• Fri 19 Apr 2019 20:19
    1149 visningar
    34 svar
    +1
    34
    1149

    Attityder till cannabis

    Hej, i mitt gymnasiearbete håller jag på att ta reda på vilka attityder svenskar har till cannabis. Jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på formuläret. Det tar cirka 1 minut att fylla i.
    docs.google.com/forms/d/1ePY-0SEE69ePCyOsWxwr2gUqKbJUxfq_bDO-A_iQgmQ/ 

  • Svar på tråden Attityder till cannabis
  • Anonym (keke)
    Sun 21 Apr 2019 11:49
    #11
    Anonym (qwerty) skrev 2019-04-20 21:32:47 följande:
    Var då? 
    Jag ser inget sånt alls. Utan att göra egna tolkningar och applicera mina egna åsikter i det personen skrivit.
    Frågan "anser du cannabis är farligare än alkohol" är egentligen inte en åsiktsfråga. Det är lika logiskt som att fråga "anser du jorden är rund?" Eller "anser du att Stockholm är Sveriges huvudstad?"

  • Anonym (Wish you were here)
    Sun 21 Apr 2019 11:57
    #12

    Om vi ska prata farlighet så finns det betydligt farligare droger. 
    Alkohol och steroider t ex, och i kombination får du en lättkränkt primadonna (oavsett kön), utan vare sig självbehärskning eller omdöme.
    Livsfarligt.
    Cannabis som jag har förstått det gör dig slö och dåsig, är det inte så, ni som vet.
    Jag har aldrig provat. 
    Men jag tänker att varje människa har rätt att leva sitt liv som den vill sålänge man inte skadar nån annan.

  • Anonym (qwert­y)
    Sun 21 Apr 2019 12:36
    #13
    +1
    Anonym (keke) skrev 2019-04-21 11:49:23 följande:
    Frågan "anser du cannabis är farligare än alkohol" är egentligen inte en åsiktsfråga. Det är lika logiskt som att fråga "anser du jorden är rund?" Eller "anser du att Stockholm är Sveriges huvudstad?"
    Precis, och exakt var någonstans har användaren skrivit att denne tycker att cannabis är farligare?
  • Anonym (keke)
    Sun 21 Apr 2019 15:22
    #14
    Anonym (qwerty) skrev 2019-04-21 12:36:13 följande:
    Precis, och exakt var någonstans har användaren skrivit att denne tycker att cannabis är farligare?
    jisses...vad är det du inte fattar?
  • Anonym (qwert­y)
    Sun 21 Apr 2019 15:38
    #15
    Anonym (keke) skrev 2019-04-21 15:22:55 följande:

    jisses...vad är det du inte fattar?


    Jag frågar di detsamma. Det finns ingenstans där användaren skrivit att cannabis är farligare. Ingenstans.

    Utan att projicera mina egna åsikter i dennes jämförelser det vill säga.
  • Anonym (qwert­y)
    Sun 21 Apr 2019 16:51
    #17
    Anonym (keke) skrev 2019-04-21 16:06:48 följande:
    Har du ens läst Ts frågeformulär??
    Du verkar ju inte torr bakom öronen
    Vad sjutton snackar du om nu? TS frågeformulär har knappast någonting att göra med om Crash Man skrivit att denne tycker att cannabis är farligare än alkohol.
    Personen skrev bara att det inte är en åsiktsfråga. Ingenstans skrev denne vad personen själv tycker. Vilket du påstod hade gjorts.
  • Anonym (Hm)
    Sun 21 Apr 2019 17:15
    #18

    Fyllde i använder/har använt men jag är 36 år och det rör sig om spridda enstaka tillfällen sammanlagt 6-7 ggr mellan åldrarna 16 och 25. Jag anser att det är skadligare än alkohol men på olika sätt. Skadligare för en användares psykiska hälsa utveckling och intelligens. Det gör människor mer inåtvända, paranoida och enkelspåriga. Dom som brukar ofta får en kort stubin (som dock inte märkt när dom precis har rökt) och en utsuddad moralisk kompass. Lättare för att gå in i svartvitt tänkande och att tro på konspirationsteorier.

    Alkohol är inte heller oproblematiskt och jag dricker nästan ingenting alls.

    Rökare som diskuterar pratar väldigt svartvitt ofta som att dom som inte använder cannabis är alkoholister eller super sig fulla när dom dricker och sen slåss och dricker sig till alkoholförgiftning. Min erfarenhet är dock att cannabisanvändare som jämför med alkohol också har en högre alkoholkonsumtion än en genomsnittsperson samt att dom i allmänhet ser det som normalt att använda andra droger också och att det är större sannolikhet att dom testar andra saker eller börjar missbruka medicin som ångestdämpande.

  • Anonym (Hm)
    Sun 21 Apr 2019 17:16
    #19
    washo skrev 2019-04-20 15:03:33 följande:

    Cannabis är inkörsport till tyngre droger och kriminalitet så småningom 

    Det är inte alkohol på något sätt 


    Jo faktiskt. En person som aldrig ens testat alkohol lär inte testa andra droger heller eller röka/snusa.
  • Anonym (Hm)
    Sun 21 Apr 2019 17:17
    #20
    Crash Man skrev 2019-04-20 18:35:10 följande:

    Nej, det är fakta att alkohol är farligare. Det enligt varenda vetenskaplig studie som gjorts på området.


    Fel. Det finns många studier som visar att en thc-påverkad hjärna ser exakt likadan ut som en schizofren på röntgenbilder. Flera studier visar att det förstör ungas psykologiska utveckling mer än helgbruk av alkohol samt framkallar kroniska depressioner och paranoia.
  • Anonym (keke)
    Sun 21 Apr 2019 21:37
    #21
    Anonym (qwerty) skrev 2019-04-21 16:51:24 följande:
    Vad sjutton snackar du om nu? TS frågeformulär har knappast någonting att göra med om Crash Man skrivit att denne tycker att cannabis är farligare än alkohol.
    Personen skrev bara att det inte är en åsiktsfråga. Ingenstans skrev denne vad personen själv tycker. Vilket du påstod hade gjorts.
    Du är ju verkligen från Mars!
    Du skrev "användaren" hur vill du jag ska tolka dig??
    Jag kan tyvärr inte läsa dina tankar! Du får vara tydlig!
    Pratar vi om Crash man nu plötsligt?
Svar på tråden Attityder till cannabis