• Anonym (happ)

ensamstående med jobbig pms

Hej!

Ensamstående mamma på heltid. När jag har pms blir jag väldigt jobbig. Jag har inge tålamod alls och tänder till för minsta lilla. Försöker skärpa mig mot barnen såklart men det är jättesvårt. Ryter tyvärr i för lätt mot dem och överreagerar och blir så lätt arg då och ångrar mig sedan men det är som att den normala spärren inte finns när jag har pms Finns det någon i samma situation? Hur hanterar ni det? (barnen är 4 och 6 år)

• Svar på tråden ensamstående med jobbig pms
  • Anonym (happ)

Tror inte det är pmds, "bara" pms.

• Pentra

För kvinnor stiger kalkbehovet vid menstruation. Kalkbristsymptom vid denna period visar sig på humöret genom att man då blir lättretad, irriterad, grinig och på dåligt humör i största allmänhet. Så, ta därför extra kalcium-/kalktabletter. Dvs. ett trevärdigt kalktillskott tillsammans med vitamin C och D samt magnesium. Just denna kombination är ytterst viktig eftersom dessa katalyserar varandra. ... Flera exempel på kalkrik föda är gröna bladgrönsaker, nötter, och torkade frukter såsom fikon, dadlar och plommon. Dock har råa sesamfrön den högsta kalkhalten av alla hittills kända vegetabilier. ... Är mindre syrabildande mat, och ät mer basiskt just denna period. Sangokoraller, OPC, saffran, Omega-3 och basiska avslappningsbad motverkar också PMS. ... Att även regelbundet få lugn och ro, och meditera, balanserar både kropp och psyke. ... Lycka till! ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (happ)
    Pentra skrev 2019-04-19 11:55:13 följande:

För kvinnor stiger kalkbehovet vid menstruation. Kalkbristsymptom vid denna period visar sig på humöret genom att man då blir lättretad, irriterad, grinig och på dåligt humör i största allmänhet. Så, ta därför extra kalcium-/kalktabletter. Dvs. ett trevärdigt kalktillskott tillsammans med vitamin C och D samt magnesium. Just denna kombination är ytterst viktig eftersom dessa katalyserar varandra. ... Flera exempel på kalkrik föda är gröna bladgrönsaker, nötter, och torkade frukter såsom fikon, dadlar och plommon. Dock har råa sesamfrön den högsta kalkhalten av alla hittills kända vegetabilier. ... Är mindre syrabildande mat, och ät mer basiskt just denna period. Sangokoraller, OPC, saffran, Omega-3 och basiska avslappningsbad motverkar också PMS. ... Att även regelbundet få lugn och ro, och meditera, balanserar både kropp och psyke. ... Lycka till! ... Med vänlig hälsning, Pentra

Tack för utförligt svar. Finns det någon tablett som är både kalcium, vitamin C och D och magnesium? Tar dagligen vitamintabletter så vet inte om jag ska ta extra....

Inte lätt att få lugn och ro när man är ensam med två barn dock.....
  • Anonym (Andra problem men lika)

Jag har inte jobbig pms men sömnbesvär som i perioder är riktigt riktigt jobbiga. Innan jag och barnens pappa skilde oss tog jag ganska tunga sömnpiller men det vill jag inte göra när jag är själv med barnen så då ligger jag vaken i stället. Jag blir extremt lättretlig och har noll tålamod när det är som jobbigast. Det enda jag kan göra då är att skala ned. Bara göra det absolut nödvändigaste, ta inga strider, förbered allt (mat, väskor mm) så man inte står där stressad eller hungrig och dessutom pratar jag med barnen. Mina är 1-2 år äldre än dina men jag har länge varit öppen med att just nu kan mamma inte sova och är trött, så vi behöver hjälpas åt lite extra. Och så öser jag kärlek över dem och ber dem om förlåt när jag blivit arg i onödan. Det är inte perfekt så klart men man får göra det bästa av situationen.

• Anonym (Exakt samma)

Har exakt samma har en 4 åring. Vart finns du?

Svar på tråden ensamstående med jobbig pms