• EEllaa

Autism?

Hej hoppas någon kan ge mig lite hopp:(

Det e så att min don blir snart ett år och har fortfarande inte sagt sitt första ord än, det som gör mig orolig är att han tar ingen ögonkontakt över huvudtaget ????

Eller jo om han ligger i vagnen och jag sjunger till honom då kan jag få ögonkontakt med honom annars aldrig har jag honom i famnen tittar han inte ens på mig, här om dagen kom min vän på. Besök då tittande han på henne och snabbt på mig som dom skall göra men tex, sitter han på golvet och leket svarar han aldrig när msn ropar hans namn eller när vi åkerbruk vi kan ropa hans namn flera gånger högt han tittar inte ens åt mig eller pappan sitter han i sin lära gå bil och jag leker med honom då han han titta men väldigt lute samma när han vaknar tittar hsn en sekund sen bort igen, ser han nya ansikten tittar han inte ens på dom när dem pratar med honom även om dom tar han i handen o pratar med honom, innan en period hade hsn sökte ganska mycket kontakt med mig men aldrig längre.. han vill inte ha närhet Han vill man bär på honom men aldrig då han tittar på en , när jag försöker räcka ut tungan eller liknande härmar han inte bara tittar bort eller börjar gnälla han e precis som en egen värld, jag älskar min bebis mer än allt men samtidigt kan jag inte släppa denna oron heller, han är en ganska snäll bebis kan leka länge själv utan att va gnällig osv men han kommer oftast krypandes till oss o vill upp men då tittar han inte heller på oss ???? ni som har barn med autism hur upptäckte ni detta? Bvc säger jag ska sluta oroa mig men som mamma till min första bebis ser jag klart tydligt han är inte som andra i hans ålder .. eller finns de bebisar som vart som min son men de har inte varit något ?

Var bara tvungen skriva jär då dom senaste dagarna e ögonkontakten på 0

Han kryper, sitter reser sig nästan upp inte helt står längre stunder om hsn håller sig mot bordet, jollrar inte mycket längre men kan tillaga också att ibland när msn ropar på honom kan han titta snabbt på en och sen inte svara mer när man ropar han tycker om att leker tittut inte alltid och ibland var e mamma, sen när min man tar han upp o ner i luften och leker så skrattar han och tittar på mig

Förlåt för rörligt inlägg.

????

• Svar på tråden Autism?
  • Meriall

Det kan vara autism men har du kollat hans hörsel? Prova slå ihop kastrullock bakom ryggen på honom. Hur reagerar han då? Förskräckt, ledsen? Förvånad? Obrydd?

• EEllaa

Nej de har jag inte men skall prova det men han hör klart tydligt sätter man på tex babblarna då tittar hsn upp helt och blir helt inne i det

• Chattisen
    Meriall skrev 2019-04-19 22:14:33 följande:

Det kan vara autism men har du kollat hans hörsel? Prova slå ihop kastrullock bakom ryggen på honom. Hur reagerar han då? Förskräckt, ledsen? Förvånad? Obrydd?

Vafan det skrämmer ju skiten ur ett barn, nej så får man inte göra. Det kan ge men, att höga ljud ses något skrämmande tex. Experimentera inte med ditt barn ts, sök proffs för att utreda. Ha inte så bråttom, alla barn utvecklas i olika takt, herre gud det är en individ. Utgå ifrån att ditt barn har egna egenskaper, sök utredning först när du får problem och där du inte hittar rätt verktyg till att bemöta barnet.
  • Meriall
    Chattisen skrev 2019-04-20 00:36:17 följande:
    Vafan det skrämmer ju skiten ur ett barn, nej så får man inte göra. Det kan ge men, att höga ljud ses något skrämmande tex. Experimentera inte med ditt barn ts, sök proffs för att utreda. Ha inte så bråttom, alla barn utvecklas i olika takt, herre gud det är en individ. Utgå ifrån att ditt barn har egna egenskaper, sök utredning först när du får problem och där du inte hittar rätt verktyg till att bemöta barnet.

Förstår att du tänker så och man kanske får börja lite mjukt först och kolla reaktionen men det kan vara bra att prova. 

Jag hade en dotter som var som TS son - gillade musik och reagerade typ likadant med att tycka om babblarna etc men reagerade inte mycket på tilltal och hade inga ord. Provade med kastrullocken och hon vände sig om och tittade lite fundersamt på mig, blev inte det minsta förskräckt. 

Provade igen tre dagar senare och då reagerade hon inte alls på det. Ringde bvc som sade att det inte var ngt konstigt men vi kontaktade VC. De sade att det är inget fel för de "ser ju att hon hör" men vi envisades med att de skulle testa hörseln. Det gjorde de och oj, hon hörde ju nästan inget alls. Fick komma till öronmottagningen och där blev hon sövd och kollad. Det visade sig att hon haft tysta (dvs utan smärta) öroninfektioner och hennes hörsel var nästan på noll. Hon hörde ingenting av vanlig samtalston men hon kunde fånga upp rytmen i musik etc vilket gjorde att hon gillade när vi sjöng och musik annars. Det lät som under vattnet ungefär för henne om jag förstod det rätt. När vi fick operationen hade hon hunnit bli 19 mån pga det var kö. Dagen efter operationen sade hon sitt första ord och språkutvecklingen började ta form. 

Hon är fortfarande efter språkligt (ca ett halvår idag, hon var nästan döv i 9 mån) och ev har hon något annat problem också men det blev en enorm skillnad när hon började höra. Tycker absolut ni ska kolla upp det. Låt VC kolla med sin apparat om ni inte vill testa locken men gör någonting.

• Benny Retro
    EEllaa skrev 2019-04-21 08:31:07 följande:

Ingen mer ?

Han tolkar inte omgivningen som vuxna individer gör och har antagligen inget intresse av att titta på dig. Dina behov existerar inte utifrån hans perspektiv eftersom du inte existerar separat från honom.

Men om din slutsats är att han är autistisk - ja, då är han väl det.
  • Chattisen

Klart det kan finns flera orsaker, börja med att utesluta nedsatt reflexer, hörsel och syn, innan man misstänker autism tex. Har liksom svårt att tro det skulle märkas så tidigt på ett barn, om det inte är väldigt tydligt.

Du skriver att barnet skiner upp till babblarna, kanske är understimulerat och behöver nya utmaningar.

• sandrabeerg
    Chattisen skrev 2019-04-21 09:58:19 följande:

Klart det kan finns flera orsaker, börja med att utesluta nedsatt reflexer, hörsel och syn, innan man misstänker autism tex. Har liksom svårt att tro det skulle märkas så tidigt på ett barn, om det inte är väldigt tydligt.

Du skriver att barnet skiner upp till babblarna, kanske är understimulerat och behöver nya utmaningar.

Man kan se tecken på autism tidigt. Jag gjorde det på mina barn. Huruvida ts barn har autism eller inte kan jag givetvis inte ta ställning till.
Svar på tråden Autism?