• Anonym (Man som vill dejta)

Håller dejtingsidor på att försvinna och vad finns det för alternativ i så fall?

För några månader sedan lades dejtingsidan Mazily ned som inriktade sig på kultur och konst. Och Match som jag är med i har knappt haft något event där man kan träffa andra IRL i år (förra året var det nog ca 10 st). Det är också väldigt svårt att få kontakt med folk på Match. Jag får även upp "prova för 49 kr i månaden" varje gång jag loggar in så det verkar som de tappar kunder. Tinder och andra liknande sidor vet jag inget om, men det känns som det inte blir lika seriöst där.

Känner nån mer också av det att de traditionella dejtingsidorna verkar gå mot sitt slut? Och om det är så, vad finns det då för alternativ (bortsett från via jobbet) för den som vill träffa någon för ett seriöst förhållande?

• Svar på tråden Håller dejtingsidor på att försvinna och vad finns det för alternativ i så fall?
  • Anonym (Andreas)

Beror nog på ålder det där.

Jag är medelålders och drunknar i erbjudanden från olika nischade dejtsidor. Elitsinglar tex eller 50+ sajter. Har varit inne och tittat runt lite och ser en hel del event på dessa sidor.

Är du mellan 30-40 år så förväntar sig nog sajterna att folk inte ska behöva event på samma sätt som en lite äldre person.

• Kjell2

Andra alternativ kan vara de som alltid funnits; fritidsintressen, vänner, fester, bekanta, krogen, via jobbet, slumpen, reser.

Anonym (Andreas) skrev 2019-04-20 10:56:36 följande:

Beror nog på ålder det där.

Jag är medelålders och drunknar i erbjudanden från olika nischade dejtsidor. Elitsinglar tex eller 50+ sajter. Har varit inne och tittat runt lite och ser en hel del event på dessa sidor.

Är du mellan 30-40 år så förväntar sig nog sajterna att folk inte ska behöva event på samma sätt som en lite äldre person.

Aha, jag är mellan 30-40 men tycker eventet varit positiva, även om det varit mest äldre på dem. Att de slutat med dem undrar jag beror på att de tappar medlemmar.  Elitsinglar, är det mest för 50+?
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Man som vill dejta) skrev 2019-04-20 21:21:01 följande:

Aha, jag är mellan 30-40 men tycker eventet varit positiva, även om det varit mest äldre på dem. Att de slutat med dem undrar jag beror på att de tappar medlemmar.  Elitsinglar, är det mest för 50+?

Eventen minskar snarare pga bristande intresse/anmälda har jag förstått.

Elitsinglar riktar sig till akademiker men ja snittåldern är nog 40-50 även om det finns en hel del yngre där också.
  • Anonym (tomrum)

Jag tror precis som du att det kommit till en ände med dejtingsidorna. Mazily var en av de bättre sa många, för att man kunde interagera lite mer och ha en personlig sida, skriva statusar och snacka lite otvunget.

Men problemet som jag förstod var att det var för få nya medlemmar som anslöt sig och på eventen blev det samma lilla kvinnodominerande gäng på alla ungefär.

Föga intresse kanske? Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig såna där events.

Det behövs något helt nytt koncept. Tror lite på samma idé som Gifta vid första ögonkastet och såna program..Att dejtingcoacher, relationsexperter osv finns att tillgå och att dejterna blir mer arrangerade, kanske med förbindelse att ge av sin tid och lära känna någon på djupet. Ingen som vågar det längre. Människor är folkskygga, och vanligare efter 30-40 då de inte längre går ut och festar och minglar som yngre. Sen ett sätt att få bort alla oseriösa och att det var bildtvång, utan att behöva binda upp sig med bankid och sånt obehagligt.

Nu finns bara HP och de traditionella som funnits flera år där de bara dräller av idiotkillar.

• Anonym (Dejtande mamma)

Jag har testat typ alla dejtingsidor. Tycker att utbudet på de seriösa sidorna är lite litet. Har fått för mig att det är pga priserna. Tycker också att HP blivit lite mindre?

Men tinder har jag och där tycker jag inte utbudet minskar, snarare tvärt om. Vet att många är oseriösa men har träffat flera seriösa också.

Anonym (Dejtande mamma) skrev 2019-04-21 11:45:15 följande:

Jag har testat typ alla dejtingsidor. Tycker att utbudet på de seriösa sidorna är lite litet. Har fått för mig att det är pga priserna. Tycker också att HP blivit lite mindre?

Men tinder har jag och där tycker jag inte utbudet minskar, snarare tvärt om. Vet att många är oseriösa men har träffat flera seriösa också.

Men är inte Tinder väldigt utseendefixerat?
    Anonym (tomrum) skrev 2019-04-20 21:45:34 följande:

Jag tror precis som du att det kommit till en ände med dejtingsidorna. Mazily var en av de bättre sa många, för att man kunde interagera lite mer och ha en personlig sida, skriva statusar och snacka lite otvunget.

Men problemet som jag förstod var att det var för få nya medlemmar som anslöt sig och på eventen blev det samma lilla kvinnodominerande gäng på alla ungefär.

Föga intresse kanske? Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig såna där events.

Det behövs något helt nytt koncept. Tror lite på samma idé som Gifta vid första ögonkastet och såna program..Att dejtingcoacher, relationsexperter osv finns att tillgå och att dejterna blir mer arrangerade, kanske med förbindelse att ge av sin tid och lära känna någon på djupet. Ingen som vågar det längre. Människor är folkskygga, och vanligare efter 30-40 då de inte längre går ut och festar och minglar som yngre. Sen ett sätt att få bort alla oseriösa och att det var bildtvång, utan att behöva binda upp sig med bankid och sånt obehagligt.

Nu finns bara HP och de traditionella som funnits flera år där de bara dräller av idiotkillar.

Ärligt talat tyckte jag inte Mazily var så bra, men prismässigt var det bättre än Match t ex. Mazily hade en vägg för visso, men det kändes inte så naturligt att skriva där. Diskussioner kring kultur och konst var nästan obefintlig, och det var nästan ingen där av tjejerna som faktiskt utövade någon konst.

Jag tror man borde lägga bort fokuset på "dejting", och i stället öka möjligheterna för människor att träffas om man har gemensamma intressen, på ett avslappnat opretentiöst sätt. Så fort det handlar om dejting så tror jag många blir stela, blyga  och inte sig själva. Mer sidor där man kan diskutera saker och hobbys med andra utan att visa upp hela sitt liv på samma gång (typ Facebook). Och mer event där man kan träffas för att göra något tillsammans. Så får man se om man kanske funkar med någon där och det kan leda till något mer.

Svar på tråden Håller dejtingsidor på att försvinna och vad finns det för alternativ i så fall?