• Anonym (När?)

När är man höginkomsttagare i dina ögon??

Hej

Pga alla lönefrågor som dykt upp på sistone så började jag fundera på vem som räknas som höginkomsttagare egentligen?

Det är svårt definierat och känns som en typisk upplevelse grej, på vissa ställen står det att brytpunkten för statlig skatt är lite av en indikator, den ligger på 490700 för 2019 vilket innebär en månadsinkomst på 40892kr vilket jag tycker är för låg för att kallas för höginkomsttagare

Det spelar ganska stor roll vad personen som svarar har för inkomst, ålder och kön själv tydligen.

Så jag tänkte ställa frågan här, vid vilken inkomst skulle du kalla en person för höginkomsttagare?

Skriv gärna vad du har själv för inkomst, ålder, utbildning, kön och var du bor

Jag börjar

Kvinna, 34 år, 5 års universitet utbildning och 43.000/månad plus 1 månadslöner i årligbonus

Bor i en mellanstor stad i Västra Götaland och känner inte mig som höginkomsttagare

Jag tycker att från 47-48000/månad kan man räknas som höginkomsttagare.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden När är man höginkomsttagare i dina ögon??
  • Anonym (Inkomst)

Kvinna 33 år, lön cirka 31000 kr. Ingen utbildning.

Anser att höginkomst går vid 50000

• smålandstrakten

Jag skulle säga vid 50 tkr brutto.

Jag är 30 år och har en lön på 35 tkr brutto men jobbar 20% utöver min heltidstjänst så lönen hamnar på 43 tkr.

• Anonym (Beror på)

Jag är 25 år, ingen utbildning och är man. Min inkomst (efter skatt) är mellan 17-22 tusen i månaden.

För min del ang höginkomstare..Så beror det på var man bor (dvs hur mycket hyrorna ligger på och vad det kostar att köpa ett hus ect) bor man i ett område där det kostar i regel 4/5 miljoner att köpa ett hus, eller hyran ligger på 15 tusen ish, så behöver man få ut minst 50 tusen kronor i månaden för att det ska räknas som höginkomsttagare..Men även där är det lite för lite ut...

Men om man tänker sig ett område där samma typ av hus kostar bara 1,5 miljon ist för 4/5 miljoner ...Och samma typ av lägenhet har en hyra på 7 tusen istället för 15 tusen....Så anser jag att man är höginkomsttagare om man tjänar ca 40 tusen i månaden (efter skatt asså)

Sen finns det självklart en annan högre nivå där jag anser att man är "rik" istället för bara höginkomsttagare...Men då krävs det att man fär en lön på typ 150 000 kronor ish i månaden :P

Svårt det där hur man ska definiera saker och ting:) är man van vid att få ut 40 tusen kronor som man kladdar på kläder...resor ..ect i vardagen, så är det kanske inte så konstigt att man inte ser sig själv som höginkomsttagare då man anser de grejerna man slösar sina pengar på vardagligen är självklara saker ...medan jag med lägre inkomst ser de sakerna som någonting jag måste spara och planera för att kunna handla ...Och df ser jag den med 40 tusen kronor ut, som höginkomsttagare medan den själv inte ser på sig själv så

• Anonym (När?)

Tack för era svar

Roligt att se hur andra tänker

Jag menar bruttolön, dvs. före skatt

Med tanke på att allt över brytpunkten för statlig skatt får man endast 47% netto så blir det rätt så stor skillnad, skillnaden mellan 45.000 och 55.000 är ju bara 4.700kr efter skatt

• Anonym (123)

Kvinna 30 år 5 år+ universitetsutbildning lön på 29. Bor på landsbygden utanför en storstad. 

Min uppfattning utav höginkomsttagare är en årsinkomst där man tjänar så mycket att man slår i taken för välfärdssystemen. Ex maxad föräldra/sjukpenning så att man måste ha extra försäkringar eller mycket undansparat för att kunna behålla sin livsstil om man skulle stå utan lön en period, så att man kan fortsätta få ut mycket pengar och betala för sig. 

• Anonym (offentliganställd)

Bor i kranskommun till Sthlm, i yngre medelålder. Har högskoleutbildning och umgås i kretsar där de flesta läst 3-6 år på högskola.

