18 Apr 2019 20:42
    #7
    Anonym (qwerty) skrev 2019-04-18 18:06:06 följande:

    Taxi? Du menar Uber? Den betalar man direkt från mobilen. Städerskorna är tillmötesgående fastän man inte dricksar och resorb finns precis överallt på ett så t partyställe som Rhodos


    Jag anser att det är hyfs att dricksa och gör det alltid, med tanke på lönerna så gör det stor skillnad. Och jag hoppas du dricksar även om du åker uber, till det behövs kontanter ;)
  • Anonym (pp)
    Thu 18 Apr 2019 21:42
    #8
    Praktisk58 skrev 2019-04-18 17:51:37 följande:

    Pengar pass piletten (tror det var I sälskapsresan)

    Solkräm och annars som du ska till vilken stad som helst.


    Glöm inte det sista P:et!
  • Thu 18 Apr 2019 22:59
    #9
    Anonym (qwerty) skrev 2019-04-18 18:06:06 följande:

    Taxi? Du menar Uber? Den betalar man direkt från mobilen. Städerskorna är tillmötesgående fastän man inte dricksar och resorb finns precis överallt på ett så t partyställe som Rhodos


    Uber har kört sin sista taxi i Grekland. Förvirra inte kära ts ännu mer :)
  • Thu 18 Apr 2019 23:39
    #10

    Information om din reseförsäkring. Telefonnummer för att spärra konto/kreditkorten.

Svar på tråden Första resa utomlands! Vad bör jag tänka på?