• liwys

    Påskafton - skattjakt för barn?

    Hej,

    Idag är det då påskafton - vilket känns som en högtid för framför allt barnen. Jag har ett bonusbarn på snart 7 år och jag tycker det är roligare att göra någon aktivitet i o m påskäggsutdelningen istället för att bara ge det.

    Så jag såg till att min sambo - hennes pappa - åkte iväg med henne en sväng så jag fick huset för mig själv. Sedan ritade jag lite bilder som utgjorde ledtrådar (man behöver absolut inte vara någon konstnär för det, det är inte jag). Den första bilden satte jag på utsidan av ytterdörren så hon såg den direkt när de kom hem. Hon var helt lyrisk över att påskharen hade lämnat en ledtråd och ville börja leta direkt såklart :D

    Sedan följde vi med henne runt när hon följde ledtrådarna. Alla utom en var utomhus eftersom det är ett helt underbart väder ute!

    Den sista ledtråden var en lapp där det stod "Tack för ägget!" som blev en liten gåta. Bakgrunden till det var att vi tidigare i veckan la ut ett riktigt ägg på en stubbe i vår skog för att se om och hur länge det fick ligga kvar. Det låg fortfarande kvar så då bytte jag helt enkelt ut det mot påskägget. Så tanken med meddelandet var att hon skulle koppla ihop det med platsen vi lämnat ägget på , vilket hon gjorde till slut.

    Hon tycker sånt här är hur kul som helst verkligen, något jag kan rekommendera! Min mamma ritade såna här lappar att följa till mig när jag var liten, så det är en tradition jag gärna håller liv i.

    Har ni gjort något roligt av påskäggsutdelningen idag?


  • Svar på tråden Påskafton - skattjakt för barn?
  • Fliselisan

    Precis så där gör vi också! Något år tog vi garnnystan så de fick följa tråden till skatten. Barnen älskar det :)

  • whitestar

    Vi har just kommit hem från svägerskan där hon hade gömt ägg runt hela gården. Vi letade allihopa,både vuxna o barn. Till slut hade vi hittat alla ägg(som innehöll nitlotter) utom det största som vi fick en ledtråd till,det som var svårast hitta. Till slut fann vi ägget som enda barnet under 15 fick ta. 17 åringen var inte intresserad o resten var vuxna som mest tyckte själva ägg jakten var skoj. Om man har fler barn med kan man ju gömma så många ägg med innehåll som det finns barn med. Sen finns det ägg med nitlott i o man får fortsätta leta tills man hittar ett med vinst i.

    Förra året hade vi ledtrådar i äggen o nåt år har vi haft att man ska räkna alla ägg man kan se o när man uppgett rätt summa för spelledaren så får man en ledtråd till det rätta ägget.

  • liwys

    Kul att höra fler varianter! :)

    När vi var hos svärmor igår (påskdagen) på påskfirande så hjälpte vi till att gömma ägg i trädgården till alla barnen. Lika många ägg som barn. Däremot var det självklart ett barn som inte hade hittat något som blev lite ledsen. Han fick lite extra ledtrådar så han också fick ett ägg till slut. Han är lite yngre än de andra och det var såklart det svåraste ägget kvar, hehe. 


Svar på tråden Påskafton - skattjakt för barn?