• Anzil

    Hur tar man hand om Växterna Skvättiväg och Svärmorstunga på bästa sätt?

    Hej!

    Jag har en Svärmorstunga som jag har köpt. Jag särade på Svärmorstungan, det var flera blad och jag la ''hälften'' i en annan kruka. Jag tror att jag ångra mig en smula, men jag fick för mig att den skulle växa betydligt bättre då.

    Jag har även länge velat ha en Skvättiväg och fick äntligen tag på en sådan. Jag la alla mina växter vid fönstret. De fick solskador så jag bytte plats på de. Ett ställe där de kanske inte få jättemycket sol på sig. Det känns som om varje dag som går, så sjunker Skvättivägens blad nedåt. Som om den håller på dö eller någonting.

    Jag köpte en Växtnäring som jag har använt på alla tre växterna. Det var ungefär där som Skvättivägens blad börjande sjunka ner. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra den.

    Om jag byter jord, skulle det kunna hjälpa? Jag har inte bytt jord på den sedan jag köpte växten.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Hur tar man hand om Växterna Skvättiväg och Svärmorstunga på bästa sätt?
  • Pimpinellan

    Svärmors tunga gillar att stå trångt i krukan, de ska vattnas oerhört lite (max en liten skvätt i veckan) och tål inte direkt sol. Planteras om sällan. Skvätt iväg behöver inte heller mycket vatten, nån skvätt 2 ggr i veckan typ. Gillar inte heller direkt sol. Dosera växtnäringen rätt så det inte blir för mycket. Nyomplanterade växter ska inte ha extra näring, det blir "kaka på kaka".

    Det absolut vanligaste felet folk gjort när växter inte mår bra är att de vattnat för mycket.

  • Excentriskan
    Pimpinellan skrev 2019-04-20 21:22:30 följande:
    Svärmors tunga gillar att stå trångt i krukan, de ska vattnas oerhört lite (max en liten skvätt i veckan) och tål inte direkt sol. Planteras om sällan. Skvätt iväg behöver inte heller mycket vatten, nån skvätt 2 ggr i veckan typ. Gillar inte heller direkt sol. Dosera växtnäringen rätt så det inte blir för mycket. Nyomplanterade växter ska inte ha extra näring, det blir "kaka på kaka".

    Det absolut vanligaste felet folk gjort när växter inte mår bra är att de vattnat för mycket.
    Fast när det gäller vattna vad gäller svärmorstungan fick jag mig en tankeställare när en del trillade ur krukan och jag satte den i vattenglas. Den frodades som aldrig förr. Vecklade ut alla blad och växte som bara den med rötterna konstant i vatten?? Får originalplantorna för lite vatten dock så rullar de ihop sig som pinnar. Så vad gäller vattenmängder och svärmors tungor vet jag inte riktigt vad jag ska säga längre. Har dem dock ljust men inte i direkt solljus.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Anzil
    Pimpinellan skrev 2019-04-20 21:22:30 följande:

    Svärmors tunga gillar att stå trångt i krukan, de ska vattnas oerhört lite (max en liten skvätt i veckan) och tål inte direkt sol. Planteras om sällan. Skvätt iväg behöver inte heller mycket vatten, nån skvätt 2 ggr i veckan typ. Gillar inte heller direkt sol. Dosera växtnäringen rätt så det inte blir för mycket. Nyomplanterade växter ska inte ha extra näring, det blir "kaka på kaka".

    Det absolut vanligaste felet folk gjort när växter inte mår bra är att de vattnat för mycket.


    Jag har bara vattnat mina växter en gång i veckan. Nu när min Skvättiväg ser ut som den gör, liksom att bladen har sjunkit en smula. Finns det någon som helst räddning?

    Som att byta jord eller någonting?
  • Pimpinellan
    Anzil skrev 2019-04-20 21:35:56 följande:
    Jag har bara vattnat mina växter en gång i veckan. Nu när min Skvättiväg ser ut som den gör, liksom att bladen har sjunkit en smula. Finns det någon som helst räddning?