Skulle säga att någon som tjänar ca 55-60k är höginkomsttagare. 

• Anonym (När?)
    Anonym (123) skrev 2019-04-19 14:59:06 följande:

Kvinna 30 år 5 år+ universitetsutbildning lön på 29. Bor på landsbygden utanför en storstad. 

Min uppfattning utav höginkomsttagare är en årsinkomst där man tjänar så mycket att man slår i taken för välfärdssystemen. Ex maxad föräldra/sjukpenning så att man måste ha extra försäkringar eller mycket undansparat för att kunna behålla sin livsstil om man skulle stå utan lön en period, så att man kan fortsätta få ut mycket pengar

[quote=79575576][quote-nick]Anonym (123) skrev 2019-04-19 14:59:06 följande:[/quote-nick]Kvinna 30 år 5 år+ universitetsutbildning lön på 29. Bor på landsbygden utanför en storstad. 

Min uppfattning utav höginkomsttagare är en årsinkomst där man tjänar så mycket att man slår i taken för välfärdssystemen. Ex maxad föräldra/sjukpenning så att man måste ha extra försäkringar eller mycket undansparat för att kunna behålla sin livsstil om man skulle stå utan lön en period, så att man kan fortsätta få ut mycket pengar och betala för sig. 

Hej

Man slår taket ganska snabbt för de flesta ersättningar så att högre lön inte ger högre ersättning

Max för a-kassa baseras på månadslön på 25.025kr

Max för VAB är 29.063

Max för för sjukpenning är 31.000

Max för föräldrapenning är 38.750
  • Anonym (123)
    Anonym (När?) skrev 2019-04-19 15:26:05 följande:
    Hej

Man slår taket ganska snabbt för de flesta ersättningar så att högre lön inte ger högre ersättning

Max för a-kassa baseras på månadslön på 25.025kr

Max för VAB är 29.063

Max för för sjukpenning är 31.000

Max för föräldrapenning är 38.750

Det beror på vad man menar med ganska snabbt. Jag tycker att slår man i taken för välfärdssystemen och sedan har svårt att behålla sin livsstil för man går back så mycket då är man höginkomsttagare. 

Till exempel jag som har 29 i lön klarar mig bra på både sjukpenning och föräldrapenning. Jag behöver bara tänka till lite kring konsumption för min inkomst går bara ner med ca 6 tusen. 

Men har man en höinkomsttagare som slår i taken ligger såpass högt över att den personen går kanske back med 15-25 tusen då är det antagligen inte bara konsumptionen man behöver tänka till kring för man har med stor sannolikhet dyrare boende, bil, och andra utgifter som man inte skulle klara med enbart pengar från välfärdssystemen. 

• Anonym (25)
    Anonym (När?) skrev 2019-04-19 13:48:51 följande:

Hej

Pga alla lönefrågor som dykt upp på sistone så började jag fundera på vem som räknas som höginkomsttagare egentligen?

Det är svårt definierat och känns som en typisk upplevelse grej, på vissa ställen står det att brytpunkten för statlig skatt är lite av en indikator, den ligger på 490700 för 2019 vilket innebär en månadsinkomst på 40892kr vilket jag tycker är för låg för att kallas för höginkomsttagare

Det spelar ganska stor roll vad personen som svarar har för inkomst, ålder och kön själv tydligen.

Så jag tänkte ställa frågan här, vid vilken inkomst skulle du kalla en person för höginkomsttagare?

Skriv gärna vad du har själv för inkomst, ålder, utbildning, kön och var du bor

Jag börjar

Kvinna, 34 år, 5 års universitet utbildning och 43.000/månad plus 1 månadslöner i årligbonus

Bor i en mellanstor stad i Västra Götaland och känner inte mig som höginkomsttagare

Jag tycker att från 47-48000/månad kan man räknas som höginkomsttagare.

Vad tycker ni?

Tror inte riktigt på det du skriver.
    Din text är för dåligt skriven för att ha fem års universitet i ryggen.
  • Anonym (very)

Med tanke på skatte- och transfereringssystemet så finns det typ inga höginkomsttagare i Sverige.

Svar på tråden När är man höginkomsttagare i dina ögon??