• Anonym (quipid)

    Värkmediciner

    Någon som vet vad det är för skillnad mellan Alvedon (paracetamol) och Aspirin (acitylsalicylsyra) och Ipren (Ibuprofen)?

    I en diskussion på ett utländskt vandringsforum så säger man att Aspirin är bättre än Alvedon, men jag vet inte.

  • Svar på tråden Värkmediciner
  • Anonym (proffs)

    Aspirin, Ibuprofen, Naproxen och Diklofenak är läkemedel som klassas som NSAID. De har alla febernedsättande och smärtstillande effekt. De verkar alla genom att hämma bildandet prostaglandiner.

    Paracetamol (Alvedon, Panodil etc) är också febernedsättande och smärtstillande men tillhör en annan klass av läkemedel då den har ett annorlunda sätt att verka.

  • Anonym (quipid)
    Anonym (proffs) skrev 2019-04-19 10:54:41 följande:

    Aspirin, Ibuprofen, Naproxen och Diklofenak är läkemedel som klassas som NSAID. De har alla febernedsättande och smärtstillande effekt. De verkar alla genom att hämma bildandet prostaglandiner.

    Paracetamol (Alvedon, Panodil etc) är också febernedsättande och smärtstillande men tillhör en annan klass av läkemedel då den har ett annorlunda sätt att verka.


    Så egentligen spelar det ingen roll om jag tar Aspirin eller Ipren med mig på resan? Brukar i sällsynta fall ta Ipren om jag har haft kraftig muskelvärk.
  • Anonym (proffs)
    Anonym (quipid) skrev 2019-04-19 11:26:40 följande:

    Så egentligen spelar det ingen roll om jag tar Aspirin eller Ipren med mig på resan? Brukar i sällsynta fall ta Ipren om jag har haft kraftig muskelvärk.


    Ingen större roll skulle jag gissa på. Det är liknande läkemedel. Kan inte den exakta biverkningsprofilen för de alla.
  • Meriall

    Du ska inte dricka alkohol om du tar alvedon/paracetamol. Det är mer ok med Ipren.

    Har du känslig lever så undvik Alvedon. Har du känslig mage/lätt blöda näsblod så undvik Ipren.

    Är du gravid eller vill bli undvik Ipren.

  • Drottningen1970

    De har olika biverkningar och på mig olika effekt på olika smärta. Ipren funkar noll på huvudvärk men bättre på mensvärk än alvedon.

    Av Ipren och dylikt får jag även astma.

  • Anonym (quipid)

    Vet inte varför man rekommenderar Aspirin just i utlandet. Kanske är mer bekant där än Ipren-mannen...

    Vad jag kunde utläsa av Fass är det just likvärdiga biverkningar, mellan Ipren och Aspirin, blödningsrisk, astmakänningar, magbesvär, osv. Jag tror det är nånstans jag läst att man inte ska ta dem mer än 5 dagar i rad utan läkarkontakt och att de kan ge en förhöjd risk för hjärtinfarkt/stroke vid höga doser/långvarig behandling.

    Alvedon är väl lite mer slentrian, men visst, leverskador kan ju förekomma om man överdoserar, vilket är väl anledningen till att man slutade sälja det på närköpet...

  • Anonym (Apotekare)

    Hej

    Ipren och Aspirin är NSAIDs bägge två som någon skrev, de är febernedsättande, smärtlindrande och antiinflammatorisk. Både är starka för magen och ska helst undvikas av de med magsår och astmatiker (utlöser astmaattacker hos många astmatiker) och får inte användas av gravida och personer med blodförtunnande mediciner som Waran och Eliquis t.ex

    Dock är Aspirin starkare för magen och har sämre biverkningsprofil. Bör inte tas på tom mage.

    Alvedon (paracetamol) är febernedsättande och smärtlindrande men har ingen antiinflammatorisk effekt. Skonsammare för magen men ska undvikas av personer med hög alkoholkonsumtion och/eller de med sämre leverfunktion och ska ej kombineras med alkohol. Ok för gravida och ammande och personer med blodförtunnande mediciner

  • 1234568
    Anonym (quipid) skrev 2019-04-20 13:53:07 följande:

    Vet inte varför man rekommenderar Aspirin just i utlandet. Kanske är mer bekant där än Ipren-mannen...

    Vad jag kunde utläsa av Fass är det just likvärdiga biverkningar, mellan Ipren och Aspirin, blödningsrisk, astmakänningar, magbesvär, osv. Jag tror det är nånstans jag läst att man inte ska ta dem mer än 5 dagar i rad utan läkarkontakt och att de kan ge en förhöjd risk för hjärtinfarkt/stroke vid höga doser/långvarig behandling.

    Alvedon är väl lite mer slentrian, men visst, leverskador kan ju förekomma om man överdoserar, vilket är väl anledningen till att man slutade sälja det på närköpet...


    Aspirin är extremt mycket mer blodförtunnande än ipren är. Detta är en orsak att det inte finns på hyllan på apoteket.  Blödningsrisken är betydligt högre med aspirin än med ipren. 
    Aspirin används även som förebyggande för Tia och stroke just för att den tunnar ut blodet. 
    Ipren är betydlig mycket säkrare än aspirin.
    Men ändå bra att ha aspirin hemma i skåpet. Om du misstänker att någon fått en hjärtinfarkt så är första hjälpen 1/2 aspirin : )

    Men du ska absolut inte äta aspirin regelbundet om det inte finns någon indikation för det. Dessutom så är man oftare allergisk mot aspirin än ipren. och aspirin kan göra en tungandad om man har astma eller är allergisk mot det verksamma ämnet.
  • Anonym (Häpp)
    1234568 skrev 2019-04-20 21:10:30 följande:

    Men du ska absolut inte äta aspirin regelbundet om det inte finns någon indikation för det. Dessutom så är man oftare allergisk mot aspirin än ipren. och aspirin kan göra en tungandad om man har astma eller är allergisk mot det verksamma ämnet.


    Ipren kan vara farligt för astmatiker.
Svar på tråden Värkmediciner