• Anonym (?)

Han somnar

Anonym (Instämmer) skrev 2019-04-20 19:32:01 följande:
    Håller helt med.

Kastade ut sambon ur sovrummet då han snarkade så jävligt, hade även observerat vad jag misstänkte kunde vara sömnapné, och sa han var välkommen in igen efter han gått till läkaren och fått en sömnutredning. Tog ett år innan han tillslut tog sig i kragen och sökte vården.

En sömnutredning senare med konstaterad sömnapné i mil/måttlig grad. Efter första natten med bettskenan dom fixade åt honom vart han helt överrumplad över hur pigg han var och hur bra han mådde helt plötsligt. Människan har varit astrött i flera flera år, insåg där dagen efter att han mest troligtvis inte upplevt vad utvilad var för något tills nu. Han har även snarkat sedan mycket ung ålder och som är i princip puts väck med skenan, undantag någon mild snarkning nu och då när pollen säsongen är igång.
    Hur kan bettskena förbättra sömnapné? Jag har bettskena för att jag gnisslar tänder och har bitit sönder några. Har också ofta nästäppa när jag sover men inget som blivit bättre av en bettskena Förklara gärna hur detta an påverka andningen?
  • Anonym (?)
    Cnowle skrev 2019-04-21 02:22:50 följande:
    Det är en särskild sorts bettskena som tvingar underkäken framåt. Då är det mycket svårare att snarka. Fungerar kanon, men det måste som sagt vara just den sorten.
    Ah tack för tipset. Har en hel del kvinnor i umgängeskretsen som klagar på snarkande män.
Svar på tråden Han somnar