    Som att byta jord eller någonting?
    Även om man vattnat sällan kan man ju ha vattnat för mycket. Känns krukan tung? Tung= i regel övervattnad. Står den förresten i lerkruka eller i innerkruka plus ytterkruka? Ändra nån parameter så ser du om den tar sig.
  • Pimpinellan
    Miss Behave skrev 2019-04-20 21:34:37 följande:
    Fast när det gäller vattna vad gäller svärmorstungan fick jag mig en tankeställare när en del trillade ur krukan och jag satte den i vattenglas. Den frodades som aldrig förr. Vecklade ut alla blad och växte som bara den med rötterna konstant i vatten?? Får originalplantorna för lite vatten dock så rullar de ihop sig som pinnar. Så vad gäller vattenmängder och svärmors tungor vet jag inte riktigt vad jag ska säga längre. Har dem dock ljust men inte i direkt solljus.
    Tycker inte ens det låter som du beskriver svärmorstunga. Veckla ut blad? Rulla ihop sig? Bladen är ju jättehårda och står rakt upp. Har dessutom jättesmå korta rötter så hur fick du ner bara rötterna och inte bladen i vatten?
  • Excentriskan
    Pimpinellan skrev 2019-04-20 21:52:50 följande:
    Tycker inte ens det låter som du beskriver svärmorstunga. Veckla ut blad? Rulla ihop sig? Bladen är ju jättehårda och står rakt upp. Har dessutom jättesmå korta rötter så hur fick du ner bara rötterna och inte bladen i vatten?
    Antar du aldrig "svultit" dina svärmorstungor. Mina är över 60 år gamla.. Från min mormor. De rullar ihop sig som pinnar dvs inte ner men sidledes. Sen när de får vatten vecklar de ut sig och blir breda igen. Och direkt solljus vill de inte ha. Men torkar de allt för länge gulnar de och dör..
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Trippelmamma76

    Mina svärmorstunga har fått stå i soliga fönster och fått mycket vatten. De har vuxit så att de nästan sprängt krukorna. Har planterat om dem flera gånger.

  • Aniiee
    Miss Behave skrev 2019-04-20 21:34:37 följande:
    Fast när det gäller vattna vad gäller svärmorstungan fick jag mig en tankeställare när en del trillade ur krukan och jag satte den i vattenglas. Den frodades som aldrig förr. Vecklade ut alla blad och växte som bara den med rötterna konstant i vatten?? Får originalplantorna för lite vatten dock så rullar de ihop sig som pinnar. Så vad gäller vattenmängder och svärmors tungor vet jag inte riktigt vad jag ska säga längre. Har dem dock ljust men inte i direkt solljus.
    Grattis, du har upptäkt hydrolponisk odling =)
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2019-04-21 00:37:23 följande:
    Grattis, du har upptäkt hydroponisk odling =)
    there...
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anzil

    Det känns som om växtnäringen är boven av det hela :(

    Jag är lite ledsen, det känns verkligen som om Skvättiväg blir allt värre och värre för varje dag..

    Kan det hjälpa med någonting som om att byta jord eller någonting :(

  • Pimpinellan
    Miss Behave skrev 2019-04-20 23:54:47 följande:
    Antar du aldrig "svultit" dina svärmorstungor. Mina är över 60 år gamla.. Från min mormor. De rullar ihop sig som pinnar dvs inte ner men sidledes. Sen när de får vatten vecklar de ut sig och blir breda igen. Och direkt solljus vill de inte ha. Men torkar de allt för länge gulnar de och dör..
    Nä, min är ju bara ca 30 år... Ser inte vitsen med att få slokande blommor så jag brukar undvika det.
  • Pimpinellan
    Anzil skrev 2019-04-21 18:07:11 följande:
    Det känns som om växtnäringen är boven av det hela :(

    Jag är lite ledsen, det känns verkligen som om Skvättiväg blir allt värre och värre för varje dag..

    Kan det hjälpa med någonting som om att byta jord eller någonting :(
    Är den döende så är den, men sätt om den du, vattna lite, ha den inte i stekande sol.
  • Anzil
    Pimpinellan skrev 2019-04-21 18:50:53 följande:
    Är den döende så är den, men sätt om den du, vattna lite, ha den inte i stekande sol.
    Det kanske låter lite larvigt, men jag vill så gärna inte att den skall dö. Växtnäring är det verkligen någonting som är bra?

    Solskada kanske var det som var problemet, men jag har en konstig känsla av att växtnäringen var den som fick kål på den.
Svar på tråden Hur tar man hand om Växterna Skvättiväg och Svärmorstunga på bästa sätt?